Trådalger - sätta in räkor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnsson_82
    • March 2012
    • 289

    Trådalger - sätta in räkor?

    Nu har mitt akvarium varit igång ca 4 veckor och det växer och knakar som bara den. Tyvärr är det inte bara de vanliga växterna som växer utan även trådalger tycks ha fått fäste. De har bland annat satt sig på min Christmas mossa som jag håller väldig kär, så det gillar jag inte. Bortsett från trågalgerna verkar det vara bra balans i akvariet, fiskar och växter tycks trivas och vattnet är klart och fint.

    Funderar nu på att sätta in några amanoräkor för att få bukt med trådalger. Har läst att de gillar att käka sådana. Egenltligen så har jag bara arter från SA i karet men får kanske bryta det mönstret nu. Min fråga är om ni tycker att de är effektiva mot trådalger och om amanoräkor "skitar" ner mycket i akvariet. Det är ganska lagom med antalet fiskar i akvariet för tillfället och vill inte belasta det med för många invånare.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Några Amano gör varken till eller från på belastningen av karet, iaf i någon större utsträckning. Men tyvärr får jag nog bereda dig på lite tråkigheter, trådalger som gått in i mossa är väldigt svårt att få bukt med, och några Amano är knappast så effektiva att de orkar med detta problemet.
    Istället bör du ta bort så mycket av algerna mekaniskt, en grillpinne i trä brukar vara ganska effektivt att rulla upp dem på. Detta får du hålla på med ganska envetet, och jag skulle tippa på att du även får slänga mossan och köpa ny när algerna är borta.
    Det är bara att vara trägen, och trägen vinner....
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    Arbetssätt...