Algbekymmer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lowa75
    • April 2012
    • 1

    Algbekymmer

    Hej,

    Vi har ett nystartat 720l-akvarium som vi inte verkar få någon bra balans i. Efter att ha letat runt lite här så tror jag att det är skäggalger vi har fått invasion av. Troligen hade en av de få växter som vi hade i vår förra (ca 80 l) akvarium redan problemet med sig när vi flyttade över växter och nu har även de växter som vi fick med akvariet då vi köpte det (anuabis-växter) fått bekymmer. De flesta blad har "skägg" runt om kanterna och en del även svarta prickar. Den gamla växten ser nu helt hemsk ut med trådar mest överallt. Hur får vi bort dom? Hjälper det att slänga den gamla växter som är värst angripen. Hade tänkt bifoga några bilder men lyckades inte med det, hoppas någon vill svara ändå.

    Vi har 2 innerfilter som rengjorts ett par gånger sen akvariet startades för 1,5 månader sedan. Vi har bytt vatten (ca 30 % vadera gång) ca 1 gång/vecka. Vi har 1 stim tetror, ett stim med zebrafiskar samt en mal och vill vänta med att skaffa fler fiskar innan vi fått ordning på miljön. pH:t är ca 7,5 (vi får justera ner det då kranvattnet håller ca 8,4 och det gör vi i badkaret innan vi pumpar i vattnet i akvariet). Funderar på om vi har ljuset på för länge om dagarna, timern är nu inställt på ca 07-22. Matar fiskarna 1 gång/dag men har inte tillsatt växtnäring mer än ett par gånger i början. Hur ofta bör man tillsätta växtnäring?
    Hoppas på någon som har något bra tips på hur det går att lösa det här.

    Mvh
    Lotta
  • zvärd
    • May 2010
    • 89

    #2
    Hej och välkommen till zoopet,
    Några enkla saker du kan göra:
    a)dra ner tiden på ljuset.
    b) skaffa fler snabbväxande växer Hygrophilia Polysperma (ps?)
    c) ta bort enstaka blad med extra mycket alger
    d) om du inte har nya lysrör skaffa det och en reflektor
    e) Easy Carbo eller liknande växtnäring kan ha viss alghämmande effekt
    f) testa med att byta vatten lite mindre ofta eller mindre åt gången

    Kommentar

    • LS10
      • November 2010
      • 258

      #3
      Jag har själv haft en del algproblem och därmed läst på väldigt mycket om det.
      I nystartade akvarium är det väldigt lätt att få algproblem då akvariet ännu inte är i balans.

      Den metod jag föredrar och tycker verkar fungera bäst är att försöka konkurrera ut algerna med hjälp av växter. Alltså skapa så optimala förhållanden för växterna som möjligt att de har kraften att konkurrera ut algerna.
      Snabbväxande växter är väldigt bra att ha när man startar ett akvarium, jag använder mig mycket av vattenpest som är väldigt duktiga på att konkurrera ut algerna.
      Sen efterhand kan man succesivt gå över till de växter som man själv föredrar.

      Om ni inte redan göder med växtnäring så skulle jag rekomendera att ni börjar med det. Hur ofta beror på vilken växtnäring ni använder. Jag själv använder mig av PMDD och då tillsätter jag det en gång i veckan (eller samma totaldos, men istället fördelat på två gånger i veckan)
      Easy carbo tycks som nämt ha en viss alghämmande effekt och ger dessutom växterna den nödvändiga koltillförseln. Jag har fått tips om att, förutom att hälla det i vattnet, direkt pensla på Easycarbo på blad angripna av trådalger och liknande. Om det funkar har jag själv ingen erfarenhet av, tänkte testa vid vattenbytet ikväll så får jag se.
      Anubias blir lätt angripna av alger då de är långsamväxande, har hört om erfarna akvarister som inte håller anubias just på grund av det. Då de egentligen inte har så stort ljusbehov kan man placera dem där de skuggas lite av andra växter så får de inte lika mycket alger och de kan gärna sättas fast på en rot, då växer de mycket bättre.

      Jag tycker ni gör helt rätt med vattenbytena, både i mängd och kontinuerlighet, så det skulle jag inte ändra på. Däremot tror jag ni rengör filtrena för ofta, speciellt vid nystart behöver man lämna filtret ifred så det kan skapas nyttiga bakterier där.

      Belysningen borde inte vara tänd mer än 12 timmar då växterna inte kan tillgodogöra sig belysningen längre tid än så. Alger däremot kan dra nytta av belysning dygnet runt, så då får de ett övertag om belysningen är tänd för länge.

      Det viktiga är att skapa rutiner och inte förändra några faktorer allt för hastigt, alger drar snabbt nytta av plötsliga förändringar medan växterna får svårare att anpassa sig. Sen får man nog räkna med att det tar lite tid innan ett akvarium blir stabilt och "problemfritt", det är trots allt ett ekologiskt system som måste etableras.

      Lycka till!

      Kommentar

      Arbetssätt...