Algätande fisk? I 54Liters och hjälp med fisknamn :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dippen98
    • March 2012
    • 67

    Algätande fisk? I 54Liters och hjälp med fisknamn :)

    Jag har ett 54Liters och börjar få ganska mycket alger på pump,glaset och en sten. Har en liten fisk som är algätare just nu och den ser ut som en liten rocka med svans Vet inte vad en sån heter. Den är köpt på en vanlig djuraffär (djurmagazinet) Är det någon som kan namnet på den? Å sen undrar jag om man borde ha en till algätare för att få bort algerna eller gör det inget om algerna är kvar i akvariet?
    54L med lite olika små vanliga fiskar + Liten burk på ca 5L med liten kampfisk
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Det bör vara en Sewellia du har köpt. Algerna skadar inte, men ser kanske inte snygga ut. Bra algätare i ditt kar är t ex Otocinclus-malar. De är lite känsliga, men är bra på att äta alger.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Dippen98
      • March 2012
      • 67

      #3
      Okej Tack! Det är en sewellia jag köpt kollade bilder på google och ser likadan ut. Får se om jag tar upp och sköljer av stenen och använder en såndär magnet för att tvätta glaset eller om det blir en sån där Otocinclus-mal Otocinclus-malen verkar bra eftersom den bara blir 5 cm och jag har rätt fullt akvarium just nu Är ny med akvarium,fick mitt första nu i jul
      Senast redigerad av Dippen98; 04 March 2012, 16:27.
      54L med lite olika små vanliga fiskar + Liten burk på ca 5L med liten kampfisk

      Kommentar

      Arbetssätt...