Går det plantera "Monstera" med rötterna i akvariet o bladen utanför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Går det plantera "Monstera" med rötterna i akvariet o bladen utanför?

    Det skulle ge en väldig häftig regnskogslook om det gick att ha den växten planterad i bottensubstratet med sina stora blad hängande över. Går det ha en Monstera i vatten så utan att den dör eller är giftig för fiskarna på något sätt?
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Japp - gjorde det på 80-talet - i alla fall en del liknande växter.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • perfetto
      • March 2008
      • 1593

      #3
      Ursprungligen postat av erikthur
      Japp - gjorde det på 80-talet - i alla fall en del liknande växter.
      - Häftigt : ) Finns det någon anledning till varför man inte skulle vilja ha en sådan djungelväxt i och över karet?

      Kan man plantera rötterna direkt i bottensubstratet då och låta bladen sträcka sig upp över ytan alltså?
      Senast redigerad av perfetto; 02 June 2012, 16:01.

      Kommentar

      • MonkanS
        • December 2011
        • 861

        #4
        Jo den lär nog växa ordentligt på så sätt och bli en riktig monsterväxt. Se upp bara så att den inte fäster sina klätterrötter i tapeten. Jag har slitit ner en sådan från en vägg en gång där den satt sig fast ordentligt.
        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Ursprungligen postat av perfetto
          Det skulle ge en väldig häftig regnskogslook om det gick att ha den växten planterad i bottensubstratet med sina stora blad hängande över. Går det ha en Monstera i vatten så utan att den dör eller är giftig för fiskarna på något sätt?
          Läste i en tråd här för ett bra tag sen som handlade om giftighet mm. Monstera skulle tydligen funka bra att ha rötter i karet men vet inte hur djupt det får vara. Jag har en gullranka som ringlar ascoolt över ett litet köksnano och släpper ner sina luftrötter i karet som ger en snårskog till mina boraras Den har dock giftiga blad som inte får vara i vattnet...
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Jag har monstera ovanför akvariet och luftrötterna söker sig efter en tid ner i akvariet så man behöver inte vattna den - samtidigt som den renas.

            Tror dock inte riktigt på att plantera den på botten i akvariet eftersom bladen dör när de kommer ner i akvariet.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • perfetto
              • March 2008
              • 1593

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Jag har monstera ovanför akvariet och luftrötterna söker sig efter en tid ner i akvariet så man behöver inte vattna den - samtidigt som den renas.

              Tror dock inte riktigt på att plantera den på botten i akvariet eftersom bladen dör när de kommer ner i akvariet.
              - Jag tänkte inte ha bladen under vattenytan. Stjälkarna på mina är över halvmetern allihop, så det handlar bara om rötterna och en bit av stjälken i vattnet alltså. Är det några problem med att plantera i botten, eller ska den ha rötterna fria i vattnet, typ fästade mot en rot?

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

                #8
                fria i vattnet funkar.. samma med gullranka..
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                • perfetto
                  • March 2008
                  • 1593

                  #9
                  Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                  fria i vattnet funkar.. samma med gullranka..
                  - Alrite, men fungerar det lika bra att plantera i substratet? Jag menar, det kan väl inte bli sämre på något vis med ett än mer näringsrikt substrat som växtplats?

                  Kommentar

                  • ettfettbranamn
                    • December 2010
                    • 3424

                    #10
                    nja, det är väl att jag är oklar över hur bra bladen fungerar under ytan.. har du tillräckligt mycket stam för att hålla bladen över ytan ska det inte vara ett problem.. men detta är rena spekulationer som lika gärna kan vara fel..
                    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                    Normaliseringsprocessen..
                    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13110

                      #11
                      ...Ja frågan är då alltså om själva växten klarar av att stå i vatten? Jag tror inte det eftersom det är en landlevande växt och den "drunknar" nog i vatten, luftrötterna klarar vatten iallafall men du får helt enkelt prova och återkomma med expertsvar
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • perfetto
                        • March 2008
                        • 1593

                        #12
                        Ursprungligen postat av åheim
                        ...Ja frågan är då alltså om själva växten klarar av att stå i vatten? Jag tror inte det eftersom det är en landlevande växt och den "drunknar" nog i vatten, luftrötterna klarar vatten iallafall men du får helt enkelt prova och återkomma med expertsvar
                        - Will do. Har redan hängt ner en av de fem bladen med stjälk. Hela växten i vattnet utan bladet som ligger fritt ovan direkt under en LED-spot

                        Kommentar

                        Arbetssätt...