Akut hjälp med växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eluke
    • January 2010
    • 67

    Akut hjälp med växter

    Hej!

    Jag äger ett Juwel Rio 240L med originallysrör som ej är äldre än ett år. Jag har även köpt reflektorer original, pmdd, något som heter green carbo. Jag använder allt enligt anvisning.

    Belysning

    från 15-23 varje dag. Har prövat att ha tänt i 10 timmar men då blev växterna ännu sämre.

    AN Carbo Green 150 ml

    5ml varje dag.

    PMDD

    25ml från varje flaska en gång i veckan vid vattenbyte då jag byter ca 50% av vattnet.

    Är det någon vänlig själ som kan berätta vad jag gör för fel, för alla växter liksom blir håliga eller bruna och tillslut dör dom. Dom enda växterna som klarar sig hyffsat är vallisneria tror jag dom heter. Alla andra växter tynar liksom bort.

    Jag har gjort ett litet album med olika exempel, tyvärr är inte bildkvaliten den bästa på alla bilder.

  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    Byt rör till nått som funkar bra till växter. Vad står det på rören nu? Day eller nått va?

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #3
      Nu skall jag påstå en sak först. Juwels rör är skitbra! Det växer så att det knakar, jag har day-varianten och ett renodlat växtrör (satt i från början)

      Du har kort belysningstid, jag tror att du gör klokt i att öka den. Sedan undrar jag vilken microgödning du använder, är det nutriSi? Den tas inte upp av växterna i för högt ph, micro+ innehåller ett annat kelat som gör det bättre vid högre ph.

      Limnophilan (?) är näringsbegränsad, kan vara järn.
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        Bosse eller Defdac hittar snart hit, då blir det mer utvecklade teorier.

        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #5
          Förutom vad hannes skriver skulle jag nog testa att fasa ut grönkålen. Fundera i stället på riktig CO2.
          Testa med 12 tim. ljus tid. Det kan ta ett tag för växterna att ställa om. I bland blir det sämre innan det blir bättre.
          Kan du ta en helhetsbild på akvariet?
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #6
            Ja nu fick du lite input från Juwelägare Nilsson. Sä vi kanske kan utesluta rören då han tycks ha samma rör som du. I hans akvarium växer det så det knakar. Jag tror jag har samma rör i min Sverigeburk om jag tänker efter.

            Jag tror Mathias är rätt på det där med gödning. Du kanske skulle öka på PMDD en del, lite beroende på växtmassan.
            Vad kör du Mathias trippel dos PMDD med micro+ eller?

            Det borde vara bra om defdac tittade in då jag inte är klar över vilka brister det är.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #7
              Jag har ju bara ett Nitrat-test och jag fyller på när det blir lågt. Jag vet att jag borde hålla koll på allt annat för att veta exakt men det är Nitraten som jag är mest nyfiken på. Jag doserar två doser i veckan men doserna är 30 ml/flaska (enklare att dosera, slipper hålla koll på petnoga mått). Om jag byter vatten på lördagen så måste det i mer gödning på onsdagen annars stannar det av. Jag tror att flytväxterna suger rätt mycket, de tar över ytan helt och jag ansar varje vecka nu.

              Jag använder Micro+, det skall funka bättre. Det finns väl ett alternativ i tropicas plantäering eller vad det nu heter, det skall tydligen kunna ersätta microgödningen..
              Senast redigerad av Mathias Nilsson; 14 May 2012, 23:35.
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #8
                Jag tror inte på att begränsa ljuset också, två fel gör inte ett rätt. Ok när det är nystartat men det skall allt kunna vara igång 10-11 timmar i alla fall..
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Eluke
                  • January 2010
                  • 67

                  #9
                  Hej!

                  Tack för era svar, visste att experterna skulle hitta hit ganska fort.

                  det står day och nature på rören. Vad ska man köpa för rör när det är dags att byta?

                  På flaskan står det MicroMix, dock så hade jag bara 33cl flaskor hemma och blandade i dom. Fast jag använde pmdd räknaren först för att veta hur mycket jag skulle ha i varje flaska. Kan det blivit något galet här ändå?

                  Ibland har jag funderat på akvariet står för ljust här i vardagsrummet. Men det kanske bara är att skruva upp belysningstimmarna igen och ge det lite mer tid som ni säger. Börjar ju tröttna lite smått på att alla växter bryts ner efter ca 1 månad.

                  Jag har något enklare test hemma från JBL EasyTest 5-1 kanske ska stoppa i ett sådant och se vad det säger.

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #10
                    Blanda i halvliters istället, då är det liksom omöjligt att misslyckas. Det kan vara en faktor. Hade det stått för ljust så hade förmodligen cyano tittat in i karet, det borde gå att räkna bort. Växter växer ju normalt under solen liksom.

                    Hur noga gör du rent din botten? Den skall få vara ifred och redigt inkörd, det är bra.


                    När det gäller lysrör så tror jag att sylvana har som passar, sedan finns det något mer. Kommer inte ihåg vilket.

                    Det är förmodligen inte en ljus-fråga, jag har samma rör och det funkar mer än bra
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Ursprungligen postat av Eluke
                      Hej!

                      Jag äger ett Juwel Rio 240L med originallysrör som ej är äldre än ett år. Jag har även köpt reflektorer original, pmdd, något som heter green carbo. Jag använder allt enligt anvisning.

                      Belysning

                      från 15-23 varje dag. Har prövat att ha tänt i 10 timmar men då blev växterna ännu sämre.

                      AN Carbo Green 150 ml

                      5ml varje dag.

                      PMDD

                      25ml från varje flaska en gång i veckan vid vattenbyte då jag byter ca 50% av vattnet.

                      Är det någon vänlig själ som kan berätta vad jag gör för fel, för alla växter liksom blir håliga eller bruna och tillslut dör dom. Dom enda växterna som klarar sig hyffsat är vallisneria tror jag dom heter. Alla andra växter tynar liksom bort.

                      Jag har gjort ett litet album med olika exempel, tyvärr är inte bildkvaliten den bästa på alla bilder.

                      http://imageshack.us/g/801/dsc0005lw.jpg/
                      Bild http://imageshack.us/photo/my-images/801/dsc0005lw.jpg// Först och främst är det gamla blad som dör, de är odlade ovan vattnet så de tynar bort medans de "riktiga" bladen kommer. Sedan är även plantan är planterad för djupt och risken finns att bladen tynar bort.

                      Bild http://imageshack.us/photo/my-images/11/img0894dr.jpg/ Limnophilan ser ut att lida av järnbrist, och kanske även lite för dåligt med ljus.

                      Bild http://imageshack.us/photo/my-images/341/dsc0003co.jpg/ Rotala? som är en svår växt, ljusbrist och näringsbrist.

                      Bild http://imageshack.us/photo/my-images/85/dsc0001am.jpg/ Är det även de nya bladen som får hål?

                      Bild http://imageshack.us/f/401/img0893sw.jpg/ Samma motfråga här.
                      Till höger om denna plantan står en Javaormbunke, se till att rotstocken inte ligger under grusnivån, då riskerar den att ruttna och plantan dör.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Du har även en bra hjälp om växterna har näringsbrist på Haaks PMDD-sida: http://www.haack.se/pmdd/index.php?o...d=26&Itemid=83 . Kolla även in om det stämmer med dina svärdsplantor under kapitlet Kaluimbrist.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Karl Holm
                          • November 2011
                          • 223

                          #13
                          Om du inte blandade ner all Mikro i flaskan kan det vara en bidragande orsak till näringsbristen. Mikron ska skakas innan användning och glömde du det när du blandade i den lilla flaskan fick du säkert inte med en eller ett par skikt av näringsämnena i Mikroflaskan. Ta och byt upp dig till 50cl-flaskor så är du i alla fall säker på att allt gott i PMDD:n finns med. ;-)

                          Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #14
                            tycker det verkar som att många blommor är för långt ner i sanden.....



                            .
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • Eluke
                              • January 2010
                              • 67

                              #15
                              Jag använder en sådan för att rengöra botten.

                              Buy Lee's The Ultimate Gravel Vac Clean/Drain and Fill Kit 25 ft at PetGuys.com, where you find pet supplies at wholesale prices. Fast shipping and excellent service since 2000!


                              Tycker att min botten blir rätt skitig redan efter en vecka, men jag har ingen riktig mal bara ett par små som jag inte riktigt vet vad dom heter. Men man ska låta bli att rengöra botten för ofta då?

                              Planterar jag mina växter fel när jag planterar dom? såg att några skrev för långt ner.

                              Men som jag förstår så steg 1 är att öka belysningen till 10h

                              Blanda ny pmdd i riktiga 50cl flaskor och skaka om riktigt och vid varje gång man använder det. Och om jag både har Kaluimbrist och Järnbrist hur åtgärda jag detta?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...