Inväcklad växtplantering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredde85
    • December 2011
    • 135

    Inväcklad växtplantering

    Tjena, jag undrar om man kan plantera växter utan att dem vissnar genom att sätta en frigolitbit på djupet av akvariet på var sida ungefär 10cm från rutan och inom den plantera lite växter. den ska alltså täcka hela djupet som är i mitt fall 60 cm. Tror ni att filtermattan kommer fylla den funktion jag har tänkt mig?


    Bifogar en paintbild hur jag hade tänkt mig

    Även om ni inte vet får ni gärna skriva av er om huruvida ni tror det skulle funka

    Mvh fredde


    Det är en säker länk
    Tryck på namnet "akvarium.jpg" så kommer den ladda in bilden
    Senast redigerad av fredde85; 13 March 2012, 23:00.
  • Getingen
    • August 2010
    • 325

    #2
    Ursprungligen postat av fredde85
    Tjena, jag undrar om man kan plantera växter utan att dem vissnar genom att sätta en frigolitbit på djupet av akvariet på var sida ungefär 10cm från rutan och inom den plantera lite växter. den ska alltså täcka hela djupet som är i mitt fall 60 cm. Tror ni att filtermattan kommer fylla den funktion jag har tänkt mig?


    Bifogar en paintbild hur jag hade tänkt mig


    Även om ni inte vet får ni gärna skriva av er om huruvida ni tror det skulle funka

    Mvh fredde


    Det är en säker länk
    Tryck på namnet "akvarium.jpg" så kommer den ladda in bilden
    Växterna kommer klara det, frågan är hur du har tänkt få frigoliten att stanna på botten iom att den har en otrolig flytförmåga. Har du tänkt använda filtermatta bara för att det ska cirkulera igenom? Det behövs inte. Vad är anledningen till att göra såhär? Känns som att det hade varit mkt enklare om du bara planterat växterna i vanliga lerkrukor istället och placerat ut dom på bottnen sen där du vill ha dom.

    Kommentar

    • fredde85
      • December 2011
      • 135

      #3
      Antingen limmar jag fast dem med silikon(akvariet är tomt) eller så skär jag ut dem så dem är lite lite längre än vad dem ska vara så får man lirka in dem helt enkelt. Ja jag tänkte att det kanske behövdes lite cirkulation där i mellan.
      Jadu det är väldigt svårt att förklara, jag tycker det blir en annan syn när man ser det sådär, det blir liksom "inte the spotlight" nere på botten helt enkelt nån slags ner sjunken syn på det hela, jag vet inte hur jag ska förklara det
      jag hade tänkt att på sidan som går ut i akvariet limma fast samma sorts grus som jag ska ha i övriga akvariet, men nu tänker jag att man kanske kan ha lite annan sten, kanske större stenar, man kanske helt enkelt kan limma på skiffer sten eller kanske skita i frigoliten och bara köra skiffersten. det kommer se fult ut mot glaset den lilla bit av frigolit som kommer vara mot rutan, har du eller någon annan någon ide på vad man skulle kunna göra för att dölja den vita frigoliten?

      Tack för ditt svar

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Ser det inte onaturligt ut med så raka "blomlådor" på sidorna? Även skiffer kan se väldigt onaturligt ut i akvarier eftersom den ofta är avbruten eller tom sågad rakt. Främsta nackdelen är dock att frigolit har extrem flytförmåga, det är väl det som används i flytvästar t ex..

        Jag tror du får ett betydligt naturligare och vackrare utseende om du istället bygger upp vallar av olika stora stenar och på det sättet istället skapar en "nedsjunken" lagun.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • fredde85
          • December 2011
          • 135

          #5
          Ja, det ska jag ta och testa det ultimata hade kanske varit och haft 2 någorlunda raka rötter att sätta istället för frigoliten, hade varit skönt att slippa frigolit, men en rot är så mycket tjockare, det hade tagit mer plats än vad jag tänkt mig och samma med stenar

          Kommentar

          • Berserken
            • December 2005
            • 472

            #6
            Ursprungligen postat av fredde85
            Ja, det ska jag ta och testa det ultimata hade kanske varit och haft 2 någorlunda raka rötter att sätta istället för frigoliten, hade varit skönt att slippa frigolit, men en rot är så mycket tjockare, det hade tagit mer plats än vad jag tänkt mig och samma med stenar
            Du kan ju alltid klyva roten i en byggsåg eller nåt.Så får du 2 st rötter som är platta på insidan

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #7
              Idéen är inte dum, men du ska nog undvika att ha en rak kant på frigoliten ut mot akvariet. Låt den istället vara mer naturligt svängd, så att växterna inte kommer stå som i en blomlåda. Den effekten får du ju om du använder kluvna rötter istället.
              Svårigheten med rötter istället för frigolit är ju att få tätt mot övriga akvariet så att inte gruset så småningom rasar ner och terrasseffekten försvinner.

              Jag tror inte frigolit är det ultimata materialet till din idé, jag tror att stadig filtermatta är bättre, eftersom den inte har samma flytkraft, är lättare att forma till den naturliga terrassform som skulle vara snygg. Dessutom finns filtermatta i svart vilket gör att det inte blir så synligt mot akvariets ytterväggar.
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • fredde85
                • December 2011
                • 135

                #8
                Men om man gör som berserken säger kan man ha den kluvna delen in mot gruset och växtrötterna och den naturliga delen ut mot akvariet det var en riktigt bra ide berserkern! det tackar vi för!

                Kommentar

                Arbetssätt...