bubblor på blad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ramona
    • June 2004
    • 7

    bubblor på blad

    Undrar varför det blir massa bubblor på växterna när jag göder med pmdd? Ser fint ut och det lyfter till och med en mindre rot som jag bundit fast en stor java vid. Dum fråga kanske, men vill gärna veta ;-)
    Ramona
  • Johanadhoc
    • April 2011
    • 377

    #2
    Fotosyntes. Växterna producerar syre och då blir det sådana bubblor som också syresätter vattnet.. Ett tecken på att de mår bra.
    MVH//
    Johan

    Projekt 300 liter diskus»
    Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

    Kommentar

    • Ramona
      • June 2004
      • 7

      #3
      Ok, vad bra. Det är väldigt vackert iallafall fall, ett bubbellandskap. Reagerar växterna så fort på näringen, för bubblorna kommer 10 min efter ungefär?
      Ramona

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        Du gjorde inte ett vattenbyte precis innan? Sätter 100 spänn på att det var ersättningsvattnet som gjorde att det blev så
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Ramona
          • June 2004
          • 7

          #5
          Jo jag bytte vatten ;-) är det en kombination av både vattenbyte och gödning? Det blir inga bubblor när jag bara byter vatten bara när jag har gödning oxå.
          Ramona

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #6
            Ursprungligen postat av Ramona
            Ok, vad bra. Det är väldigt vackert iallafall fall, ett bubbellandskap. Reagerar växterna så fort på näringen, för bubblorna kommer 10 min efter ungefär?
            Det ligger en del i vad Mathias säger men bubblorna kommer också när fotosyntesen går in på övervarv och vattnet blir syremättat som Johanadhoc säger. Jag ser samma sak i mitt low-tech akvarium när solen strålar in.
            Om inte växterna har nog med näring och ljus blir det dåligt med fotosyntes därmed inga bubblor. Så det kan stämma att PMDD frambringar dessa bubblor. Du kanske kan testa och ge PMDD mellan vattenbyten och se vad som händer?
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            Arbetssätt...