Växt Akvarium, Bottenmaterial?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thomaslj
    • May 2003
    • 704

    Växt Akvarium, Bottenmaterial?


    Hej, ska jag använda mig av för att få den ultimata växtakvariumbottnen?. Nån som vet nån svensk bra sida som tar upp detta ämne?
    Har hört att man ska ha värmeslinga istället för doppvärmare, gör det stor skillnad på växtligheten?.
    http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L
  • _ozon_
    • March 2003
    • 66

    #2
    har hört att värmeslinga INTE skall användas då det sätter fart på vattnet och driver bort näringsämnen. Men har även hört att växter tycker om att ha det varmt om fötterna, hur detta nu går ihop?
    Kika lite på zoopets info om växter här:
    http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=V%E4xter

    Maila gärna om du vill ha en beskrivning på hur du enkelt gör en Co2-anläggning som extra gödning till växterna. (Kostade mig 10:- att göra)
    ozondesign@hotmail.com

    Lycka till med växterna!
    //
    Kim

    Kommentar

    • Morpheus
      • February 2003
      • 673

      #3
      Jag hört en massa olika saker om värmeslinga, både att man ska använda en sådan och att man inte ska ha det för näringsämnen försvinner. Man får göra en egen bedömning.

      Det är ju snyggare att ha en värmeslinga för den är ju i botten och det är ju då lättare att dölja än en doppvärmare. Men proset är lite mer för en slinga än doppvärmare och det blir ännu dyrare om man vill ha termostat till slingan.

      Som sagt så tycker ju växter om vvarm om fötterna och det gör att de växer lite snabbare. Men man kan också ha en värmeplatta i eller under bottenglaset. Då får man lägga en frigolit som är lika stor som botten på akvariet. Då åker all värme upp i akvariet.

      Och nu till din ultimata botten:

      Först får du placera ut värmeslingan om du har någon. Efter det så får du lägga lera emellan slingorna eller bart på botten om du inte har slinga. Jag har näckroslera som är som smulor i säcken som man sproder ut så att det ligger ett lager som är ungefär 1-1,5 cm tjockt. På det kan du lägga ett lager med torvplattor som är 1,5-2 cm tjocka, som du sågat av från torvblock. Ovanpå lagret med torvplattor så kan du ha ett lager med ganska fint grus (1-2mm), gärna svart för växterna blir mer färgrika då, men det går alldeles utmärkt med rådasand också Det lagret med sand kan vara ungefär 5-7 cm tjock så att du lätt kan plantera växterna i gruset

      Lycka till och fråga på
      Mvh Anders

      Kommentar

      • gosatta
        • December 2002
        • 2669

        #4
        om man har en värmeslinga + massa torv och lera så bör väl värmen sätta igång en sådan cirkulation att torv och lera pumpas ut i vattnet? Eller kanske går att undvika om man är försiktig med värmen?

        iof tycker jag mian växter mår aldeles utmärmt med vanlig rådasand och strategiskt nertryckta lerkulor här och där och sen vattennäring.
        /Mats Åhrman
        http://www.gosatta.org
        http://www.stockholmsciklidklubb.com
        http://www.ciklid.se

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Jag tror "myten" om att bottenvärme är så bra kommer från den tiden då man inte hade så bra koll på hur man göder bäst. Att det i många fall växer bättre med bottenvärme tror jag personligen inte beror på "varma fötter" som är anges som den vanligaste anledningen.

          Den av värmeledningarna inducerade konvektionen skjuter upp bottengödningen upp i vattenkolumnen. Har man tidigare inte använt en perfekt vattengödning och man börjar använda bottenvärme så är det därför inte så konstigt att det växer bättre.

          Anledningen till varför jag numera alltid avråder från bottenvärme är den förlorade kontrollen. Om man dyngar på med bottenvärme i en nyskapad fet botten med lera och torv får man omedelbart en oönskad intensiv algtillväxt som pågår tills att bottnen är urlakad. Detta kan förhindras genom att bara dra igång bottenvärmen ibland. Men hur ofta? Man kan ju alltid testa sig fram, men problemet är att gödningsmängden som kommer upp alltid är okänd varvid man dels aldrig kan få optimal tillväxt och dels alltid riskerar algodling.

          Kör man extremt försiktigt bottenvärmen och har fet botten och inte bryr sig om den där riktigt kraftiga tillväxten så kan det naturligtvis vara ett alternativ för dom som inte vill tillföra extra gödning.

          Jag kan även se en alternativ lösning med bottenvärme där man kör helt rentvättat sand/grus tillsammans med perfekt uträknad vattengödning. Då kan man bränna på med bottenvärmen så mycket man vill och kan därmed använda bottenvärmen som ersättning för doppvärmare. Fördelen kommer bli att den exakt uträknade vattengödningen kommer tränga ner i gruset pga konvektionen så att både rötter och blad kan ta upp vattengödningen. En lösning jag kan tänka mig att testa och utvärdera i framtiden.

          Dom "bästa" växtakvaristerna jag vet, Takashi Amano och Tom Barr, använder dock inte bottenvärme. Jag eftersträvar deras kontroll, men inser naturligtvis att det fipplande det innebär inte passar alla.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Lisaplisa
            • May 2003
            • 75

            #6
            Jag har sett att det finns att köpa tex sera floredepot (tror jag det heter) som är ett näringsrikt grus man lägger underst. Har någon använt detta?
            140 L honungsgurami, ancistrus
            45 L guppys
            15 L karantän el. lek

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Defdac
              Gå tillbaka till ursprungsfrågan, vilket är det ultimata bottenmaterialet? Jag har hört dig nämna ett material flera gånger som "lagrar vattengödningen. När jag kollade upp det så var det för dyrt för min plånbok. Men det är nog det svaret de letar efter.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Ja jag ska försöka ta mig råd nästa gång jag gör om burken att köpa något av substraten från Seachem http://www.seachem.com som de flesta på Aquatic Plant Digest höjer till skyarna. Substratens Rolls Royce.

                Det växer dock som sjutton redan nu enbart med PMDD och Engelsk sjösten, så anledningen är mest att se om jag kan få finare rödare färger i mina röda växter. Min L. arcuata blir aldrig så blodröd som Amano lyckas med, fast det beror förmodligen på att jag håller en ganska stadig kvävehalt. Varje försök till nitratbegränsning leder ofelbart till att Cyanobakterierna kryper fram lite här och var =/
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • petnym
                  • May 2002
                  • 5028

                  #9
                  Verkar inte finnas så många här som vågar säga emot Defdac så jag passar väl på bara för mitt eget nöjes skull. ;-)

                  Ursprungligen skickat av defdac
                  Anledningen till varför jag numera alltid avråder från bottenvärme är den förlorade kontrollen. Om man dyngar på med bottenvärme i en nyskapad fet botten med lera och torv får man omedelbart en oönskad intensiv algtillväxt som pågår tills att bottnen är urlakad. Detta kan förhindras genom att bara dra igång bottenvärmen ibland. Men hur ofta? Man kan ju alltid testa sig fram, men problemet är att gödningsmängden som kommer upp alltid är okänd varvid man dels aldrig kan få optimal tillväxt och dels alltid riskerar algodling.
                  De har delvis rätt i din beskrivning, men jag tycker det är ett dåligt argument mot bottengödning. Om du bara tillför gödning i vattenkolumnen så vet du iochförsig hur mycket du haft i men du vet inte alls hur mycket som fanns i vattnet innan. Så hur vet du då hur mycket näringsämnen som finns i vattnet så du vet hur mycket du skall tillsätta? JO, DU MÄTER.

                  Om du dessutom har bottengödning som avger viss gödning till vattnet. Hur vet du då hur mycket näringsämnen du skall tillsätta. JO, DU MÄTER.

                  Någon mer än jag som ser likheterna? Skillnaden kan liknas vid en annordning som droppar i lite gödning i vattnet varje dag. Av en slump håller jag själv på att fixa just en sådan anordning med tillförsel av PMDD (Detta trots att jag har bottengödning!)

                  Peter
                  Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                  Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                  Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Om du bara tillför gödning i vattenkolumnen så vet du iochförsig hur mycket du haft i men du vet inte alls hur mycket som fanns i vattnet innan. Så hur vet du då hur mycket näringsämnen som finns i vattnet så du vet hur mycket du skall tillsätta? JO, DU MÄTER.
                    Till viss del sant. Jag mäter personligen väldigt friskt just nu (Fe, PO4 och NO3), trots att Tom Barrs 50%-vattenbytes metod egentligen gör att man ska slippa det eftersom man vet dom övre gränserna för hur mycket gödning som kan vara i vattnet. Tillsätter du t ex alltid vatten som är gött med 0.1 ppm Fe så vet du att vattnet som redan finns i burken inte kan vara högre än 0.1 ppm Fe.

                    Under normala omständigheter slipper man dock mäta, speciellt om man göder för det tillsatta vattnet och har begränsad fisklast och lyckas få ordentlig CO2-gödning (vilket jag haft problem med då jag försökt göra egna reaktorer).

                    Anledningen att jag nyligen haft en extremt intensiv mätperiod var pga skyhöga fosfathalter. Som jag fått från bottengödning. Efter väldigt friska slamsugningar ligger åter fosfathalten på de nivåer som är normala för min fisklast, vilket gör att jag nu göder "by the book". Jag har tom vågat peta ner lite PO4 dom sista gångerna då jag äntligen lyckats få omätbara PO4-nivåer, tillsammans med väldigt märkbar tillbakagång av Cyanobakterier. Vid de senaste PO4-gödningarna har jag fått extremt positiv respons från framförallt L. glandulsa "perennis", som verkar vara en riktig fosfatälskare. Tyvärr passar även Cyanobakterierna på isamband med varje fosfat-skur, men dom håller sig hyffsat begränsade - pga att nivåerna är mycket marginella och helt kontrollerade. Tillskillnad från när bottengödningen "läckte".
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Alexi
                      • December 2011
                      • 2

                      #11
                      Hej Kim

                      Jag ska starta ett växtakvarium och läste att du har beskrivning på en enkelt co2 anläggning.
                      Vill du vara snäll och maila mig hur man gör.
                      Väldigt tacksamt.

                      Mvh Alex

                      Kommentar

                      • Yokas
                        • August 2011
                        • 136

                        #12
                        Ursprungligen postat av Alexi
                        Hej Kim

                        Jag ska starta ett växtakvarium och läste att du har beskrivning på en enkelt co2 anläggning.
                        Vill du vara snäll och maila mig hur man gör.
                        Väldigt tacksamt.

                        Mvh Alex
                        Det var 9 år sen det inlägget skrevs så jag tvivlar på att du får något svar. Men om du googlar "DIY Co2" så får du väldigt många träffar på hur du bygger en egen Co2-anläggning. Personligen så förespråkar jag däremot ett trycksatt system.
                        Senast redigerad av Yokas; 01 May 2012, 04:59.
                        shoop da whoop...

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #13
                          Ursprungligen postat av petnym
                          Verkar inte finnas så många här som vågar säga emot Defdac så jag passar väl på bara för mitt eget nöjes skull. ;-)
                          Jodå visst kan man säga emot defdac det har jag gjort vid ett flertal tillfällen! Även om karln förtretligt nog ofta har rätt!
                          Jag har ofta pysslat med mätande av diverse världen och defdac har oftast sagt ”kör EI i stället” nu tycks det vara tvärs om! Defdac mäter och jag struntar i det.
                          Jag testar lite olika varianter och samtliga tycks funka. Så ofta finns det fler sätt att få till saker och ting.
                          Akvarie 1: Vanlig filtermatta och lavasand samt PMDD.
                          Akvarie 2: Lowtech just nu med ett litet innerfilter. Botten består av lera, matjord och lavasand.
                          Akvarie 3: Samma sand som i de övriga men med bottenfilter som trycker genom sanden i stället för att suga. Gödning med PMDD.
                          Det växer best i 2 men det finns lite alger kvar sedan starten. Skillnaden är nog att det produceras koldioxid i botten.
                          1 an ser ut att lida brist på koldioxid annars funkar det men sämst av de 3.
                          3 inga alger och det växer bra. Troligtvis lite brist på koldioxid eftersom botten ventileras. PMDD funkar då som både bottengödning och fri gödning i akvariet.
                          Tyvärr har jag inte testat med CO2 i någon större utsträckning då det var för bra i 3an och fiskarna tog stryk. Men det var otroligt effektivt att dosera CO2 via botten. Det vore kul att testa detta med trycksatt CO2 och en bra kontroll utrustning.
                          För att få till ett bra och relativt problemfritt växtakvarium så borde exempelvis egelsk sjösten, PMDD och bra trycksatt CO2 vara det rätta. Är man inte rädd för lite alger i början kan jord/lerbotten funka.

                          Funderar på att dratta i lite PMDD i lowtech burken bara för att se hur det blir då!
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          Arbetssätt...