Brunalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    Brunalger

    Jag har ett elände med brunalger som fastnar på framrutan på 2 utav burkarna. Det är jättefult, och jag blir inte av med skiten
    Jag brukar ta bort dem med en mjuk svamp när det blir för mycket, men det dröjer bara ett tag ...Kan dröja uppemot 3-4 veckor....innan de är tillbaka igen.

    Varför blir det så, och vad kan jag göra för att bli av med dem permanent ?? Fiskarna mår jättebra, och vattenvärdena är också bra, *suck* jag ger upp snart
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


  • Rebah
    • January 2012
    • 410

    #2
    Tycker brunalger brukar poppa upp när man matar för mycket, speciellt vid uppstart men det är det inte va? Hur ofta byter du vatten ungefär? Ljustid? Ancistrus är bra på att käka brunalger annars. Man får inte ge upp pga brunalger förresten, möjligtvis cyano men inte brunalger. Står i regelboken.
    "The trees move... do you not see it?"

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #3
      Jag matar 2 ggr. om dagen, men inte mer än de äter upp på några sekunder. I 300 litern gör jag vattenbyten (ca. 30-40% varannan vecka) och i 720 litern gör jag vattenbyten ungefär var fjärde vecka, eller också fyller jag bara på vattnet som har dunstat. Filtren gör jag ingenting med så vida inte utblåset har minskat kraftigt. Ljustiden 11:00 till 23:00 Alla karen står på timer.

      Ancistrus kan jag släppa ner i 300 litern utan problem, men det går inte i 720 litern, för då blir de mat. Har två vuxna Oscars, 2 vuxna Guldsömmar (par), en gammal fullvuxen Pärlciklid och ett fullvuxet Chokladciklidpar. Samt en del andra ciklider i varierande storlek i det karet. Så vad kan jag i sånna fall göra där ??
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Släppa i en fullvuxen Ancistrus, den bör nog klara sig!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • ciklidtok
          • March 2005
          • 1466

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Släppa i en fullvuxen Ancistrus, den bör nog klara sig!
          Jag har kollat, men det går inte att få tag på, inte här uppe just nu i varje fall
          720L SA-/CA. Övriga
          375L Biotop, skalarer
          275L Malawi
          240L Blandat


          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ursprungligen postat av ciklidtok
            Jag har kollat, men det går inte att få tag på, inte här uppe just nu i varje fall
            Ah...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • ciklidtok
              • March 2005
              • 1466

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Ah...
              Jag ska åka ner på Måndag och köpa några till 300 litern i varje fall. jag ska även be "min" handlare att hålla ögonen öppna, och om de får tag på vuxna, så får han ta hem det åt mig
              720L SA-/CA. Övriga
              375L Biotop, skalarer
              275L Malawi
              240L Blandat


              Kommentar

              • Rebah
                • January 2012
                • 410

                #8
                Har du vägarna förbi göteborg kan du få låna min gamla ancistrushane! En mycket ful herre med enormt skägg Lat med dock så han skulle nog inte hjälpa till mycket ändå..
                Jag brukade också mata 2ggr/dag, väldigt sparsamt, men efter att mina siamensis flyttat ut började algerna ta över lite för mycket. För mig hjälpte det att gå ner och mata 1g/dag, tyckte att firrarna var lite slöa på maten på morgonen ändå så testade. Har fortfarande en del alger, inte brunalger dock, men vill inte ha helt rent ändå då jag har både snäckor och räkor som äter alger.
                "The trees move... do you not see it?"

                Kommentar

                • ciklidtok
                  • March 2005
                  • 1466

                  #9
                  Blir lite långt att åka till Göteborg Men jag ska försöka ta bort dem med en svamp, och gå ner till att mata en gång om dagen. Så får jag bara hoppas att jag kan få tag på vuxna ancistrus, lite närmare dock
                  720L SA-/CA. Övriga
                  375L Biotop, skalarer
                  275L Malawi
                  240L Blandat


                  Kommentar

                  Arbetssätt...