Andmat --- the final solution !?!?!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #16
    Ska jag posta upp 2-3 kg, ,,?????
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #17
      Skicka möget till Mats isf, jag vill inte ha det innanför dörren här...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Anki L
        • August 2011
        • 606

        #18
        Jag tror man får skaffa and.
        Fast jag tyckte det var mindre häromdagen men icke...nu är det igång igen. Kam ska testas.
        " Vad gör du? Kammar akvariet"
        350 l

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #19
          Ursprungligen postat av Anki L
          Jag tror man får skaffa and.
          Fast jag tyckte det var mindre häromdagen men icke...nu är det igång igen. Kam ska testas.
          " Vad gör du? Kammar akvariet"
          Det är mig du frågar nu, va?
          Jo, man kan ju rensa bort andmaten med t.ex. en håv - men det brukar alltid bli ett antal andmatsblad kvar på ytan. Dessa sprider sig, som vi alla vet, på nolltid.
          Om man tittar på hur andmatsbladen förflyttar sig på vattenytan när man exempelvis försöker plocka upp ett enstaka blad med fingrarna, så ser vi att andmatsbladen flyttar sig med ytspänningen - det är alltså näst intill omöjligt att plocka dom från ytan. Till och med håven är ett dåligt instrument för att plocka enstaka andmatsblad.
          Jag testade massor av olika sätt att få upp alla blad och kom på att kattkammen inte stör ytspänningen så våldsamt, och att man liksom kunde kamma vattenytan med kammen mer eller mindre vågrätt ställd mot ytskiktet - på så vis kan man ganbska lätt "skimma", eller kamma upp andmaten - bladen far liksom inte iväg utan låter sig lätt plockas upp, dessutom hela. Missar man något spröt eller söderdelat blad, så är kolonien av andmat snart ett faktum i karet igen...

          Så, ja, jag typ kammar vattenytan - och det funkar riktigt bra. Jag har ingen andmat nu iallafall - men det kan komma bums via t.ex. någon påse med fisk från zooshopen, växt man köper o.s.v.

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            #20
            Sorry max, men jag fnissar lite åt kamningen
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • Carina_
              • August 2010
              • 207

              #21
              jag behöver flytväxter till mitt kar så varför slänga jag kan köpa mot porto och rimlig peng =)

              För hur mycket kan en växt föröka sig egentligen? alltså en fråga då ni har problem. Sätter det igen pumpen eller?

              Kommentar

              • Anki L
                • August 2011
                • 606

                #22
                Ursprungligen postat av Carina_
                jag behöver flytväxter till mitt kar så varför slänga jag kan köpa mot porto och rimlig peng =)

                För hur mycket kan en växt föröka sig egentligen? alltså en fråga då ni har problem. Sätter det igen pumpen eller?
                Det sätter igen hela karet!
                Här ska banne mig kammas vatten!!!!
                350 l

                Kommentar

                • KristianE
                  • April 2012
                  • 1443

                  #23
                  Jag kanske har haft tur men jag tycker inte det är några större problem med andmat. Jag hade en invasion för några månader sedan, det täckte nästan hela ytan på mitt akvarium vid ett tillfälle.
                  Lösningen för mig var att i samband med vattenbyte så tog jag min slamsugar hävert och kopplade till trädgårds slangen som jag byter vatten men (precis som vanligt alltså) men istället för att slamsuga botten så använder jag den som en ytskimmer. Detta medförde att jag tömde hela ytan på andmat, jag fick även med det som stog i hörn eftersom jag får en sugande effekt som drar ut även dom envisaste bladen.
                  Detta tog kanske 10-15 minuter och jag har inte haft ett enda "återfall" på flera månader.
                  //Kristian
                  Följ mitt 1440l SA projekt på
                  http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #24
                    Ursprungligen postat av KristianE
                    Jag kanske har haft tur men jag tycker inte det är några större problem med andmat. Jag hade en invasion för några månader sedan, det täckte nästan hela ytan på mitt akvarium vid ett tillfälle.
                    Lösningen för mig var att i samband med vattenbyte så tog jag min slamsugar hävert och kopplade till trädgårds slangen som jag byter vatten men (precis som vanligt alltså) men istället för att slamsuga botten så använder jag den som en ytskimmer. Detta medförde att jag tömde hela ytan på andmat, jag fick även med det som stog i hörn eftersom jag får en sugande effekt som drar ut även dom envisaste bladen.
                    Detta tog kanske 10-15 minuter och jag har inte haft ett enda "återfall" på flera månader.

                    Jamen... precis! Man måste "skimma" ytan på något sätt - antingen med håv, kam eller som i ditt fall suga bort det med vattenbytarslangen.
                    Det här handlar ju inte om att andmat är något problem i sig (det är faktiskt en ganska vacker liten växt) utan att; om man verkligen vill ha bort det permanent, så kan det vara jädrans svårt. Minsta lilla blad- eller rotdel förökar sig blixtsnabbt och man har en ny invasion.

                    Kommentar

                    • oaken
                      • September 2006
                      • 901

                      #25
                      Ursprungligen postat av Carina_
                      jag behöver flytväxter till mitt kar så varför slänga jag kan köpa mot porto och rimlig peng =)

                      För hur mycket kan en växt föröka sig egentligen? alltså en fråga då ni har problem. Sätter det igen pumpen eller?
                      Mitt råd är att undvika andmat som flytväxt. Det finns bra mycket bättre alternativ som är lätta att kontrollera t.ex. Salvinia.

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #26
                        Oftast gillar andmat inte salttillsats. 1 ml eller mer salt per liter vatten brukar göra susen men de kan komma tillbaka. Ibland är det antingen andmat eller cyano och i så fall kanske andmaten är att föredra...
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • freddi36
                          • December 2010
                          • 2882

                          #27
                          jag må vara en galen person, jag införde andmaten självmant till mitt kar faktiskt tycker det är ganska snyggt i lagom mängd.

                          dock har jag fått det till karet jag inte ville ha det i. tror jag får välja, ha det eller ha det inte, för så fort man gör vattenbyte med samma slang eller använder samma handduk när man har varit i det ena karet och sen ner i det andra så kommer det tillbaka.

                          Kommentar

                          • Redlinefoto
                            • June 2011
                            • 104

                            #28
                            Jag la i ankmat i ett kar när jag hade channor, och efter två veckor hade jag det i alla kar... Måste följt med håvar eller liknande.
                            375L, 250L, 250L, 130L, 54L, 15L.
                            Öronål, Blackghost, Kulfisk:Fig8, Fahaka, Dvärg kulfisk, Gibbiceps, Zebraciklid, Malawi, Väderål, siamesisk algätare, guld gädda, Regnbågshaj, Hajmal, banjomal, Kinesisk algätare, Alligator gar, Krabbor, Ormhuvudfisk.

                            Kommentar

                            • Anki L
                              • August 2011
                              • 606

                              #29
                              Jaha...det löste sig snabbare än jag trott! Köpte igår en pump med filter att sätta i karet för att avbelasta filtret bakom bakgrunden. malarna skitar ner och andmaten täppte till här och där. Samtidigt ville jag ha mer skjuts i karet för malarnas skull.
                              Tog även bort lite andmat vid vattenbytet igår men mycket var kvar.
                              Men nu blev det ju fin rörelse i vattnet när det pumpas från var sin sida och idag är nästan allt borta!!!!
                              Måste dock försöka rensa bakom bakgrunden där det sitter i filtret. Där är det ju stilla också.
                              350 l

                              Kommentar

                              • Anki L
                                • August 2011
                                • 606

                                #30
                                Fy farao...ser att jag skrev detta i maj och fortfarande har jag andmat i karet
                                350 l

                                Kommentar

                                Arbetssätt...