Långa gröna trådliknande alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roggie_49
    • May 2011
    • 32

    Långa gröna trådliknande alger

    Dessa långa jä-a trådalger förpestar mina två burkar, hur får jag bort eländet. Bomba med GT?
    Blompinnetricket funkar inte, tvärtom tycks bara bli mer ju mer jag drar bort, barber nix, algätare nix,
    äppelsnäckor som till o med är storätare på cyano nix. blir snart desperat...
    Någon?
    Senast redigerad av roggie_49; 26 April 2012, 17:29.
  • roggie_49
    • May 2011
    • 32

    #2
    Nåt svar av nån pls.

    Kommentar

    • rudy
      • January 2012
      • 275

      #3
      det är uppenbarligen jobbigt att bli av me då inga fiskar (som det tycks vara ) äter skiten

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Skulle tro det är cladophora du har fått. Det är en rätt jobbig grej, eftersom de inte beter sig som alger i övrigt - de gillar ungefär samma förhållanden som övraiga växter. Det är inte mycket som äter det, men vissa säger att amano-räkor gillar det (och då behöver du många!).

        GT funkar inte.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #5
          Lägg upp en bild på akvariet så man får en helhets bild.
          Då måste försöka lura ut varför algerna trivs om du inte rättar till det blir du aldrig av med dom.
          Det är också bra att veta ungefär vilka alger man har, detta kanske man kan se på en bild?
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • akonig
            • February 2012
            • 1

            #6
            Ursprungligen postat av roggie_49
            Dessa långa jä-a trådalger förpestar mina två burkar, hur får jag bort eländet. Bomba med GT?
            Blompinnetricket funkar inte, tvärtom tycks bara bli mer ju mer jag drar bort, barber nix, algätare nix,
            äppelsnäckor som till o med är storätare på cyano nix. blir snart desperat...
            Någon?
            Har samma problem i mitt akvarium, ca 180 liters rio Negra Biotop akvarium, vill inte sabba biotopen med asiatiska räkor heller...
            Jag har fått tipset att se över belysningen bla, för mycket ljus (dvs över 12h) gynnar inte de vanliga växterna utan dessa alger så timer på belysningen om du inte själv är hemma och släcker/tänder i tid, ytterligare växtnäring -regelbundet och i samband med vattenbyte som gynnar de vanliga växterna ska få dem att inkränkta på algernas livsbetingelser. Detta har hjälpt och minskat algerna men inte fått bort eländet helt och hållet. Ska försöka med några fler Ottos -men jag är osäker på om de verkligen äter sörjan...

            Kommentar

            • SCB
              • November 2011
              • 134

              #7
              Ingen av våra Otosar har någonsin visat något intresse för varken tråd eller toffsalger.
              //Olof
              230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

              Kommentar

              Arbetssätt...