Vad är det här för alger? Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • växter
    • March 2012
    • 2

    Vad är det här för alger? Hjälp!

    Hej!

    Jag har fått problem med något som jag tror är alger på mina växter, de lägger sig som en hinna på växterna.

    De verkar också sitta på glaset till akvariet.

    Hur ska jag göra för att få bukt med problemet? Är det någon slags näringsbrist?

    Se bilder





    Tack för hjälpen!
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Jag tror det där är vad som kallas prickalger. Enligt Defdac (som jag litar stenhårt på när det kommer till växter) är det den typ av alg man får när förhållandena i akvariet är bra för växter. Han anger ingen lösning, men i andra forum kan man få lite tips.

    Mitt personliga intryck är ungefär samma som i länkarna, dvs att det är den "minst värsta" algen, som kommer när allt är bra, mest växer på långsamväxande växter, och att bästa sättet att åtgärda är att se till att växterna växer så snabbt att man kan plocka bort angripna blad.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • växter
      • March 2012
      • 2

      #3
      Jag tror det där är vad som kallas prickalger.
      Att höja fosfatnivån nämns som en möjlighet, med risk för att föda fram andra alger (hmm..som kanske då kan ätas upp av mina algätare?).
      Kan prickalgerna även sätta sig på glasrutan så som min tidigare bild, eller är det kiselalger?

      Kan även prickalger se såhär "svarta" ut på mina blad?



      Tack för dina värdefulla tankar!
      Senast redigerad av växter; 03 March 2012, 16:39.

      Kommentar

      Arbetssätt...