brunalger eller kiselalger, vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rudy
    • January 2012
    • 275

    #16
    men det är ju det ... hur lång tid tar det ?en månad ett halvår?
    startade ju upp det lilla på 100 i december =( mitt första ska ja tillägga
    och det har inte blivit bättre ...då jag har låtit det vara så har det nästan tagit död på mina växter och varit brunt överallt
    nu har jag 2 ljus ramper häller i växtnäring vattenbyte och filter sköljning och ja har till och med bytt "svamparna" i filtret
    vill bara veta när man skulle kunna börja se resultat så man vet om man gör rätt
    eller är det ända att göra ; att skaffa fisk?

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #17
      Du sköt dig i foten när du bytte ut mediet filtret!

      Alla bakterier som gör om proteiner-->ammonium-->Nitrit-->Nitrat blev borta för dig!

      Grattis, du köpte dig mer tid med algerna! Du vill ju få karet inkört, det är då de försvinner! Så, nu är det typ från början igen. Jag skrev ovan att du gjorde bäst i att låta allt vara för att de försvinner självmant. Gör just exakt så, då försvinner kiselalger. Tålamod!!

      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • rudy
        • January 2012
        • 275

        #18
        så va det =)
        men jag bytte med 14 dagars mellanrum =)
        och till mitt försvar så va det inte mycket till "svamp"kvar
        så nu ska jag inte göra nått ... lovar
        hur lång tid tar det innan man kan se skillnad
        typ mellan tummen och pekfingret?

        Kommentar

        • MonkanS
          • December 2011
          • 861

          #19
          Jag har nu klarat ut både kiselalger och svävalger nu. Fick ett nytt anfall av kiselalger efter att jag tog bort lilla pumpen. Köpte en större pimp som orkade lite mer än den som följde med akvariet när jag köpte det. Båda pumparna hade då gått tillsammans i karet. Det var en massa gegg bakom plattan till lilla pumpen som förmodligen triggade igång kiselalgerna. Men nu är det ok igen.
          Jag säger som Mathias här ovan. Tålamod!! Det är ju faktiskt ett stycke natur man tagit in i sitt akvarium om än i miniformat. Gäller att då hitta balansen fiskar/växter/bakterieflora och allt annat så blir det bra.

          PS: Svävalgerna försvann av sig självt efter ett tag när jag satt in mera växter.
          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #20
            Brunalger är om vi skall vara petiga nåt som finns i saltvatten, typ tång alltså. Kiselager finns det ofta i nystartade kar men klet känns inte som nån bra beskrivning på såna. Det låter mer som cyano vilket inte är bra, det är ett skit att bli av med. Du har ingen bild på joxet? Vad du bör göra kan hänga på vad det är du har.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • rudy
              • January 2012
              • 275

              #21
              ska försöka att lägga ut en bild då ja får tillbax det då det är soprent just nu... vet dock inte hur länga det håller...

              Kommentar

              • rudy
                • January 2012
                • 275

                #22
                nu har jag varit lite duktig och väntat och så och inte gjort nått så nu är det borta!
                eller a iaf underkontroll
                dock så fick jag vit prick i karet dock inte på alla fiskarna och medisinen drog igång lekandet

                Kommentar

                • flygrc
                  • June 2006
                  • 2755

                  #23
                  Gammal tråd men samma fråga... Jag vet vi har Si i vattnet så jag upplever ju mer vattenbyte desto mer kiselalger.

                  Någon som provat att använda kiselfilter på vattnet?

                  https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                  Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...