Easycarbo mot alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnsson_82
    • March 2012
    • 289

    Easycarbo mot alger?

    Nu har mitt akvarium varit igång i drygt en och en halv månad och till en början var jag helnöjd med hur snyggt det blev med fiskar och växter tillsammans. Fiskarna mår toppen och de flesta växter likaså. Nu har jag dock bröjat få problem med alger som inte alls ser snyggt ut. Det har alltid funnit lite trådalger och lite cyanobakterier men de kan jag leva med så länge det inte blir mer än vad det är. Nej vad som har exploderat på sistone är skäggalger!

    Har funderat på varför de kommer först nu. Vad jag har gjort på sistone är att sätta in reflektorer, alltså mer ljus, jag har gått ner till halv dos EASYCARBO eftersom jag installerat ett enkelt CO2 system baserat på jästkultur. Jag göder med EASYPROFIT i rekommenderad dos 1 gång i veckan och byter vatten, ca 1/3, 1 gång i veckan.

    Akvariet är på 120 L och innehåller gott om växter. I karet går 22 mindre fiskar av tetratyp, 4 amanoräkor och 2 ancistrus som matas sparsamt 2 gånger om dagen.

    Jag vill såklart bli av med dem här skäggalgerna och funderar på att köra full dos EASYCARBO. Det sägs ju att EC ska ta död på alger. Frågan är om jag vågar tillsätta så mkt EC när jag även har ett CO2 system som ger ifrån sig ca 1 bubbla/10 sekund. Samtidigt är det kanske dumt att rubba balansen genom att öka doseringen på EC. Obalans gynnar väl också algerna?
Arbetssätt...