Hur mycket gödning och Co2!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Datate

    • August 2003
    • 620

    Hur mycket gödning och Co2!?

    Har en nystartad burk och vi planterade en del växter igår. Blev en del svärdplantor, nån cryptocoryne, valisneria, javaormbunkar och anubias (samt nån som ser ut som en näckros. Skall vara lågväxande...). Totalt blev det ca 15 plantor.

    Hällde i rekommenderad mängd gödning (Happy Life - Happy Plant) och startade idag upp Co2-anläggningen.

    Nu är dock frågan hur man skall få någon aning om hur mycket och ofta man skall tillsätta. På HL-HP står det 5ml/100L i gång i veckan...men hur märker man om man övergöder eller behöver tillsätta mera/oftare?

    Samma med Co2. Har ingen aning om vad man brukar köra för startdos...gick på känslan att 1 bubbla/sekund kanske kunde vara en bra start...är jag tokmycket ute och cyklar!? Kör med timer på magnetventilen, och har ställt den så den bryter när de sista lysrören släcks, och slåt på Co2 igen när första lysrören tänts. Tänker jag rätt?

    Hur vet man att man doserar för lite/överdoserar Co2?

    Tycker att vattnet nu under kvällen är lite, lite disigt...vad kan det bero på. Gissar att det kan ha med doseringarna att göra...
    MVH /Erik

    "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

    Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121
  • AffeAlien
    • December 2011
    • 655

    #2
    Hur stor akvarium har du? Man doserar mängd efter liter som med allt annat.
    Sedan får du hålla koll på ditt PH när du kör CO2 så du inte kör det i botten.

    http://www.Plantswap.se kan nog hjälpa dig med bra råd.
    Mvh Alf

    Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

    Kommentar

    • Datate

      • August 2003
      • 620

      #3
      Karet är på 455L, men sen är det 75kg blästersant, en del rötter och inte upp till kanten på karet. Ca 350L i nuläget....blir ca 45-50L till när vi kan fylla så mycket vi vill (behöver plugga de gamla överrinningsrören först).

      Just det ja...pHt.....bäst å mäta morgon och kväll då å se hur mycket det ändas på en dag...eller tänker jag fel?
      MVH /Erik

      "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

      Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #4
        Om du skall använda CO2 och har magnetventil och alla andra grejor så varför inte skaffa en digital pH mätare att styra det hela med? Då har du bra koll på pH hela tiden och doserar rätt mängd med CO2.
        Sedan bör du skaffa bra komplett gödning. Jag rekommenderar PMDD som både är billigt och bra.
        Jag rekommenderar inget som det inte finns innehållsförtäckning på!
        Lägg upp en bild på akvariet så kan du gå tillbaka och se hur det ser ut. Vi andra kan också se förändringar och kanske komma med råd.
        Jag skulle nog öka växtbiomassan till det 3 dubbla åtminstone tills akvariet är inkört. Då kan du stoppa i bra med fisk och akvariet blir inkört snabbare. Du minskar också risken av för mycket alger. Det behöver inte vara dyra fina växter bara de växer tämligen snabbt.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • Datate

          • August 2003
          • 620

          #5
          Hej å tack för svaret!

          Anledningen till varför inte har pH-styrning, är helt enkelt ekonomiskt.
          Det mesta av "kitet" böt vi till oss mot ett gäng koraller. 1250kr har jag sett komplett pH-kontroller för...å det är pengar vi inte har i dagsläget.

          Hade tänkt köra PMDD från start, men så tyckte jag det lät lite bökigt, och ville komma igång "nångång". Valde då en färdig produkt, HL-HP, som rekommenderades av flera olika handlare. Hade väl tänkt gå över till PMDD när HL-HP är slut, men det lär väl ta nått halvår gissar jag.

          Okej...jo, det går att klämma in lite mer växter, men där kommer ekonomin in igen. Växter är inte gratis...iallafall inte om de skall inhandlas på butik! När vi tittar in i burken känns det nästan som överdrivet mycket växter, men så ser vi ju framför oss det "färdiga resultatet".
          Vi är ju tyvärr osäkra på om några bottenfästa växter över huvud taget kommer att klara sig.
          Kommer köra ett gäng på 7st ungdjur (ca 7cm) av Geuphagus sp. "orange head tapajós" (jordätare). De skall enligt uppgift varken gräva supermycket eller äta växter, men de äter det som finns i sanden...således silar dom sand hela dagarna och kan nog få en del växter att lossna då och då.

          Lägger upp en taskig mobilbild på hur karet ser ut nu för några timmar sedan:
          Bifogade filer
          MVH /Erik

          "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

          Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121

          Kommentar

          • Bobby
            • March 2002
            • 351

            #6
            Skaffa en dropchecker.
            Det är en liten glasbubbla som du fyller med vatten och reagensvätska.
            När vätskan är grön så ha du bra co2 nivå. Gult för mycket och blått för lite.
            Med co2 så måste du nästan dosera kväve och fosfat då dina växter kommer att växa så mycket fortare.
            Pmdd är som sagt ett bra alternativ.

            Kommentar

            • Datate

              • August 2003
              • 620

              #7
              En sån där dropchecker verkar ju riktigt smidigt!

              Går det att säga på ett ungefär hur länge en sådan räcker...pratar vi en månad, ett halvår eller kanske ett år?

              Finns ju olika varianter från flera olika tillverkare. Spelar det någon roll vilken man väljer, eller funkar alla lika bra? Vilket märke rekommenderas?


              Så jag borde dumpa vårt HL-HP och skaffa PMDD istället? Tycker hemsidan är ganska rörig så jag har haft lite svårt att se vad som behövs och vad det kostar. Går det att automatisera tillsättningen? Har en doseringspump som jag använde till balling i saltkaret, men den kan ju inte ställas in att dosera en gång i veckan, utan kan bara tillsätta 1-6 gånger/dygn.
              Spelar det någon roll om PMDD doseras ofta men lite istället för en större dos en gång i veckan?
              MVH /Erik

              "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

              Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121

              Kommentar

              • alfreds
                • January 2009
                • 293

                #8
                Ursprungligen postat av Bobby
                Skaffa en dropchecker.
                Det är en liten glasbubbla som du fyller med vatten och reagensvätska.
                När vätskan är grön så ha du bra co2 nivå. Gult för mycket och blått för lite.
                Med co2 så måste du nästan dosera kväve och fosfat då dina växter kommer att växa så mycket fortare.
                Pmdd är som sagt ett bra alternativ.
                Dropcheckern blir grön när pH är bra? Beror det inte på vilka fiskar du har vad som är en bra pH nivå?
                Med vänlig hälsning
                Alfred
                240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

                Kommentar

                Arbetssätt...