Döende musselblommor och cyano

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vimsa
    • November 2008
    • 768

    Döende musselblommor och cyano

    Min lilla 30-liters "kub" som börjar se rätt eländig ut. För ett par månader sedan började det dyka upp lite cyano, ungefär samtidigt började jag märka att musselblommornas rötter började lösas upp, men de växte fortfarande och de flesta mådde bra så det var väl inte mer med det, tänkte jag. Problemet har bara blivit värre och värre, jag har plockat bort de "sjuka" rötterna och då har de fortsatt växa, men nu har alla nästan bara sjuka rötter och jag har väl kanske en eller två friska musselblommor kvar. De senaste två veckorna har cyanon började växa ganska alarmerande mycket också.

    När jag gjorde om scapen och bara hade kvar musselblommor och cryptocyrone (?) slutade jag med PMDD, när problemen med musselblommorna började dyka upp började jag med PMDD igen. Men jag har glömt det två eller tre gånger (smidigt ...). De senaste veckorna har jag pytsat i lite extra KNO3 eftersom det tydligen ska hjälpa mot cyano? Så här ser musselblommornas rötter ut, på vissa finns det cyano också:

    Klicka på bilden för större version

Namn: Problem.jpg
Visningar: 1
Storlek: 269,7 KB
ID: 2182977

    I akvariet bor två Betta Imbellis och en massa sandsnäckor, jag har eklöv och lite äppelgrenar men trots det ligger pH på ~7-7.2 och KH på 3.

    Någon som vågar sig på en gissning på vad det beror på? Och kanske till och med vet hur jag ska få det så här snyggt igen:

    Klicka på bilden för större version

Namn: Lillkuben5.jpg
Visningar: 2
Storlek: 247,0 KB
ID: 2182976
  • Vimsa
    • November 2008
    • 768

    #2
    Ingen? Ser helt eländigt ut nu när karet nästan helt saknar flytväxter

    Kommentar

    • rasermusen
      • October 2011
      • 258

      #3
      Cyano kommer av för lite kväve i vattnet, alltså för lite matning. Typ..
      /Rasmus

      Kommentar

      Arbetssätt...