Tofsalgätare - finns det överhuvudtaget?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Tofsalgätare - finns det överhuvudtaget?

    Finns det vuxna arter som äter tofsalger egentligen?
    När jag hade 20-talet Ancistrus-yngel vimlandes runt i karet, fanns inte en tillstymmelse till någon algart överhuvudtaget, men när de nu är större, struntar de ju i allt utom vissa alger och överblivna matrester.
    Jag provade Siamesiska algätare för några år sedan, och det var ungefär samma visa där. Alghungriga som yngel och små, men ganska ointresserade som vuxna.
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    Ursprungligen postat av perfetto
    Finns det vuxna arter som äter tofsalger egentligen?
    När jag hade 20-talet Ancistrus-yngel vimlandes runt i karet, fanns inte en tillstymmelse till någon algart överhuvudtaget, men när de nu är större, struntar de ju i allt utom vissa alger och överblivna matrester.
    Jag provade Siamesiska algätare för några år sedan, och det var ungefär samma visa där. Alghungriga som yngel och små, men ganska ointresserade som vuxna.
    Amanoräkor är duktiga på tofsalger.Det tar lite tid innan man märker något men jag de jag hade så såg man efterhand att det försvann.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • perfetto
      • March 2008
      • 1593

      #3
      Ursprungligen postat av macke_fisk
      Amanoräkor är duktiga på tofsalger.Det tar lite tid innan man märker något men jag de jag hade så såg man efterhand att det försvann.
      - Ja okey, men räkor kan vara jäkligt knepiga att hålla i ett fiskakvarium om de är tänkta som annat än lunch : )

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        • July 2010
        • 1072

        #4
        Finns en del som gör rent hus även på tofsalger. Misstänker Distichodus sp. klipper dem på några timmar. Om du menar "något som bara äter tofsalger men inte rör växterna" så blir det värre. Siameser sägs vara duktiga, men inte hos mig. En del levandefödare knaprar dem, men inte särdeles snabbt (och i de fall det går snabbt klipper de gärna växter också samt är aggro mot annan fisk). Ancistrus kan funka riktigt bra, med att hålla dem nere - om man kapar tofsalgerna manuellt först. Utan Ancistrus i burken hade du troligen betydligt mer tofsalger.
        Bara döda fiskar flyta medströms

        Kommentar

        • Papegoj Moi
          • March 2011
          • 171

          #5
          Siamesisk algätare

          Kommentar

          • perfetto
            • March 2008
            • 1593

            #6
            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Finns en del som gör rent hus även på tofsalger. Misstänker Distichodus sp. klipper dem på några timmar. Om du menar "något som bara äter tofsalger men inte rör växterna" så blir det värre. Siameser sägs vara duktiga, men inte hos mig. En del levandefödare knaprar dem, men inte särdeles snabbt (och i de fall det går snabbt klipper de gärna växter också samt är aggro mot annan fisk). Ancistrus kan funka riktigt bra, med att hålla dem nere - om man kapar tofsalgerna manuellt först. Utan Ancistrus i burken hade du troligen betydligt mer tofsalger.

            - Jag har haft just Ancistrus i samtliga kar jag ägt, och min erfarenhet är att de som små är duktiga, men sedan som vuxna är ganska ointresserade av tofsalger.

            Kommentar

            • Papegoj Moi
              • March 2011
              • 171

              #7
              ancistrusarna äter väl inte tofsalger?

              Kommentar

              • perfetto
                • March 2008
                • 1593

                #8
                Ursprungligen postat av Papegoj Moi
                ancistrusarna äter väl inte tofsalger?
                - Som bebisar gör de det. Mina 20 yngel höll karet kliniskt rent från alla typer av alger medan de ännu var mindre än 3 cm ungefär.

                Kommentar

                • endymion
                  • October 2006
                  • 680

                  #9
                  Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  En del levandefödare knaprar dem, men inte särdeles snabbt (och i de fall det går snabbt klipper de gärna växter också samt är aggro mot annan fisk).
                  Är det Ameca splendens du menar som äter tofsalger snabbt? Jag har inga som helst problem med dem och de äter tofsalger extremt effektivt. Annars finns det rätt många ciklider som är duktiga på tofsalger exempelvis släktena Tropheus och Labeotropheus. Eller om man kan få tag på A. longimanus.

                  Här är en film på när ett gäng troffar rensar en sten på en par minuter.
                  My juvenile Tropheus moori, Ilangi showes their natural feeding behavior.

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    • July 2010
                    • 1072

                    #10
                    endymion,
                    inte bara Ameca, många andra höglandstandkarpar är elaka på alger av alla slag. Black molly kan mumsa på dem också, men det går inte fort. Krux med höglandstandkarpar är två: kan vara svåra att hitta och de kan vara elaka mot varandra och andra fiskar.
                    Bara döda fiskar flyta medströms

                    Kommentar

                    • Ostkakan
                      • October 2011
                      • 12

                      #11
                      Rekomenderar också Black Molly. Jag har en stackars hona som håller rent hus i 225 L.

                      Kommentar

                      • macke_fisk
                        • December 2005
                        • 4442

                        #12
                        Ursprungligen postat av perfetto
                        - Ja okey, men räkor kan vara jäkligt knepiga att hålla i ett fiskakvarium om de är tänkta som annat än lunch : )
                        Amanoräkor blir rätt så stora så tror nog att de hade klarat sig där . Men sen beror det på sizen på firren och firrens mun!
                        MVH macke_fisk

                        Kommentar

                        • macke_fisk
                          • December 2005
                          • 4442

                          #13
                          Har för mig att jag har läst att någon barb med ska äta tofsalger men bara inte komma på vilken.
                          MVH macke_fisk

                          Kommentar

                          • perfetto
                            • March 2008
                            • 1593

                            #14
                            Ursprungligen postat av macke_fisk
                            Har för mig att jag har läst att någon barb med ska äta tofsalger men bara inte komma på vilken.

                            - Hoppas det är Tigerbarber då....eftersom jag har tio sådana i karet också : )

                            Kommentar

                            Arbetssätt...