Cyano-attack

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    Cyano-attack

    Hej!
    Mitt Juwel 240 l har varit igång i ca ett år och nu börjar cyanon komma. Den satt sig först på växter och rötter som en slemmig hinna men nu börjar den sätta sig på stenar också.
    Jag har medelmycket med växter och började för någon vecka sedan med easycarbo + happyplant. Köpte nyligen en reflektor till T5 rören. Borde jag ha en reflektor per rör eller räcker det med ett?
    Byter vatten gör jag en gång i veckan ca 30 %.
    Vad kan jag göra för att få bort cyanon/algerna? ska jag sluta med easycarbon nu direkt och mörklägga karet 3 dagar sen starta på nytt med easyn?
    Innan cyanon kom hade jag vad jag tror är tofsalger....dom satt som i tuvor tätt så det såg nästan ut som rötterna fått hår. Tog bort de mesta men de va ju lite snyggt med. Men nu har cyanon satt sig öer dom med....
    Vad göra??? :/
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Försök att hitta General tonic, bomba skiten tillbaka till medeltiden. Alternativet är kolsvart i en vecka, då verkligen kolsvart.

    Mekanisk rengöring och PMDD brukar vara det generella rådet men sitter det överallt så är det enklast att leka kemisk krigsföring.
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Falconer
      • November 2005
      • 786

      #3
      Förstör inte general tonic växterna och nyttobakterierna?
      Är allt annat rätt+ Borde jag ha en andra reflektor? Jag har tänt 10 timmar om dagen...

      Kommentar

      • svennelid
        • August 2002
        • 22

        #4
        Hade problem i flera månader i 325 liters där jag försökt göra allting rätt med mkt ljus, bra tider, gödning, CO2, sparsam matning mm. Till slut blev det tre dygns total mörkläggning och köpte en AquaCrystal UV-C 5w på Hornbach (ca 500 kr). Detta för en månad sedan, nu kristallklart vatten och växterna frodas som aldrig förr (även om de såg lite bleka ut efter mörkläggningen!).

        Lycka till!

        Kommentar

        • Falconer
          • November 2005
          • 786

          #5
          Okej. hur funkar uv-c då? Vad gör den och var ska den sitta?

          Kommentar

          • Christer5

            #6
            Köp en Green Killing Machine ett väldigt bra UV filter med pump färdigt att sätta i akvaritet finns två olika storlekar.

            Finns att köpa hos Tonys Diskus,Trollhättan

            Tar bort grumlighet och grönt vatten,mitt kar blev helt kristallklart på 3 dygn.

            Man använder bara UV när det är problem och tar sedan bort det.

            Kommentar

            • Falconer
              • November 2005
              • 786

              #7
              Jag mörklade karet ca 5 dagar och det hjälpte. men nu börjar det komma smygandes igen....Vad kan vara fel? Vad kan jag göra nu? kan ju inte mörklägga hela tiden heller.

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #8
                Göd med PMDD.

                När du byter vatten så lakas vattnet ut på näringsämnen (stora byten 1 gång/vecka) Då blir de kvar och kramas med dig för evigt.

                Jag påstår att Cyano ogillar en Nitrathalt som ligger på 25 ppm eller mg/l beroende på vad testet visar. Då uppstår det ingen cyano i mina akvarier om de inte står i direkt solljus. Annars, General tonic.
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Falconer
                  • November 2005
                  • 786

                  #9
                  Ska man byta vatten varannan vecka istället då? :/

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    UV-C kan funka riktigt bra om man mörklägger akvariet ordentligt på natten så att cyanon går över i svävläge (och därmed susar förbi UV-C filtret).
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • MonkanS
                      • December 2011
                      • 861

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                      Göd med PMDD.

                      När du byter vatten så lakas vattnet ut på näringsämnen (stora byten 1 gång/vecka) Då blir de kvar och kramas med dig för evigt.

                      Jag påstår att Cyano ogillar en Nitrathalt som ligger på 25 ppm eller mg/l beroende på vad testet visar. Då uppstår det ingen cyano i mina akvarier om de inte står i direkt solljus. Annars, General tonic.
                      Då har jag en följdfråga på detta. Kan man ta dubbel dos av PMDD? Jag har än så länge bara en liten attack av cyano. Men vill förhindra en större attack av detta elände.
                      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                      Kommentar

                      • bengtarne
                        • October 2010
                        • 165

                        #12
                        Tjena,
                        lånar tråden lite, känns onödigt att starta upp en liknande... Finns så många redan!

                        Har börjat bli angripen av någon form av alger. Misstänkt cyano??

                        Byter vatten 1gång i veckan och har sedan 1månad tillbaka börjat med normaldos pmdd 1gång i veckan. Har nya grolux och aquastar t5or i ett 450L. Va kan det bero på att jag får alger nu? har varit i princip algfritt i 2år innan jag började med detta.
                        Några tips på hur jag skall gå tillväga? Den sprider sig snabbt!
                        Bifogar en kass bild också
                        Mvh

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Du har förmodligen kört kvävebegränsat för länge (för lite PMDD, vilket syns på de blekgröna växterna) och när det då kommer en algtrigger (ammoniumspik) så brukar Cyanon dyka upp och det spelar ingen större roll om du ökar PMDD-doseringen osv. när den väl dykt upp.

                          När du tror att du upphävt kvävebegränsningen (dvs börjat dosera mer PMDD) och växterna börjar se grönare ut och växa bättre så kan du döda cyanon genom en total mörkläggning i 3 dagar (gärna med UVC-filter igång under tiden om du har ett sånt). Se till att använda något mindre genomskinligt än svarta soppåsar. Gärna något av ogenomskinlig papp.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          Arbetssätt...