Trögt med växtligheten trots PMDD, vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • camsod
    • July 2011
    • 57

    Trögt med växtligheten trots PMDD, vad göra?

    Jag har ett akvarium på 240 liter, har kört PMDD sedan 13/2, byter 60 liter vatten en gång i veckan och tillsätter dubbeldos PMDD. sista gången tog jag tom en trippeldos då växterna från början var i så dåligt skick, det har vuxit rätt bra, men svärdplantorna och en annan sort är inte riktigt gröna i färgen, vad kan detta bero på?

    Jag har en aquael armatur med 2*30 w daylight står det på dem, finns det något mer jag kan göra?

    Jag har fått massor av snäckor i akvariet, vet inte om det kan hänga ihop med en del bleka plantor?
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Det enda jag kan komma på som skulle kunna vara problemet är: hur gamla är lysrören och hur lång tid har du tänt.

    Att snäckorna skulle vara problemet tror jag att vi kan utesluta.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • camsod
      • July 2011
      • 57

      #3
      Lysrören är bara några månader gamla, det är tänt från 10 på morgonen till 23 på kvällen.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #4
        Kan inte så mycket om detta men vi kan ju förbereda de vanligast frågorna för de som kan

        Hur stort är karet? ( man brukar räkna watt per liter och det är bra om det ligger på minst 0.3 w per liter)
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • camsod
          • July 2011
          • 57

          #5
          Det är på 240 liter :-)

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #6
            Prova att tillföra Easycarbo, saknar rampen reflektorer kan även detta införskaffas.

            Vilken microgödning är det? NutriSi funkar inte så bra vid högre ph.
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • camsod
              • July 2011
              • 57

              #7
              Ok, kanske ska prova med easycarbo, reflektorer vad är det? Tror inte att det finns på rampen...osäker. Jag har köpt mitt PMDD på aquawarehouse.se, finns det olika PMDD?

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #8
                Det är som små speglar man sätter på rören så att allt ljus riktas ner i vattnet (inget i locket)
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • camsod
                  • July 2011
                  • 57

                  #9
                  Ok, jag kikade lite här: http://www.guldfisken.se/beta/catalo...559495cf09a769

                  Är det bara watt man går efter, ja och längd så klart? en per lysrör?

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #10
                    Ja, antalet w visar ju oftast vilket lysrör du har. Du kollar längden och tjockleken på rören, sedan beställer du bara den som "matchar"

                    Är det väldigt smala rör du har eller är det lika tjocka som de som hänger i köket/badrummet? Om de är lika tjocka som de "vanliga" lysrören så vill du ha t8 reflektorer. Är de smalare så vill du ha t5 reflektorer
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13110

                      #11
                      Ursprungligen postat av camsod
                      Jag har ett akvarium på 240 liter, har kört PMDD sedan 13/2, byter 60 liter vatten en gång i veckan och tillsätter dubbeldos PMDD. sista gången tog jag tom en trippeldos då växterna från början var i så dåligt skick, det har vuxit rätt bra, men svärdplantorna och en annan sort är inte riktigt gröna i färgen, vad kan detta bero på?

                      Jag har en aquael armatur med 2*30 w daylight står det på dem, finns det något mer jag kan göra?

                      Jag har fått massor av snäckor i akvariet, vet inte om det kan hänga ihop med en del bleka plantor?
                      Du ska veta att du löser inte problemet genom att ösa i massor med pmdd, det gör snarare skada så håll doseringen och byt 50% vatten och se till att använda bra rör och använd reflektorer, utan bra ljus uteblir tillväxten! Svärdplantan kan behöva bottennäring som placeras under plantan!
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #12
                        Lite dumma frågor:
                        Kan du ta en bild på akvariet och kanske någon närbild på växterna?
                        Vad har du för bottensubstrat? Som åheim säger kand det vara lite dåligt med botten näring för Svärdsplantorna.
                        Normalt sätt "rammlar" det ned näring i botten om sanden inte är för fin. Men har men exempelvis blästersand så blir det ofta för tätt.
                        Hur länge har ditt akvarium varit i gång?
                        Vad har du för sorts filter? Hur ofta gör du rent det?

                        Växter behöver Ljus, Kol, Kväve, Fosfor + Spårämnen. Med PMDD rätt doserat får du allt utom Ljus och Kol.
                        Ljust tycks du ha från rampen då äterstår kolet. Undervattensväxter är normalt anpassade till kol och kanske ljus som limiterande faktorer men det styr också tillväxten.
                        Så logiken säger att det inte hjälper att överdosera PMDD om ljus eller kol är begränsande.

                        Har du i något annat i akvariet förutom PMDD? Exempelvis beredningsmedel eller filterkultur?
                        Har du använt någon medicin eller algbekämpnings medel?
                        Har du mycket flytväxter?
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          #13
                          Jag gör bara ett instick här och gör det med texten ovan i ryggen.

                          Jag har två akvarier som står två meter ifrån varandra i samma rum. Vattenbyten sker samtidigt, lika stor mängd och gödningsfrekvensen är identisk. Flytande kolgödning (mystiskt preparat) samt PMDD. Jag har samma substrat i båda akvarierna (bläster) och det fungerar faktiskt bra. Svärdsplantor blir ofta bleka men mina trivs faktiskt bra.

                          Nu till skillnaden : Akvarie A är 55 cm högt, 2*54 w t5 med reflektorer och här växer det bra.

                          Akvarie B är 60 cm högt, 2*18 w med reflektorer och här växer det inte ens i närheten.


                          Bra ljus är en superviktig faktor, det är väl det jag vill påvisa. Gör man allt annat rätt så blir det bättre med gödning men det händer mindre än önskat, oftast.
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                            Jag gör bara ett instick här och gör det med texten ovan i ryggen.

                            Jag har två akvarier som står två meter ifrån varandra i samma rum. Vattenbyten sker samtidigt, lika stor mängd och gödningsfrekvensen är identisk. Flytande kolgödning (mystiskt preparat) samt PMDD. Jag har samma substrat i båda akvarierna (bläster) och det fungerar faktiskt bra. Svärdsplantor blir ofta bleka men mina trivs faktiskt bra.

                            Nu till skillnaden : Akvarie A är 55 cm högt, 2*54 w t5 med reflektorer och här växer det bra.

                            Akvarie B är 60 cm högt, 2*18 w med reflektorer och här växer det inte ens i närheten.


                            Bra ljus är en superviktig faktor, det är väl det jag vill påvisa. Gör man allt annat rätt så blir det bättre med gödning men det händer mindre än önskat, oftast.
                            Alltså har du bevisat att defdac har rätt när han säger att man skall betrakta ljus som gödning! I akvarie b är i alla fall ljuset den begränsande faktorn!
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • camsod
                              • July 2011
                              • 57

                              #15
                              Ok, jag kanske ska ta och beställa sådana då, de är lika tjocka som de man har i köket tex :-)



                              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                              Ja, antalet w visar ju oftast vilket lysrör du har. Du kollar längden och tjockleken på rören, sedan beställer du bara den som "matchar"

                              Är det väldigt smala rör du har eller är det lika tjocka som de som hänger i köket/badrummet? Om de är lika tjocka som de "vanliga" lysrören så vill du ha t8 reflektorer. Är de smalare så vill du ha t5 reflektorer

                              Kommentar

                              Arbetssätt...