Trögt med växtligheten trots PMDD, vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • camsod
    • July 2011
    • 57

    #16
    Jag har ingen bra kamera just nu, men ska se om jag kan få till något. Jag har engelsk sjösten blandat med mindre sten på botten. Jag startade upp akvariet i mitten av juli förra året.

    Jag har ett Eheim innerfilter anpassat för storleken på akvariet, jag gör inte rent det särskilt ofta, sköljer det i akvarievatten kanske var tredje månad.

    Jag har inget annat såsom filterkultur i vattnet, ingen medicin eller algbekämpning har heller använts.

    Jag har inga flytväxter.


    Ursprungligen postat av bossep
    Lite dumma frågor:
    Kan du ta en bild på akvariet och kanske någon närbild på växterna?
    Vad har du för bottensubstrat? Som åheim säger kand det vara lite dåligt med botten näring för Svärdsplantorna.
    Normalt sätt "rammlar" det ned näring i botten om sanden inte är för fin. Men har men exempelvis blästersand så blir det ofta för tätt.
    Hur länge har ditt akvarium varit i gång?
    Vad har du för sorts filter? Hur ofta gör du rent det?

    Växter behöver Ljus, Kol, Kväve, Fosfor + Spårämnen. Med PMDD rätt doserat får du allt utom Ljus och Kol.
    Ljust tycks du ha från rampen då äterstår kolet. Undervattensväxter är normalt anpassade till kol och kanske ljus som limiterande faktorer men det styr också tillväxten.
    Så logiken säger att det inte hjälper att överdosera PMDD om ljus eller kol är begränsande.

    Har du i något annat i akvariet förutom PMDD? Exempelvis beredningsmedel eller filterkultur?
    Har du använt någon medicin eller algbekämpnings medel?
    Har du mycket flytväxter?

    Kommentar

    • camsod
      • July 2011
      • 57

      #17
      Vad ska jag köpa för reflektorer? Lysrören är ca 86 cm, dvs ändå ut till hållarna, hjälp tack ;-) 2*30 w är det.

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #18
        Ursprungligen postat av camsod
        Jag har ingen bra kamera just nu, men ska se om jag kan få till något. Jag har engelsk sjösten blandat med mindre sten på botten. Jag startade upp akvariet i mitten av juli förra året.
        Då bör du ha lite mulm i gruset vilket växterna borde gilla.

        Jag har ett Eheim innerfilter anpassat för storleken på akvariet, jag gör inte rent det särskilt ofta, sköljer det i akvarievatten kanske var tredje månad.
        Det säger ju inte så mycket. Viken kapacitet har det i l/tim? Eller vilken modell är det?

        Jag har inget annat såsom filterkultur i vattnet, ingen medicin eller algbekämpning har heller använts.
        Bra forstätt så!

        Jag har inga flytväxter.
        OK då kan vi utesluta skuggning från dessa.

        Synd att du inte kan ta en bild. Ofta ser man vad som behövs även med en mobil bild och utan att vara lltför nära.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #19
          Jag säger med ljuset, reflektorer är viktiga. Skippa easy carbonen, fungerar lika bra utan tom bättre om du tex har mossor.
          Använd inte för mycket täckglas (jag tycker inte man ska kväva akvariumet), har du hoppande fiskar så får du ha en sarg.
          Vattenytan har utbyte med luften och den innehåller ju co2
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • camsod
            • July 2011
            • 57

            #20
            700 liter per timme står det på innerfiltret.


            Ursprungligen postat av bossep
            Då bör du ha lite mulm i gruset vilket växterna borde gilla.

            Det säger ju inte så mycket. Viken kapacitet har det i l/tim? Eller vilken modell är det?

            Bra forstätt så!


            OK då kan vi utesluta skuggning från dessa.

            Synd att du inte kan ta en bild. Ofta ser man vad som behövs även med en mobil bild och utan att vara lltför nära.

            Kommentar

            • Christer5

              #21
              Jag har i mitt Juwel Rio 180 liter 2 x Juwel High Lite Day rör 45 w styck.

              Använder PMDD och Carbo och det växer väldigt bra trots att akvariet startades 11 April. Har mycket växter !

              Har även reflektorer på rören vilket gör stor skillnad.

              Har ringa med alger och ingen nitrit.

              Kommentar

              • Berserken
                • December 2005
                • 472

                #22
                Beror helt på vad för växter man har med .Har ett hörnakvarium 170l med enbart crypto och anubias och där är 2*18w för mycket så där har jag skuggat ett av lysrören lite och växterna ser mycket bättre ut nu

                Kommentar

                Arbetssätt...