trådalger i damm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rudy
    • January 2012
    • 275

    trådalger i damm

    har en damm på 10*7 m och ca 70 cm djup och vi har trådaler i massor!!
    vad för fisk kan man införskaffa som äter det?
    vi har fått tipset gräskarp, läste lite om den och den äter ju bara gräs...eller hur är det med det?

    har folket nått tips på fisk?

    och snälla inga lustigheter om algmedel och bös då vi har även en stor pöl på 55 000 kubik

    för då vi hittar, OM vi hittar en fisk så ska den ut i vår stora damm då den växer ur den lilla
    kan ruda vara nått och var köper man den?
  • rudy
    • January 2012
    • 275

    #2
    putt

    Kommentar

    • rudy
      • January 2012
      • 275

      #3
      skriver jag på grekiska? för varje gång jag tycks skriva en fråga eller bara en fundering så undviker alla mig
      medans det finns trådar som håller på hur länge som hellst om frågor som kunde varit svarade på efter 3-4 svar
      är det nått fel på mitt skrivande eller vad är det?

      Kommentar

      • stefanr72
        • November 2010
        • 1022

        #4
        Jag TROR att gräskarpar äter trådalger, köp några små och prova

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Ursprungligen postat av rudy
          putt
          Ursprungligen postat av rudy
          skriver jag på grekiska? för varje gång jag tycks skriva en fråga eller bara en fundering så undviker alla mig
          medans det finns trådar som håller på hur länge som hellst om frågor som kunde varit svarade på efter 3-4 svar
          är det nått fel på mitt skrivande eller vad är det?
          Klart att ingen vågar svara när du är "putt"
          Och det har hänt mej många ggr oxå i början...

          Jag har inget klart svar på din fråga heller men jag skulle vilja påstå att det varierar mellan säsong och säsong...
          Jag hade enorma mängder trådalger kanske inte den första men väl några påföljande säsonger. Dom försvann senare när den andra växtligheten tog sej. Hann peta ner halm som skulle minska algerna men tror inte det hade någon betydelse som helst. Så är det en "ung" damm kan det bli bättre med åren...
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #6
            Ursprungligen postat av rudy
            skriver jag på grekiska? för varje gång jag tycks skriva en fråga eller bara en fundering så undviker alla mig
            medans det finns trådar som håller på hur länge som hellst om frågor som kunde varit svarade på efter 3-4 svar
            är det nått fel på mitt skrivande eller vad är det?
            Nej det är inget fel på din fråga men det kanske inte är så många som har en dam med trådalger i. Vet du vilken sorts alger det är eller bara trådar? Som erikthur skriver så brukar alger ge sig efter ett tag och att bota dom är som du skriver ganska svårt. Sedan spelar det ingen roll om det är på kemisk eller biologisk väg.
            Troligtvis kommer det att fixa sig speciellt om du har andra växter i dammen. Problemet med exempelvis gräskarp och andra växt ätare är det de kan tycka dina växter är smarrigare än algerna.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #7
              Jag såg en bra beskrivning på det här med dammar och växter en gång. Om du plöjer och harvar till en bit av din trädgård lika stor som din dam och sedan planterar 3 plantor på den vad händer med resten? Troligtvis blir det fullt med ogräs eller hur? Det är lika dant med en damm du kan se algerna som ogräs om du vill. Jag gillar dock både maskrosor och alger.

              Grod och framför allt Padd yngel brukar knapra trådalger och de vuxna groddjuren brukar gilla att lägga ägg där dessa finns.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • rudy
                • January 2012
                • 275

                #8
                putt ... som i att putta upp tråden...XD

                okej tack för svaren

                och det är ju det ... jag vill inte ha växter i dammen
                eller a jag har inte hittat växter jag vill ha i dammen som håller sig i schkt

                förslag är välkommna

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #9
                  Ursprungligen postat av rudy
                  putt ... som i att putta upp tråden...XD

                  okej tack för svaren

                  och det är ju det ... jag vill inte ha växter i dammen
                  eller a jag har inte hittat växter jag vill ha i dammen som håller sig i schkt

                  förslag är välkommna
                  Summan av den gröna biomassan brukar vara konstant och är direkt relaterad till näringsmängden i vattnet.

                  Vart vill du komma med din dam och hur vill du det skall se ut? Hur ser det ut i dag? En bild kanske?

                  Vad har du som filtrering/cirkulation? Pumpkapacitet, Filtervolym, etc.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • rudy
                    • January 2012
                    • 275

                    #10
                    ska rota fran lite bilder och komma på hur man lägger in...

                    jag gjorde iordning en damm förra sommarn som inte hade ööö varit funktionell? på 10 år
                    bilderna som kommer berättar hela historien...

                    tyckte bara att det är fint att ha vatten i trädgården och mycket vatten det är nog därför jag inte planterat växter för jag e rädd att det tar över och man får sära på växterna för att se vatten

                    köpte en liten dammpump med olika munstycken och utökat filtret nu för att det var massa med gröna trådalger
                    förra sommarn funkade den jätte bra

                    gödning... ingen! om det inte kommer ner med regnet för algerna ökar alltid efter regnet

                    fisk i nu är ärling då vi hade en invation av mygglarver

                    Kommentar

                    • rudy
                      • January 2012
                      • 275

                      #11
                      ska vi se om det funkar


                      http://ladda-upp.se/bilder/ovxjeytpnfobhh/

                      http://ladda-upp.se/bilder/xgexnzwqbxpzav/

                      http://ladda-upp.se/bilder/onqsxalfidjyt/


                      det är bra med lite påhittighet och med en kille som kan köra kranbil =D



                      och så blev resultatet efter 2 månader...
                      hittade tyvärr inte "mellan"bilderna där man ser hur gummiduken ligger och rästen av allt



                      hoppas det blir nån hjälp

                      och gärna nån komentar om det funkar eller inte
                      Senast redigerad av rudy; 27 April 2012, 10:14.

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #12
                        Att det blir mer alger efter att det regnar betyder nog att det rinner ned vatten från närliggande mark.
                        Då blir det automatiskt gödslat och något måste ta hand om det, i ditt fall blir det alger. Algsporer finns över allt i luften, på marken, etc. så de hittar alltid in.
                        Du kan plantera växterna i krukor och ställa i dom. Då är det ganska lätt att hålla ordning på spenaten.
                        Det finns en stor risk att du kommer att få svävalger i stället för trådar om du inte har någon grön biomassa. Nu tar nog trådarna hand om det men tar du bort dom kommer det nog att bli som grön ärtsoppa till slut.
                        Du kan installera ett rejält filter och UV-C för att minska näringen och ta död på algsporer och svävalger men det måste vara rejäl sprutt på det. Ett rejält gäng med näckrosor, vass och kanske Svärdsliljor (iris) gör samma sak och när du tar bort några blommor gör du samma sak som när du tvättar filter, lyfter bort näring. Det är bara en fråga om vad man tycker är roligast. En rufs med hornsärv är ganska lätt att ansa och det du tar upp är ett utomordentligt bra jorförbättringsmedel.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • rudy
                          • January 2012
                          • 275

                          #13
                          tack ...har fårr lite mer klarhet i det hela

                          Kommentar

                          Arbetssätt...