Dosering av PMDD vid nystart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nahoj79
    • January 2012
    • 96

    Dosering av PMDD vid nystart

    Har några frågor som gäller dosering av PMDD vi nystartat akvarium. Hoppas att tråden hamnade i rätt kategori, annars får väl nån admin flytta den...

    *När jag läser om PMDD så nämns det att man ska dosera efter akvariets totalvolym. Men det måste vara totvolymen vatten som avser väl? T.ex. om akvariet är på 200 liter, men efter att grus/bakgrund/etc har lagts i så får det kanske plats 150 liter vatten. Och då är det väl för 150 liter man ska dosera efter? (möjligen en dum fråga, men är man dum så får man ju fråga )

    *Vid nystarten av akvariet väntar man lite med att gör första vattenbytet, t.ex. 3-4 veckor? Ska man då även vänta med doseringen av PMDD till vattenbytet? Dvs man tillför ingen näring på en månad, men efter det så tillför man näring varje vecka i samband med vattenbyten?

    *Jag körde i en normaldos direkt när jag fått vatten i akvariet. Ok eller borde man stoppat i typ dubbeldos för att få lite fart på växterna? Eller kan man få "omvänd effekt"?

    *Om man gör veckovisa vattenbyten, finns det någon minimummängd som ska bytas för att undvika "övergödning" med PMDD, dvs om man inte byter t.ex. min 20% så bör man inte tillsätta full dos PMDD heller? (tänkte byta 20-25% per vecka initialt)

    *Jag har blandat PMDD i fyra flaskor. Vilken/vilka ska stå i kylen? Ska det MiPlus-koncentratet stå i kylen?
    Johan
    En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    25-50% Anges ofta. Sök på Estimated index här på forumet så hittar du mycket kul! Jag har aldrig tagit hänsyn till den faktiska vattenmängden, spännande fråga! Jag kör i efter karets totala storlek!

    Jag har aldrig låtit det gå 4 veckor innan vattenbyte, byter varje vecka då det är enklast att köra allt på en gång. Det blir lite mer att hålla koll på då du ska mäta nitratnivån så att den inte blir för hög. Jag lyckades att bomba upp min till 240 ppm.

    www.pmdd.se, här finns allt du behöver veta!
    Senast redigerad av Mathias Nilsson; 31 January 2012, 00:16.
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Nahoj79
      • January 2012
      • 96

      #3
      Ja, hittade några svar där. Fattar inte hur jag missat det där med vad som ska förvaras i kylen...har ju läst på den sidan innan.

      Men det där med att tillsätta mängden PMDD efter verklig akvarievolym köper jag inte riktigt...det borde vara efter vattenvolymen.
      För om du tillsätter efter akvarievolymen, så kan du inte veta vilka värden du får i vattnet eftersom du inte vet volymen som du löser ut PMDD:n i. Din vattenvolym kan ju vara allt möjligt, förutom angiven akvariestorlek eftersom du garanterat har bottengrus, sten etc i.

      Estimated Index...har kollat lite på det tidigare...men är inte det väldigt förknippat med CO2-tillförsel?
      Johan
      En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L

      Kommentar

      • MrH
        • October 2010
        • 2825

        #4
        Så här tror jag.

        PMDD är väll till för det som finns i vattnet och inte till vattnet i sig?! dvs till växter å dylikt som man planterat.
        å växterna plockar väl näring även från gruset?
        så därför så ska man nog dosera efter akvarievolymen och inte antal liter vatten, för du vill ju täcka upp hela akvarievolymen med näring å inte bara mängden vatten.

        kan de va nått sånt kanske?
        MrH ---> 175L SA kub

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Sen är normaldosen rätt klen så det lär inte skada i vilket fall
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • MrH
            • October 2010
            • 2825

            #6
            mjo precis de också
            MrH ---> 175L SA kub

            Kommentar

            • Nahoj79
              • January 2012
              • 96

              #7
              Kan köpa det...och att det är en klen dos och ingen fara.

              Men om man räknar på det så blir det olika koncentration, så funderingen är egentligen vilket man ska räkna på om man är ute efter att veta exakt vad man har i vattnet? (nu är detta något teoretiskt och jag tänkte göra )

              Men jag ska öka min dos till att omfatta hela akvarievolymen...dvs några ml till
              Johan
              En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Sedan är det ju som så att det är lite beroende på hur mycket blommor man har,
                och vilka blommor man har.

                som jag har förstått det, så är den rekommenderade dosen för att "normalplanterat" kar med
                blommor som växer normalt.

                dvs ett genomsnittsvärde som är egentligen värt = noll.....

                men dock ett bra riktvärde.


                vidare, ett sprillans nytt kar, med ny grus, och allt annat nytt, innehåller en bra hög med näring,
                vilket innebär att man behöver nog inte köra med näring den första månaden eller två.

                ett bra riktvärde är faktiskt en snabbväxande blomma, när man ser att den har slutat växa,
                då skall man dratta ner näring, inte innan. en bra sådan blomma är hornsärv, den ser man
                direkt på om den börjar lida brist på näring.

                vidare, har man bara snabbcäxande blommor, så krävs det mer än normaldos, har man
                bara långsamma (ex Anubias) så behövs det mindre näring.

                har sett ett råd som jag gillar, och det är att börja med halv dos, se vad som händer under
                en månad eller så, gillar man det, så fortsätt, gillar man inte det, öka till 3/4-dels dos en
                månad eller två, etc etc etc.


                brassa inte på allt på en gång....



                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #9
                  Det finurliga är ju att algerna kickar in där det finns näringsbegränsningar, om man inte göder från start så får de ett försprång

                  Nitrathalten är ju noll och ingenting i ett nystartat kar, det är ju inte lätt för växterna att börja livet i en näringsbegränsad miljö. Vanligt svenskt kranvatten lär ju vara rent kasst för akvarieväxter.

                  Eller har du upptäckt något jag missat Kensa?
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    vattnet är oftast så sterilt det kan bli för blommor, så där finns inget roligt att hämta.

                    men det brukar finnas en hel del godis i nytt grus som räcker ett tag.


                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Nahoj79
                      • January 2012
                      • 96

                      #11
                      Tack för all svar. Nu är det väl bara att testa vilka testa som var bäst
                      Johan
                      En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kensa
                        vattnet är oftast så sterilt det kan bli för blommor, så där finns inget roligt att hämta.

                        men det brukar finnas en hel del godis i nytt grus som räcker ett tag.


                        .
                        Det beror nog på hur bra det är tvättat!
                        Annars har du ju hel rätt på det där med vilka och hur många blommor man har.
                        Tittar vi på den inledande frågan kan man säga så här tror jag.
                        Följer man EI och standard dosering för PMDD så kan man dratta i standard dos enligt akvariets total volym om man nu inte har exempelvis 80 % sten i burken.
                        Standardosen är beräknad i princip för 0 växter och oskadliga värden för de flesta djur.
                        Byter man sedan vatten och doserar enligt EI blir det aldrig för höga värden. Det kan naturligtvis alltid bli brist på något i ett väl planterat akvarium där det växer så det knakar.

                        Så mitt svar är dosera med standard dos dag 1 efter totalvolymen och byt vatten enligt EI också beräknat på totalvolymen.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • Nahoj79
                          • January 2012
                          • 96

                          #13
                          Började läsa lite om EI och ja, det är ju en vetenskap att sätta sig in i som ny...men väldigt intressant.

                          Hittade detta på någon sida

                          40-60 Gallons (152-227 litres)
                          30ml solution or 1/2 tsp KNO3 3x a week
                          18ml solution or 1/8 tsp KH2PO4 3x a week
                          8ml solution or 1/8 tsp K2SO4 3x a week
                          10ml or 1/8 tsp traces 3x a week

                          Detta ju dubbel eller trippel dos i vissa fall mot det jag gör idag...

                          EI target ranges
                          CO2 range 20-30 ppm
                          NO3 range 5-30 ppm
                          K+ range 10-30 ppm
                          PO4 range 1.0-2.0 ppm
                          Fe 0.2-0.5ppm or higher
                          GH range 3-5 degrees ~ 50ppm or higher
                          KH range 3-5

                          Hur räknar man ut vilka värden man får i sitt eget akvarium, om man doserar standarddosen av PMDD?
                          Kollade på Heekes näringskalkylator, men blev inte riktigt klok på hur den fungerade...

                          Slutsats: Jag ska byta 25-50% vatten varje vecka och köra i minst dubbeldos PMDD (viss ironi, mycket förvirring )
                          Senast redigerad av Nahoj79; 02 February 2012, 19:01.
                          Johan
                          En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L

                          Kommentar

                          Arbetssätt...