Vilka växter i mitt akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredde85
    • December 2011
    • 135

    Vilka växter i mitt akvarium?

    Jag hade tänkt att skaffa mig lite växter som ska passa in bra i mitt akvarium
    Bottenmaterial = blästersand
    Fiskar = Mindre L-malar, stim tetror, litet gäng pansarmalar, 1 par ciklider Guianacara geayi, ev ett dvärgciklid par, 6-7 jordätare.


    jag vet inte vad man ska kalla detta temat för men ni får gärna tipsa om växter som trivs i tunn sand och som är fina.
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    #2
    vill du ha skugga är Nymphea näckroser fina. dom rotar sig bra, tänker på jordätarna som kan vara ganska stökiga. en annan väldigt fin växt som dock är lite känslig och behöver bra med ljus är Heteranthera zosterifolia. bladen ser ut som stjärnor.

    Kommentar

    • fredde85
      • December 2011
      • 135

      #3
      Okok, just nu har jag crypto nånting, dem har långa stjälkar med långa blad med bucklor på "som man bankat på dem med en kulhammare" men jag tycker dem är får långa så dem hänger bara uppe vid ytan, finns det mindre men liknande dessa växter?

      Kommentar

      • fredde85
        • December 2011
        • 135

        #4
        Är det verkligen så att över 140 personer läst detta utan att kunna skriva nåt?

        Kommentar

        • Rebah
          • January 2012
          • 410

          #5
          Finns flera fina olika anubias sorter som brukar tåla stökiga fiskar, http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=14&SOK=1 tex. Bäst att sätta fast på stenar/rötter dock. Någon slags cryptocoryne du har då? Söker du på zoopets växtavdelning så kanske du hittar den, finns en massa olika. Dom brukar också ha lite mer rejäla rötter, men tar ett tag innan de börjar växa. Sen finns ju javaormbunken med, lite samma som anubias där- tålig med bäst att fästa på något.
          Inte hundra på vad man ska rekommendera till just blästersand, har inte testat såpass finkornig sand själv. Får hoppas att en blästersandstyp tittar in och tycker


          Jo! Vallisneria borde ju funka, typ http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=63&SOK=1
          Hyfsat snabbväxande, sprider sig snabbt när den trivs, får ordentligt med rötter och tålig. Finns flera sorter där med i lite olika storlekar, brukar gå att klippa ner bra om de blir för långa. Har gigantea i ett par kar, och en skruv variant i ett kar med rätt finkornig sand.
          Senast redigerad av Rebah; 01 April 2012, 12:18.
          "The trees move... do you not see it?"

          Kommentar

          • fredde85
            • December 2011
            • 135

            #6
            Tack Rebah, dem där Vallisneria ser fina ut tror du dem kan frodas i tunn blästersand?

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #7
              Fan, hur många freddar finns det?

              sorry!
              Senast redigerad av Mathias Nilsson; 01 April 2012, 21:17.
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • fredde85
                • December 2011
                • 135

                #8
                Jag vet inte om du kommit lite fel mathias?

                Kommentar

                Arbetssätt...