Växtnäring bra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dippen98
    • March 2012
    • 67

    Växtnäring bra?

    Är växtnäring bra för akvariet och fiskarna? Antar att det är bra för växterna iaf ;D Men de sa på Bromma Zoomarknad att jag ska ha i växtnäring varje vecka. Är detta rätt? De sa att jag också skulle ha i det i mitt 5 Liters också , det har ingen doppvärmare eller pump. Bara en kampfisk och mycket växter. Ska jag ha där 1 gång i veckan eller kanske 1 gång i månaden eller nåt?
    54L med lite olika små vanliga fiskar + Liten burk på ca 5L med liten kampfisk
  • Dippen98
    • March 2012
    • 67

    #2
    Nån som vet ? =)
    54L med lite olika små vanliga fiskar + Liten burk på ca 5L med liten kampfisk

    Kommentar

    • Johanadhoc
      • April 2011
      • 377

      #3
      Vad för sorts näring? EC, Easy Carbo, är det enda jag vet som man ska tillsätta varje dag och det är ju egentligen ingen näring utan bara flytande kol för växterna. Själv göder jag med pmdd som jag tillsätter dagen efter varje vattenbyte, en gång i veckan alltså.
      Som sagt, vilken sorts näring är det frågan om?
      MVH//
      Johan

      Projekt 300 liter diskus»
      Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

      Kommentar

      • Dippen98
        • March 2012
        • 67

        #4
        Happy plant evolution växtnäring , vet du vad det är för nån sort? Hittar inte på flaskan
        54L med lite olika små vanliga fiskar + Liten burk på ca 5L med liten kampfisk

        Kommentar

        • Johanadhoc
          • April 2011
          • 377

          #5
          Vet tyvärr inte vad det är för näring...
          Jag skulle rekommendera dig att göda med pmdd och EC, eacy carbo, istället som de flesta andra gör här på zoopet.
          Hur stort är ditt andra kar? Det blir väldigt svårt att ta en sådan liten mängd EC till ett 5 liters så jag skulle struntat i att göda där.
          MVH//
          Johan

          Projekt 300 liter diskus»
          Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

          Kommentar

          • SCB
            • November 2011
            • 134

            #6
            Så svårt är det inte att dosera smått, det finns små graderade pipetter eller 1ml sprutor som är graderade i hundradels ml.
            Fråga på apoteket eller köp på ebay.
            På apoteket finns det även praktiska gummikorkar som passar till medicinflaskor som man använder när man t.ex ska dosera flytande medicin till barn. En sån satte jag på min flaska med Happy Carbo, och vips så blev det jättesmidigt att dosera 1ml till vårt akvarium.
            //Olof
            230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              jo, men till ett kar på 5 liter ???


              standarddoseringen av EC är 1 ml / dag till 50 liter.

              till 5 liter så blir det isf 0,1 ml............dosera det du....





              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Dippen98
                • March 2012
                • 67

                #8
                Det är 54Liters. Har i 2,5 ml i det varje vecka som det står på flaskan. Hade i 1 ml i 5 Literset precis när jag hade planterat i växter där.
                54L med lite olika små vanliga fiskar + Liten burk på ca 5L med liten kampfisk

                Kommentar

                • SCB
                  • November 2011
                  • 134

                  #9
                  0,1 ml, eller varför inte 0.09 ml om man inte vill börja på full dos, med en sån här så går det som en dans.
                  //Olof
                  230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    En lite intressant sak är att 1 ml är ca 20-25 droppar. 0.1 ml är således ett par droppar.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Dippen98
                      • March 2012
                      • 67

                      #11
                      Den där sprutan säljs väl på apoteket? Men är det så att jag ska ha i växtnäringen 1 gång i veckan då, i rätt mängd
                      54L med lite olika små vanliga fiskar + Liten burk på ca 5L med liten kampfisk

                      Kommentar

                      • macke_fisk
                        • December 2005
                        • 4442

                        #12
                        Strunt i 5 litaren. Låt det sköta sig själv. kan hända att det skiter sig om man har i för mycket EC. Har själv erfarat detta.
                        MVH macke_fisk

                        Kommentar

                        • Dippen98
                          • March 2012
                          • 67

                          #13
                          Okej
                          54L med lite olika små vanliga fiskar + Liten burk på ca 5L med liten kampfisk

                          Kommentar

                          Arbetssätt...