Rädda risiga växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • emelej
    • March 2010
    • 3

    Rädda risiga växter?

    Jag köpte växter över internet, vet inte om de tog skada av att det blev lite strul med posten eller så men de är lite risiga nu, rätt trötta och en del döda blad. Hygrophila polysperma och vallisneria. Växterna är huvudsakligen i småbitar ihoptrasslade i en enda stor hög, vet inte om jag ö h t har lust att trassla ut när det inte verkar finnas några stora, bara oräkneliga, skeva småskott, knappt något att plantera även om de har lite rötter och så. Vill heller inte ha dem i ett stort, flytande moln i akvariet, som fastnar i övrig inredning och stjäl ljus för växterna.. och karet skulle se så sjabbigt ut, även om det förhoppningsvis bara skulle vara tillfälligt.

    Funderar lite på om jag kan rädda dem på något vis ändå? Kan jag ha dem i en balja med någon lampa tills de hämtat sig/växt till sig, eller är det lite naivt att tro det skulle fungera? Tror det åtminstone skulle vara mycket lättare att plocka bort de döda bladen och stjälkarna allt eftersom då, i stället för att rota runt i akvariet så mycket i jakt på döda växtdelar, vill ju inte att vattnet ska bli förstört.

    Jag har växtnäring, pmdd, om det skulle göra någon skillnad.

    Idéer, råd, förslag, vad som helst uppskattas.
  • Himax
    • March 2011
    • 31

    #2
    Ner med dom i akvariet och kör pmdd så kommer dom nog igång igen. Det som är dött är ju bara att ta bort allt eftersom det kommer nytt så. Ge det ett par veckor.

    Kommentar

    • eliyao
      • April 2011
      • 558

      #3
      Hygrophila polysperma klarar allt, den tar sig

      Kommentar

      Arbetssätt...