Grönalger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snusmumriken
    • January 2012
    • 54

    Grönalger?

    För några månader sedan startade vi upp ett 125 L Juwel akvarium.
    Allt har fungerat bra tills för någon vecka sedan då växterna började bli bruna och fula samt att vi fått något jag tror är grönalger. Det ligger på glaset samt på stenar och växter. Hört att man kan skrapa rutan med bilskrapa så det ska jag prova senare men hur får jag bort det från det andra?

    Har minskat ner på ljustiden också.

    När vi startade upp akvariet så hade vi näringstabletter till växterna, har lite kolsyrat vatten i med jämna mellanrum och så tillsätter vi Kaliumsulfat, Kaliumnitrat och monokaliumfosfat med jämna mellanrum också.

    Hur får vi det finare i akvariet?
  • snusmumriken
    • January 2012
    • 54

    #2
    Ska tillägga att fiskarna verkar må prima.

    Har 10 sorgmanteltetror, 2 fjärilsciklider, 2 pakistanbotior och 2 algätare jag inte kan namnet på.

    Kommentar

    • AffeAlien
      • December 2011
      • 655

      #3
      Köp fiskar som äter alger.
      Ancistrus eller kinesisk algätare äter kiselalger(brunalger)
      sedan finns det massor av olika gröna alger som tex siamesisk algätare eller äppersnäckor och posthorns snäckor äter.

      sedan kommer det alltid alger i nystartade kar, det lugnar sig efter ett tag när du får balans.
      Mvh Alf

      Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

      Kommentar

      • snusmumriken
        • January 2012
        • 54

        #4
        Kommer algerna efter så lång tid då?
        vi hade inga problem alls innan

        Kommentar

        • snusmumriken
          • January 2012
          • 54

          #5
          Upptäckte nu att det finns trådalger också....-.-

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Tolkar att det är nerdrattat lite näringstabletter i början, men inte alltid.

            Detta gör att näringsämnena i karet är slut.

            Det gynnar bara alger, inget annat.

            Skaffa ordentlig gödning till blommorna i karet.

            De behöver mat prexis som fiskarna.

            Om inte varje dag, så iaf varje vecka, ex med det enklaste och billigaste av alla gödningsmedel, dvs PMDD.


            Kolsyra ibland ????????

            Tolkar detta som att du har drattat ner en ramlösa eller liknande ibland.

            Detta ger bara svajjiga vattenvärden, som bara gynnar alger, inget annat.

            Blommor behöver kol, men det skall vara daglig tillsats, antingen via flytande kol (Easy Carbo)
            eller med en CO2 anleggning.




            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • snusmumriken
              • January 2012
              • 54

              #7
              Har innan fått flera rekomendationer om att kolsyrat vatten är bra så därför vi kört på det

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #8
                Ursprungligen postat av snusmumriken
                Har innan fått flera rekomendationer om att kolsyrat vatten är bra så därför vi kört på det
                Läs vad Kensa skriver. Både fiskar och växter mår däligt av snabba pH svängningar. Mät pH i det kolsyrade vattnet så ser du hur bra det kan vara.
                Skaffa gödning typ PMDD och använd det så blir alla glada och lyckliga utom algerna. Mixtra inte med andra saker om du inte vill odla alger. OBS ingen mirakel lösning som ge resultat samma dag! Vi pratar veckor och månader.
                Låt ljuset vara tänt 12 timmar eller nått. en liten paus mitt på dagen kan fungera om du vill spara ström. dina växter är mer ljuskrävande än algerna normalt.
                Senast redigerad av bossep; 10 May 2012, 22:45.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • snusmumriken
                  • January 2012
                  • 54

                  #9
                  Då ska vi genast sluta med kolsyrat vatten
                  Enligt karln i huset så använder vi oss av PMDD, han är lite mer insatt än vad jag är i sådant.

                  Men tack för bra svar

                  Kommentar

                  • snusmumriken
                    • January 2012
                    • 54

                    #10
                    har blivit av med trådalger, dock har det lagt sig som en grönt matta ovanpå sanden.
                    Kan man dubbla PMDD gödningen eller är det inget ni rekomenderar? Har även satt sig gröna alger på mossan som inte liknar grönalger och de har vi klippt bort men misstänker att fanskapet kommer tillbaka.

                    Har akvariet tänt 10h /dygn och växterna växer så de knakar men blir ganska fula efter ett tag.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...