behöver råd! råkat överdosera EC

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    behöver råd! råkat överdosera EC

    hade tänkt börja med EC igen efter uppehåll. gjorde vattenbyte idag precis innan jag hade i EC:n. jag skulle ha ca 1,5-2 ml men råkade ha i 5 ml. (tog fel doseringsspruta). googlade lite snabbt och hitta en tråd om någon som hade haft i 10 gånger mer än normal dos. h*n fick rådet att göra ett 90% vattenbyte.
    behöver jag göra något när det bara var dubbel dos? eller ska jag bara vänta att ha i det i några dagar?
  • Johanadhoc
    • April 2011
    • 377

    #2
    Står på paketet att man kan dubbla doseringen om man har mycket växter i, så förmodligen är det ingen fara. Du kan ju också byta lite vatten till om du känner dig osäker.
    MVH//
    Johan

    Projekt 300 liter diskus»
    Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      #3
      jag vet men jag hade tänkt dosera max från början då jag har mycket växter. lite mer än 2 ml är redan dubbel dos.

      hittade ett engelst inlägg på en hemsida där det diskuterades om man kunde ta död på alger med 3 ggr så stark dos. dom hade inga problem med sina fiskar.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        i värsta fall så gör ett ordentligt vattenbyte bara

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          #5
          om fiskarna tar skada av det, hur ser jag det? flämtande vid ytan eller dör de direkt? om det skulle vara farlig dos, efter hur lång tid händer något tro?

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            #6
            precis innan jag hade i EC:n hade jag gjort ett 30-40% vattenbyte. gjorde som du sa Hannes och gjorde ett vattenbyte till på 50%. det bör väl ha gämnat ut det?
            detta vattenbytet blev med lite varmt vatten. råkade nog ställa in kranen fel. akvarievattnet känns inte för varmt och fiskarna har inte stressfärger så dom ser ut till att må bra.

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              #7
              vill bara medela att alla fiskar mår bra och inget hände. EC:n finns ju i vattnet i ~24h så det borde väl vara slut nu vilket innebär att jag kan tillsätta ny dos? eller ska jag köra säkert och vänta till imorgon?

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                Hoppa över en dagsdos bara för att vara på den säkra sidan. Dubbel dos skall dock inte vara något problem alls från början.

                Den största faran vid överdosering av EC är möjligen inte direkt giftighet för fisk, utan snarare att EC'n tar kål på filterbakterierna = risk för nitrit.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                Arbetssätt...