Vesicularia montagnei "Christmas mossa" + Easycarbo = död?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnsson_82
    • March 2012
    • 289

    Vesicularia montagnei "Christmas mossa" + Easycarbo = död?

    Jag var hos akvariehandlaren idag och hittade en mossa som jag tyckte såg helt fantastisk ut. Jag köpte med mig lite hem! Det var en Vesicularia montagnei, går tydligen under namnet "Christmas moss". Jag visste väl inte riktigt vad jag köpte men när jag kom hem googlade jag runt lite. En del skriver att mossor inte tål Easycarbo. Easycarbo är något jag tillsätter i rekommenderad dos varje dag till mitt vatten. Detta är väl för att hålla nere en algtillväxt om jag förstått det rätt.

    Nu till mitt dilemma. Ska man sluta med Easycarbo för att få min mossa att överleva och frodas eller kan jag fortsätta att dosera som vanligt. Vad har ni för erfarenhet av mossor och Easycarbo tillsammans? Jag vill ju inte få någon algexplosion men jag vill ju heller inte ta död på den här vackra mossan. Finns det några mossexperter där ut som kan dela med sig.

    Kan väl tillägga att jag inte kör med någon koldioxid och kommer inte göra det heller. Säljaren menade att detta inte var nödvändigt. Akvariet är nystartat och än syns inga alger till men mina andra växter verkar trivas.
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    #2
    easycarbo är en kolnäring som i princip gör samma sak som CO2. man håller nere algtillväxten genom att växterna växer bättre om dom får gödning som EC. den kemiska reaktion som sker när kolet "bildas" i EC gillar inte alla växter. mossor har jag läst ska vara extra känsliga.

    Kommentar

    • fisheye
      • November 2010
      • 488

      #3
      Jag använder EC-liknande (Happy Carbo) i ett akvarium med Christmasmoss och det har funkat fint så här långt, i ett annat där jag inte använder EC växer det mer ojämnt. Gemensamt för dessa akvarium är att jag sällan ger annan gödning till växterna. Haft andra mossor (Javamossa främst) tidigare och inte haft EC och då har de sakta tynat bort.
      Så jag tror att det finns andra faktorer också.

      Kommentar

      Arbetssätt...