Tips på växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • liol
    • March 2012
    • 8

    Tips på växter?

    Hej jag har ett 540l akvarium som skall inredas med växter. fiskarna som är i är kameleout malawi 4, boreyi kadango 3 och skalarer 4.
    Vad skall jag tänka på för utom stora blad?

    Har haft ett 230l förut men i det hade vi bara plastväxter, så nu tänkte vi bli lite mer seriösa.
    Har läst runt lite på olika forum och jag har en fråga angående Co2, hur vett man när man behöver till sätta det?


    /Martin
  • Vanish
    • April 2011
    • 900

    #2
    Också intresserad av lite tips för ett så stort kar.

    Vallesneria/jättevallesneria är något iaf! Javaormbuske, kanske någon svärdplanta (vilken rekommenderar folk?).

    Kommentar

    • liol
      • March 2012
      • 8

      #3
      Javaormbuske har jag läst om förut och killen i fiskaffären rekommendera den. han pratade något om att ciclider ville ha hög kalk halt och att det kunde vara lite stulit med andra växter.

      Kommentar

      • Vanish
        • April 2011
        • 900

        #4
        Du kan ju söka på dina arter här på zoopet, så får du reda på en del info om PH och annat. Däremot är min ytterst okunniga tanke så att skalarer och malawi kan kanske gå ihop men dom vill ha lite olika vattenvärden egentligen.

        Det man brukar rekommendera när du inte ska satsa på odling och grejer är att pilla inte för mycket med ph-höjning/sänkning utan det är bättre att ha ett stabilt ph. Normalt sett har vi ganska okej vattenvärden i kranen, som brukar funka till många fiskar. Har du tex runt 7.5 hade det ju varit kanon

        Kommentar

        • liol
          • March 2012
          • 8

          #5
          hade skalarena sen förut, han jag köpte akvariet bor två hus bort och han har fått dom att leka så det skall nog inte vara några problem med vattnet i alla fall. skan ng göra mig av med skalrena när jag säljer mitt gamla akvarium, om jag får tummen ur så att säga.
          Annars så har jag ju ett yngel kar i alla fall=).

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Ursprungligen postat av liol
            hade skalarena sen förut, han jag köpte akvariet bor två hus bort och han har fått dom att leka så det skall nog inte vara några problem med vattnet i alla fall. skan ng göra mig av med skalrena när jag säljer mitt gamla akvarium, om jag får tummen ur så att säga.
            Annars så har jag ju ett yngel kar i alla fall=).

            vilka skall du ha i ett yngelkaret,,,,skalarerna eller malawerna...?

            då vill det till att yngelkaret är stort......


            att blanda skalarer och malawi är nog en av de mer smärre idéerna inom akvarium.

            kommer att sluta med att skalarerna jagas ihjäl av malawisarna......



            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • liol
              • March 2012
              • 8

              #7
              ok. det viste jag inte just nu går det ganska bra. får väll flyta till backa sklarerna till andra akvariet 220l det som skulle bli yngel kar tills jag blev av med det.

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #8
                Ett tips

                Titta in i akvariet i 2 minuter. Efter det så funderar du på tempot i en Malawiciklid kontra tempot i en skalar. Utifrån detta borde du ju se att det är rätt stor skillnad.

                Malawi bör gå med Malawi, de kan vara rätt grisiga.
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • liol
                  • March 2012
                  • 8

                  #9
                  En så länge går dom bra i hopp med det kanske blir skillnad när dom börjar leka.

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    problemet är att när det väl börjar, och det kommer, lika säkert som deklarationsblanketten,
                    så går det väldigt fort, det är ofta en fråga om timmar, kanske en dag, innan man ser i bästa
                    fall en rejält tilltufsad skalar ståendes i en hörna, oftast ser man bara rester av fisken sväva
                    runt i karet.


                    tips 1....flytta skalarerna ut fortast möjligt

                    tips 2....i ett malawikar....enbart malawis (+ kanske ancistrusmalar)

                    tips 3.....inga blommor i ett malawikar...(eller iaf väldigt lite....)

                    tips 4.....ingen CO2 i ett malawikar, det sänker PH't...gillas inte alls av malawisar





                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      #11
                      ...sen malawisar gillar strömt vatten - vilket inte scalarerana gör.

                      Läs på zoopet, om olika fiskars behov. Klicka på Avdelningar - artbeskrivninga, där finns mycket "matnyttigt" att läsa.

                      /Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • liol
                        • March 2012
                        • 8

                        #12
                        tack för all hjälp får dra i gång det andra akvariet i gen då.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...