trådalger som inte försvinner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • theraphosa
    • February 2012
    • 5

    trådalger som inte försvinner

    Mitt akvarium har fått en explosion av trådalger.

    De är 120 liter, större grus i botten,växter, rötter, halv dålig pump (ska fixa en toppen bra) och doppvärmare på 25 grader.
    Invånarna: 2st sun cat fich, 2st ansictrus, en gar och en Polypterus ornatipinnis.

    Jag vet att algerna följde med från de förra akvariet när jag håva över fiskarna, då mitt har vart felfritt i 5år. Så min gissning är att de är höga nitrit/nitat värden och de gynnar algerna, trotts 30% vatten byten en gång i veckan, sen aljerna etablera sig, i snart en månad och mindre matning. De som är jobbigt med rovfiskar att man inte kan ha "städarfiskar" för dom har en tendens att bli mat...

    Så min ide att lösa detta problem är att kasta alla växter, skrubba rötter och glaset och göra vattenbyte. Och sen tänkte jag ha i acktivt kol, vad tror ni om de? någon som har testat? och sedan skaffa stora äppelsnäckor (som städare och algätare) och ha i lite salt med jämna mellanrum och köpa nya växter när akvariet är i bättre skick.

    Någon som har lite tipps på att bli av med dessa jobbiga alger?
  • simros96

    #2
    Säger upp medlemskap
    Senast redigerad av Gäst; 21 June 2013, 11:04.

    Kommentar

    • theraphosa
      • February 2012
      • 5

      #3
      Jaha, då kanske jag ska åka och köpa massa cabomba och vattenpest!

      Har bytt 50% av vattnet, skrubbat allt och kastat växterna som va fulla med alger och hafft i två olika vättskor ena ska förstöra nitratet och den andra ska få vattnet klart. Och köpt en gibbs mal och äppelsnäckor =) Nu jäklar ska algerna bort!

      Kommentar

      • laasesku
        • October 2002
        • 660

        #4
        Siameser äter väl mycket alger, tråd vet jag inte iofs?

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          köp barber
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • rasermusen
            • October 2011
            • 258

            #6
            Kan man ha en gar i 120Liter! Vilken art är det? Skulle skitgärna haft en
            /Rasmus

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Easy Carbo brukar vara elakt mot alger. Vet inte mekanismen, men det fungerar hos mej. Men överdosera inte! Dessutom mår inte snäckor något vidare av det.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • SemlaoLuffsen
                • November 2011
                • 100

                #8
                Äppelsnäckor vill heller inte ha salt i vattnet det gillar de inte, o mina äpplen har aldrig rört trådalger.

                Kommentar

                • theraphosa
                  • February 2012
                  • 5

                  #9
                  jag har ganska elaka fiskar och siameserna är mest effektiva som små så de skulle inte ta lång tid innan de vart mat

                  Kommentar

                  • theraphosa
                    • February 2012
                    • 5

                    #10
                    en Lepisosteus platyrhincus, hehe han är bra ett yngel typ 15cm, ser framemot när han blir 70cm och bor i 1600liters som är beställt =)

                    Kommentar

                    • theraphosa
                      • February 2012
                      • 5

                      #11
                      Jag tycker inte äpplena har betett sig konstigt, full rulle och brockoli tyckte dem va gott.

                      Dom medlena jag hade i värkar funka, inga ny etablerade alger (har gått tre dygn) och vattnet är kristall klart! Men kommer de tillbaka så ska jag testa Easy Carbo =)

                      Kommentar

                      Arbetssätt...