Skulle vilja få lite extra kick på mina växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mick12
    • August 2011
    • 123

    Skulle vilja få lite extra kick på mina växter

    Mina växter växer så dåligt.Läser här om alla som får rensa bort massa med extra växter och själv får man bara rensa bort dåiga blad och växterna är skrangliga och inte alls frodiga.Har köpt det där carbonat nånting och göder varje dag.Lite tror jag de har tagit igen sig men ingen riktig kick.Har haft igång akvariet i ett år nu.
    Några tips?
  • alfreds
    • January 2009
    • 293

    #2
    Jag har samma problem. Men det blev lite bättre när jag köpte några tabletter som man trycker ner i sanden brevid växterna.
    Med vänlig hälsning
    Alfred
    240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

    Kommentar

    • Himax
      • March 2011
      • 31

      #3
      Vad har du för lyse på karet? Och göder du enligt instruktionerna?

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        Göder man inte ordentligt så växer det inget
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          jodå det växer visst det utan gödning,men det växer markant bättre med gödning.

          Kommentar

          • DaRe

            • June 2009
            • 2227

            #6
            Belysningen skulle jag ändå lägga som viktigast på listan.

            Efter att ha kämpat med mina akvarium och gött med PMDD och flytande CO2 utan bra resultat då formligen exploderade tillväxten efter att jag bytte tull nya och bättre lysrör.
            Checking out...

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #7
              Inte i ett kar med normalt med växter och vanligt svenskt kranvatten, näringsmässigt lär det bli torrlagt ganska fort.
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                mitt asien-kar göder jag inte alls. o jag får ansa varannan vecka ordentligt!

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #9
                  Och du har inget annat som alstrar näring? Ingen kattsand eller något?

                  Isåfall, grattis! Magisk balans Funderat på vart näringen till växterna kommer ifrån, hur länge räcker de ämnen som finns?

                  Tvekar starkt på kranvattnet, det händer inte mycket med bara kranvatten här i alla fall
                  Senast redigerad av Mathias Nilsson; 07 February 2012, 09:23.
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • mick12
                    • August 2011
                    • 123

                    #10
                    Vilka ljusrör ska man ha då i sånafall? Skulle behöva köpa nya faktist iallafall så jag skulle ju kunna köpa några bra då =) tabletter att stoppa i sanden låter ju oxå bra.Ja väntar oxå med spänning på hur man kan göda växter utan konstgödsel

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                      Och du har inget annat som alstrar näring? Ingen kattsand eller något?

                      Isåfall, grattis! Magisk balans Funderat på vart näringen till växterna kommer ifrån, hur länge räcker de ämnen som finns?

                      Tvekar starkt på kranvattnet, det händer inte mycket med bara kranvatten här i alla fall
                      kattsand generar ingen näring. det som händer är ju att bakterierna bryter ner ämnen till näring. du vet kväve etc. så klart det kommer näring genom fiskarnas poop etc. fiskarna "gödslar" ju.
                      kattsanden är bra för den är porös, dvs att massa bakterier kan frodas där o generera näring till växterna.

                      jag har ju haft akvarium i typ 12 år och det är för 2 år sen jag börja med gödning ever. o det har växt innan kanonbra.

                      kranvattnet är det ju absolut inte. utan snarare bra balans i karet.

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        Ursprungligen postat av mick12
                        Vilka ljusrör ska man ha då i sånafall? Skulle behöva köpa nya faktist iallafall så jag skulle ju kunna köpa några bra då =) tabletter att stoppa i sanden låter ju oxå bra.Ja väntar oxå med spänning på hur man kan göda växter utan konstgödsel
                        köp ett par bra växtrör. tex philips aquarelle ( om du får tag på) eller sylvana aquastar eller Aqua-Glo. sen reflektorer på det!

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          #13
                          Ja, protein-->Ammonium->Nitrit-->Nitrat är jag med på att det finns i relativa mängder genom matningen Självklart!

                          Det jag ser som möjligt är väl att du har en otroligt fet botten, matar med något växterna gillar och att du har ett jäkla bra ledningsvatten..

                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            #14
                            Ursprungligen postat av mick12
                            Mina växter växer så dåligt.Läser här om alla som får rensa bort massa med extra växter och själv får man bara rensa bort dåiga blad och växterna är skrangliga och inte alls frodiga.Har köpt det där carbonat nånting och göder varje dag.Lite tror jag de har tagit igen sig men ingen riktig kick.Har haft igång akvariet i ett år nu.
                            Några tips?

                            Om du har andra växter än typ Hornsärv Javaormbunke, Anubias, Vallisneria eller Crypto (jag får dem att klara sig skapligt i ett sidoprojekt utan direkt vattengödning, dock är det jordbotten så det finns massa mumma åt dem ändå) Så är en bra gödning grejen. Detta går det inte att föra argument mot tror jag.

                            Så, bra ljus (även det en näringsfaktor) och en bra komplett gödning så trivs växterna bra snart!
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • mick12
                              • August 2011
                              • 123

                              #15
                              Tack killar blev ju en intressant stund det här

                              Kommentar

                              Arbetssätt...