Växtnäring

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mashugg
    • March 2012
    • 70

    Växtnäring

    Detta känns som en dum fråga men eftersom man brukar säga att det inte finns dumma frågor så kör vi och ser vad det hela leder till

    Jag undrar om man kan använda "vanlig" växtnäring till akvarieväxter?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    nej

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      men om du vill ha billg växtnäring så köp PMDD. kanonbra o billigt som fan

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Ursprungligen postat av Mashugg
        Detta känns som en dum fråga men eftersom man brukar säga att det inte finns dumma frågor så kör vi och ser vad det hela leder till

        Jag undrar om man kan använda "vanlig" växtnäring till akvarieväxter?
        .




        bara om syftet är att långsamt och ganska plågsamt ta död på i första läget alla fiskar,

        och i andra läget blommorna........




        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Mashugg
          • March 2012
          • 70

          #5
          Ursprungligen postat av Kensa
          .




          bara om syftet är att långsamt och ganska plågsamt ta död på i första läget alla fiskar,

          och i andra läget blommorna........




          .

          haha njaaää inte direkt min tanke med det hela
          Tänkte som så att växtnäring borde väl funka till vattenväxter också. Tur att man inte är så korkad att man prövar först och frågar sen
          Tänkte inhandla lite räkor imorgon så man kanske ska slänga med lite näring till plantorna också. De ser lite hängiga ut även om de faktiskt växer och får nya skott.
          En av dom (fråga mig inte vad den heter) har börjat skicka ut små luddiga "rötter" från stjälken. Är det dåligt eller bra? Tänkte att den kanske får för lite näring från sina rötter i gruset att den måste skicka ner fler.

          Kommentar

          • Mysan__
            • February 2008
            • 407

            #6
            Jag lånar lite tvärt bara, jag är inte nå hajj alls på växter och växtnäring.
            Fungerar Laterit kulor?
            Bra - dåligt?
            Mvh/ My

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              Generel regel är att är det till för blommor ovan vatten så funkar det inte till akvarium
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Anledningen att de flesta gödningar för krukväxter inte funkar är för att dom innehåller ammonium som dels triggar algblomning och dels ger nitrit som inte fiskar gillar. Även kelatet, det ämne som skyddar och håller näringen vattenlöslig, tenderar att vara dåligt anpassade för akvariers pH-område vilket gör att näringen oxiderar/sedimenterar snabbt.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Fungerar Laterit kulor?
                  Bra - dåligt?

                  Ja, lera är generellt bra att ha i bottnen för att det har väldigt bra
                  katjonbyteskapacitet vilket ger hög "fertilitet". Jag visualiserar det som att lerpartiklarna är som små lagom starka magneter. Växternas rötter klarar att "pilla bort" näringen.

                  Lera är även bra för bakterier som mineraliserar organiskt material till rena kemikalier som växterna kan ta upp.

                  Jag själv kör ett tunt lager kattsand under gruset. Kattsand finns i varianter som är lera, typ laterit. Laterit är förmodligen bättre eftersom den innehåller mycket järn som kan vara svårt för undervattensväxter att få tag på eftersom det gärna oxiderar i en välmående akvariemiljö. Lerans CEC+mineraliserande förmåga hjälper då till dels att producera järn i rätt form och dels hålla det kvar tills växternas rötter behöver det.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Mysan__
                    • February 2008
                    • 407

                    #10
                    okej! tack
                    Mvh/ My

                    Kommentar

                    Arbetssätt...