Silikon eller smältlim?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jenmad
    • March 2009
    • 579

    Silikon eller smältlim?

    Hej!

    Är det nån större skillnad mellan silikon och smältlim när det gäller att täta PET-flaskor till ett mäsksystem? Jag har använt silikon men det blir ofta otätt. Jag har tvättat med aceton för att få bättre vidhäftning men det har inte hjälpt så nu funderar jag på om smältlim är bättre?

    Hälsningar
    Jennifer
  • Eluke
    • January 2010
    • 67

    #2
    Ursprungligen postat av jenmad
    Hej!

    Är det nån större skillnad mellan silikon och smältlim när det gäller att täta PET-flaskor till ett mäsksystem? Jag har använt silikon men det blir ofta otätt. Jag har tvättat med aceton för att få bättre vidhäftning men det har inte hjälpt så nu funderar jag på om smältlim är bättre?

    Hälsningar
    Jennifer
    Hej!

    Jag borrade hålet någon millimeter mindre och sen skar jag ett snitt i slangen ungefär som med rosor Sen drog jag igenom slangen med en tång och efter det tog jag silikon för att täta, både inuti och utanpå korken. Och det verkar fungerar bra.

    Dock funderar jag på den här lösningen också http://www.youtube.com/watch?v=2U8G47254a8&lr=1

    Hoppas det löser sig.

    Kommentar

    • jenmad
      • March 2009
      • 579

      #3
      Ursprungligen postat av Eluke
      Sen drog jag igenom slangen med en tång och efter det tog jag silikon för att täta, både inuti och utanpå korken. Och det verkar fungerar bra.
      Silikon både utanpå och inuti? Jag testade det och det slutade med att jag (nästan) inte fick loss korken sen. Och när jag fick loss den så var det inte tätt någonstans... Har du bilder på din tätning?

      Hälsningar
      Jennifer

      Kommentar

      • Eluke
        • January 2010
        • 67

        #4
        Hej Jennifer!

        Hemligheten är nog att borra hålet någon mm mindre på det sättet klämmer slangen åt fint när du får igenom den i korken. Därefter tog jag en liten klick silikon runt slangen både invändigt och utvändigt. Men jag ska se om jag kan ta bilder ikväll som jag kan visa dig.

        Det bästa är nog att snurra flaskan när du ta bort för att fylla på mäsk annars vrider du nog sönder tätningen.

        Kommentar

        • jenmad
          • March 2009
          • 579

          #5
          Hej!

          Men hur får man hålen så runda? Har kört med skruvdragare och borr mindre än slangen men hålet blir inte riktigt runt. Så bilder skulle uppskattas!
          Jo, jag snurrar på flaskan utan att korken rör sig, i alla fall försöker jag göra det.

          Hälsningar
          Jennifer

          Kommentar

          • Eluke
            • January 2010
            • 67

            #6
            Här kommer några halvbra bilder.



            Dock ska jag nog göra om lösningen. Att istället ha två flaskor och en tvättflaska.

            Kommentar

            • jenmad
              • March 2009
              • 579

              #7
              Det är så jag har det - alltså två mäskflaskor och en tvättflaska! Tyvärr inte tätt någonstans...
              Så okay, mycket mindre silikon än jag har just nu. Blir till att pilla bort allt och börja om från början.

              Hälsningar
              Jennifer

              Kommentar

              • Eluke
                • January 2010
                • 67

                #8
                Du ska nog ta nya korkar och borra nya hål, nu andra gången jag skulle fylla på så blev det inget tryck för mig heller. Ska titta på det imorgon.

                Kommentar

                • jenmad
                  • March 2009
                  • 579

                  #9
                  Så skönt att andra också råkar ut för detta! Själv ska jag ta itu med detta i helgen, hinner bara inte innan dess. Har nya korkar att borra hål i så nån brist på dessa råder det inte!

                  Hälsningar
                  Jennifer

                  Kommentar

                  • ecco
                    • November 2010
                    • 500

                    #10
                    Om ni har problem med att få det tätt.
                    Kolla efter vinklar, skarvar, böjjar och andra saker man kan ha till luftslangar.
                    Dessa är ju i plast och borde således gå att LIMMA på korken.
                    Gör även att det blir enklare om du skulle behöva byta en slang eller två.

                    Så skulle i alla fall jag gjort...
                    Sambons blogg om våra akvarium.
                    http://mizan3.bloggsida.se/
                    Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

                    Kommentar

                    • Rubberman
                      • March 2012
                      • 101

                      #11
                      Om ni använder silikonslang så kommer sannolik inte smältlim att fungera, då bör ni köra med glasningssilikon.
                      om slangen är av plast så kan det nog funka med vilket som.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...