Tips och råd för att starta mitt NANO på rätt sätt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Freddess
    • February 2012
    • 117

    Tips och råd för att starta mitt NANO på rätt sätt?

    Hej alla!

    Håller på att införskaffa mig ett "Aquael Shrimp Set 30L". Efter att läst lite på forumet för att förbereda mig förstår jag att A och O är att göra rätt från början. Jag älskar växter och har får många år sedan haft discusar med många stora växter. Fast då ett 600L kar.

    Det NANO jag nu tänker sätta upp är bara på 30L och därför storskillnad. Jag hade för botten gödning som jag toppade med järn och körde CO2 på egen mäsk. detta funkade bra.

    Men jag läser här att bottengödning är passé om man gör rätt och gödar/eller ej på rätt sätt. Järn har vi brist på så det kommer jag ev att få sätta i.

    Jag ska ha några räkor, någon mal och 3-4 tetror.

    Nu till min egentliga fråga. Hur gör jag bäst för att förbereda detta optimalt? Vilket substrat/näring bör jag använda? Läste om PMDD men det ska då inte behövas?

    Gärna förslag på saker som finns i handlen eller går att beställa här i Sverige. Alla länkar och tips tas emot tacksamt.

    Tack på förhand //Fredrik.
    Mitt Nano 30 l
  • Freddess
    • February 2012
    • 117

    #2
    Ett litet tillägg. Jag fick tipset Ebi Gold Shrimp Soil för att sedan ev toppa med järn
    Mitt Nano 30 l

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Har du inget att göra i helgen, så finns det säkert en del matnyttigt i tex tråden om mina Dennerle nanokar.
      Jag hade Ebi soil i mina burkar tidigare, men pga dålig erfarenhet har jag nu bytt ut detta mot annat grus. Lågt kH och soil är ingen bra kombo verar det som.
      Vet du vad du har för vattenvärden?
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Freddess
        • February 2012
        • 117

        #4
        Vi har 11-12dH och neutralt PH. Mycket vackra kar i din tråd. Något ditåt är tanken Är det någon räksort som äter mer alger än andra? Hitar faktiskt inte våra andra värden på nätet från bromölla men har för mig att vi har mycket hårt vatten, värden 30 i någon skala, kh?
        Senast redigerad av Freddess; 12 February 2012, 08:54.
        Mitt Nano 30 l

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          #5
          Amanoräkan är Duktig på att alger. Det är nog den enda av dem som äter mest alger.
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          • Freddess
            • February 2012
            • 117

            #6
            Hmm inte så mycket färg men är den effektiv så kvittar det. Hur många räkor kan man ha i 30L? Blir nog 5 st tetror av något slag kanske.
            Mitt Nano 30 l

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Har du så högt kH är det säkert lugnt med Shrimpsoil, och en annan stor fördel med den är att det är väldans snyggt!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Freddess
                • February 2012
                • 117

                #8
                Fluval har ett likadant set. Skillnaden är att det är termo styrd värmare och att soil ingår. En annan fråga är ljuset. Någon som vet om fluval är bättre? Det kostar här 1295 medans aquael kostar 599.
                Mitt Nano 30 l

                Kommentar

                Arbetssätt...