Skulle vilja få lite extra kick på mina växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #16
    Man kan prova att ha växter i rent kranvatten med rent grus och en skaplig lampa, den dör ganska fort. Kör man i en fisk och matar lite med samma förutsättningar så kommer växten att funka mångt bättre.

    Gödning i form av PMDD kommer att göra underverk för ditt akvarium! Det räcker även tills du når pensionsålder om du bara har ett akvarium, då menar jag Reinfeldsisk pensionsålder!

    Så att man aldrig göder ett akvarium betyder att man inte matar fisken, vilket man naturligtvis gör.

    Har nu letat efter en tråd jag sett Defdac förklara det enkelt med få ord. Här kommer formuleringen:

    "För att även växter ska funka bra i ett normalt sällskapsakvarium måste man vara ganska dålig med vattenbyten och övermata och ha lite tur med bottenekologin och ett väldigt bra biologiskt filter.

    Varför? Jo för att växterna behöver extra gödning."

    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #17
      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
      Man kan prova att ha växter i rent kranvatten med rent grus och en skaplig lampa, den dör ganska fort. Kör man i en fisk och matar lite med samma förutsättningar så kommer växten att funka mångt bättre.

      Gödning i form av PMDD kommer att göra underverk för ditt akvarium! Det räcker även tills du når pensionsålder om du bara har ett akvarium, då menar jag Reinfeldsisk pensionsålder!

      Så att man aldrig göder ett akvarium betyder att man inte matar fisken, vilket man naturligtvis gör.

      Har nu letat efter en tråd jag sett Defdac förklara det enkelt med få ord. Här kommer formuleringen:

      "För att även växter ska funka bra i ett normalt sällskapsakvarium måste man vara ganska dålig med vattenbyten och övermata och ha lite tur med bottenekologin och ett väldigt bra biologiskt filter.

      Varför? Jo för att växterna behöver extra gödning."

      Jag håller med defdac där. även Diana Walstad är inne på samma linje. Fast på lite olika vis.
      PMDD och EI är i princip en busenkel metod att få bra växter. Speciellt med modern akvarieteknik med enorm vattenpumpning.
      Man kan också få ett fint akvarium genom att ha en bra balans mellan fiskar och växter samt fiskmat.
      Vad jag tror är att bruket av extremt finkornigt bottensubstrat inte speciellt bra för växterna. Skiten åker helt enkelt inte ned mellan kornen. Då tar det mycket lång tid att bygga upp nog med organiskt material i botten för att växternas rötter skall kunna ta upp nog med näring.
      Sedan tror jag att man i allmänhet blivit alldeles för obsessiv med kristallklart vatten och kemiskt ren inredning. Man matar inte fisken ordentligt för man är rädd att både look och vatten blir förstört. Därmed blir det inte nog med näring till växterna.
      En ännu kortare variant är: Mata dina fiskar ordentligt så matar du dina växter.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • gonzo44
        • October 2007
        • 2770

        #18
        (Mata dina fiskar ordentligt så matar du dina växter) (citerat Bosse.) Där har ni kloka ord att lyssna på, det är faktiskt lite av en konst att få till matbalansen ordentligt, Det är so Bosse säger man kan mata fisken eller mata hela karet
        Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

        Kommentar

        • mick12
          • August 2011
          • 123

          #19
          Ja jag har ju både finkornig sand och matar bara en gång per dag.Men inte för att jag är rädd att akvarievattnet ska bli smutsigt utan för att fiskarna ska dö.Så egentligen är det väl så att jag har för lite fiskar??

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #20
            Ursprungligen postat av mick12
            Ja jag har ju både finkornig sand och matar bara en gång per dag.Men inte för att jag är rädd att akvarievattnet ska bli smutsigt utan för att fiskarna ska dö.Så egentligen är det väl så att jag har för lite fiskar??
            Fiskar äter sig sällan till döds.

            Orsaken till att man inte skall stoppa i mer mat än nödvändigt är att vattnet blir dåligt, läs fullt med skadligt kväve. Använder man regeln om att fisken skall ha ätit upp på 5 minuter så funkar det. Men detta gäller flingfoder och "normala" fiskar. Matar man med fryst får både du och fisken vänta på att det skall tina. Matar man med grönsaker till exempelvis malar kan det ta hela natten och det är fortfarande OK. Matar man med levandefoder kan fiskarna i princip simma omkring i det hela tiden. Dock har det en tendens att fara in i filtret och då blir det en belastning.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • mick12
              • August 2011
              • 123

              #21
              Jag matar med flingfoder men 5 minuter tar det inte utan 5 sekund så har de ätit upp allt.Borde jag ge mer+

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #22
                Ursprungligen postat av mick12
                Jag matar med flingfoder men 5 minuter tar det inte utan 5 sekund så har de ätit upp allt.Borde jag ge mer+
                Ja använd 5 minuters regeln. blir du mätt innom 5 sekunder?
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • alfreds
                  • January 2009
                  • 293

                  #23
                  Ursprungligen postat av bossep
                  Fiskar äter sig sällan till döds.
                  Jag vet en sak man bör akta sig för.

                  En som arbetar på samma arbetsplats som min mamma berättade en sorglig historia. Deras flicka var ensam hemma och tyckte att fiskarna var hungriga. Hon hällde i ett russinpaket. Alla kan väl räkna ut vad som händer med russin i varmt vatten.....

                  Inte ens växterna gick att rädda ur det karet.
                  Med vänlig hälsning
                  Alfred
                  240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

                  Kommentar

                  • MonkanS
                    • December 2011
                    • 861

                    #24
                    Mindre barn och akvarier går inte alltid så bra ihop. De vill så väl.. men kan bli så fel...

                    Ursprungligen postat av alfreds
                    Jag vet en sak man bör akta sig för.

                    En som arbetar på samma arbetsplats som min mamma berättade en sorglig historia. Deras flicka var ensam hemma och tyckte att fiskarna var hungriga. Hon hällde i ett russinpaket. Alla kan väl räkna ut vad som händer med russin i varmt vatten.....

                    Inte ens växterna gick att rädda ur det karet.
                    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                    Kommentar

                    • mick12
                      • August 2011
                      • 123

                      #25
                      Det lär då bli bra mycket mer mat i karet än vad hon på akvarieaffärn visade när jag började.Då var de några flingor mellan fingrena.

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #26
                        Ursprungligen postat av mick12
                        Det lär då bli bra mycket mer mat i karet än vad hon på akvarieaffärn visade när jag började.Då var de några flingor mellan fingrena.
                        Växer inte dina fiskar? I så fall behöver dom mer mat efter hand. Yngel och unga fiskar behöver mer mat oftare procentuellt till kropsvikt. Men vuxna fiskar väger mer och behöver därför mer mat. Sunt förnuft funkar oftast bättre än råd i affären.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          #27
                          Ursprungligen postat av MonkanS
                          Mindre barn och akvarier går inte alltid så bra ihop. De vill så väl.. men kan bli så fel...

                          Vi har en treåring här hemma ihop med massor med vatten. Nyckeln är nog att de får vara med och dola så mycket som möjligt. De lär sig mycket mer än man tror. Får de pilla en del så kommer de in i det och förstår att det är djur och att de behöver omvårdnad.

                          Samma som med brandsläckaren, de måste få dola med den lite. Då försvinner intresset för den som leksak tillslut men de kan ändå bruka den när det skiter sig
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #28
                            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                            Vi har en treåring här hemma ihop med massor med vatten. Nyckeln är nog att de får vara med och dola så mycket som möjligt. De lär sig mycket mer än man tror. Får de pilla en del så kommer de in i det och förstår att det är djur och att de behöver omvårdnad.

                            Samma som med brandsläckaren, de måste få dola med den lite. Då försvinner intresset för den som leksak tillslut men de kan ändå bruka den när det skiter sig
                            Jag älskar men det vet du väll morfar......
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • mick12
                              • August 2011
                              • 123

                              #29
                              Okej då ska jag nog mata på har vari så rädd att ta kål på fiskarna me fö mycke mat

                              Jo ungar gillar nog att vara med men jag har twins killar på 4 år så dom är det nog bäst att ha burken på säkert avstånd dom är duktiga på att vara duktiga men tjejen på 8 år hon får fixa maten åt firrarna själv

                              Kommentar

                              • mick12
                                • August 2011
                                • 123

                                #30
                                Köpte en vattenpest idag så får hoppas den gör rätt för sitt namn

                                Kommentar

                                Arbetssätt...