Tynar bort och dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Tynar bort och dör

    För 3 månader sedan köpte jag en ny ramp till akvariet då den andra gav stötar.

    I rampen sitter det, som i förra två av juwels day t5 rör.

    Men direkt efter bytet så började mina växter gulna för att sedan sakta
    lösas upp.

    Jag göder med pmdd och easycarbo enligt anvisning.

    Några tips?

    Mitt förut grönskande akvarium är nu tomt och trist.
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Lägg upp bilder, då ser vi vad som händer
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • gickan_87
      • November 2003
      • 1873

      #3
      Tyvärr dåliga bilder, men ni borde se lite iaf.

      Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        det släpper inte in mig :P
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • gickan_87
          • November 2003
          • 1873

          #5
          Nu ska den fungera i alla fall!
          Senast redigerad av gickan_87; 03 June 2012, 19:17.

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            #6
            Det ser väl ut som alger på växterna? Du tror inte det är så att de nya lysrören är så pass mycket fräschare att det blir för mycket ljus i akvariet? Lysrör blir ju dåliga ganska snabbt med tiden.

            Färre ljustimmar?

            Skjuter från höften, men det känns som den enda tänkbara skillnaden som kan ha uppstått om du bara bytte lysramp med likadana lysrör. Att ljuset blivit starkare.
            350L Diskus

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #7
              Japp, nu ser jag!

              Då börjar frågorna hagla. Hur mycket vatten byter du varje vecka? Är det micro+ eller nutriSi du har? hur mycket PMDD doserar du? Hur lång belysningstid har du? Hur mycket EC häller du i? Där kan vi börja
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • gickan_87
                • November 2003
                • 1873

                #8
                Hur mycket vatten byter du varje vecka? 30% byter jag ca.
                Är det micro+ eller nutriSi du har? Det är micro+ jag har
                hur mycket PMDD doserar du? 24 ml från varje flaska
                Hur lång belysningstid har du? 10 timmar/dygn
                Hur mycket EC häller du i? 7 ml
                Senast redigerad av gickan_87; 03 June 2012, 19:27.

                Kommentar

                • gickan_87
                  • November 2003
                  • 1873

                  #9
                  Ursprungligen postat av Einarsson
                  Det ser väl ut som alger på växterna? Du tror inte det är så att de nya lysrören är så pass mycket fräschare att det blir för mycket ljus i akvariet? Lysrör blir ju dåliga ganska snabbt med tiden.

                  Färre ljustimmar?

                  Skjuter från höften, men det känns som den enda tänkbara skillnaden som kan ha uppstått om du bara bytte lysramp med likadana lysrör. Att ljuset blivit starkare.

                  Kanske är så, och algerna kväver mina växter? har blivit mer alger på rutorna som jag får skrapa vid varje vattenbyte. Det behövdes inte förut.

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #10
                    Ursprungligen postat av gickan_87
                    Hur mycket vatten byter du varje vecka? 30% byter jag ca.
                    Är det micro+ eller nutriSi du har? NutriSi
                    hur mycket PMDD doserar du? 24 ml från varje flaska
                    Hur lång belysningstid har du? 10 timmar/dygn
                    Hur mycket EC häller du i? 7 ml
                    30% är bra, du ligger inom spannet. Doseringen av PMDD ser även den korrekt ut. Här finns det en liten kluring dock. NutriSi fungerar inte så bra vid högt ph, du vill gärna ha Micro+ om du har vanligt svenskt kranvatten med ganska högt ph. EC-doseringen är rätt hög, 1 ml/50 liter gör ju att 5- ml låter trevligare. Överdosering är inte speciellt bra för allt levande i karet. Det här har jag med som Skurk nummer 1.

                    Lysrören tror jag inte på, det borde systemet klara av ganska bra vid det här laget. Nu vill jag veta hur ofta du gör rent filtret.
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • gickan_87
                      • November 2003
                      • 1873

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                      30% är bra, du ligger inom spannet. Doseringen av PMDD ser även den korrekt ut. Här finns det en liten kluring dock. NutriSi fungerar inte så bra vid högt ph, du vill gärna ha Micro+ om du har vanligt svenskt kranvatten med ganska högt ph. EC-doseringen är rätt hög, 1 ml/50 liter gör ju att 5- ml låter trevligare. Överdosering är inte speciellt bra för allt levande i karet. Det här har jag med som Skurk nummer 1.

                      Lysrören tror jag inte på, det borde systemet klara av ganska bra vid det här laget. Nu vill jag veta hur ofta du gör rent filtret.
                      Ändrade precis innan du svarade, jag har micro+ körde på nutriSi förut men det gick inge vidare.

                      Filtret rengör jag var 3:e månad eller vid behov vilket har blivit lite oftare nu på slutet med alla ruttna växtdelar.

                      Kommentar

                      • gickan_87
                        • November 2003
                        • 1873

                        #12
                        Läste nogrannare på EC förpackningen nu och man ska ha i 5 ml per dag. Enligt de instruktioner jag fått så ska man bara ha i EC en gång i veckan när man byter vatten och tillsätter PMDD. Kan det vara ytterligare en bov?

                        För enligt den jag pratade med så skulle det räcka med EC som gödning men det märkte jag ganska snart att det var en skröna.

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          #13
                          Ursprungligen postat av gickan_87
                          Läste nogrannare på EC förpackningen nu och man ska ha i 5 ml per dag. Enligt de instruktioner jag fått så ska man bara ha i EC en gång i veckan när man byter vatten och tillsätter PMDD. Kan det vara ytterligare en bov?

                          För enligt den jag pratade med så skulle det räcka med EC som gödning men det märkte jag ganska snart att det var en skröna.
                          cool, då är gödningen klar, EC skall i varje dag kolla över pmdd-receptet så att det stämmer. En del av växterna är ljusa vilket kan tyda på näringsbrister.

                          Sen tror jag faktiskt på en rengöring i ditt fall. Skrapa rutorna och skölj av växterna. Sug upp allt dött du hittar men rota INTE i botten då bakterierna är asgrymma att ha kvar. Filtret kan du också låta bli. Städa bort allt organiskt avfall helt enkelt. Efter det kan du smocka dit ett par reflektorer om du inte har det, köp fler växter och njut av hobbyn

                          Börja om helt enkelt, fast med inkörd botten och filter.
                          Senast redigerad av Mathias Nilsson; 03 June 2012, 20:37.
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • gickan_87
                            • November 2003
                            • 1873

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                            cool, då är gödningen klar, EC skall i varje dag kolla över pmdd-receptet så att det stämmer. En del av växterna är ljusa vilket kan tyda på näringsbrister.

                            Sen tror jag faktiskt på en rengöring i ditt fall. Skrapa rutorna och skölj av växterna. Sug upp allt dött du hittar men rota INTE i botten då bakterierna är asgrymma att ha kvar. Filtret kan du också låta bli. Städa bort allt organiskt avfall helt enkelt. Efter det kan du smocka dit ett par reflektorer om du inte har det, köp fler växter och njut av hobbyn

                            Börja om helt enkelt, fast med inkörd botten och filter.

                            Reflektorer sitter i. Men då kör jag på det, tror du verkligen att växterna som är kvar kan återhämta sig? de är mer gröt än växter för tillfället.

                            Kommentar

                            • gickan_87
                              • November 2003
                              • 1873

                              #15
                              Denna bild är tagen för ca 2½ månad sedan, visst kan man ana brister på växterna redan här?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...