En underbar algblommning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Naakin
    • October 2011
    • 4

    En underbar algblommning

    Hej!
    Efter en vecka på sjukhus med min dotter så möttes jag av en algblommning som saknar motstycke i mitt akvarieliv. Jag har använt mig av pmdd samt easy carbo under ca 4 veckor innan vi åkte in på hospitalet och det har funkat fint tills nu. Min fråga, vad gör jag? Mekaniskt rensa alla stenar, rötter, bakgrund etc eller bara göda på och ge fan att pilla på algerna tills växterna tagit kontrollen? Köpa mer snabbväxande? Känner mig lite uppgiven just nu...
    Med vänlig hälsning, Jonas
    Bifogade filer
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Rensa mekaniskt! Om denna mängd alger ska brytas ner så kommer det gå åt mängder med syre och bli lika stora mängder med näring i akvariet. dessutom kommer du då under tiden få kräkfult i akvariet då alger som bryts ned inte utgör någon särskilt stor skönhetsupplevelse.
    Hur du ska göra med pmdd och EC vet jag inte eftersom jag inte behöver använda det, det växer i alla fall så det knakar.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Supreme2
      • December 2009
      • 23

      #3
      Jag har samma problem, men att rensa mekaniskt hjälper inte då det dagen efter redan börjar bli grönt på botten igen.

      Ligger som en grön matta över hela botten efter en vecka.

      Vad är det som saknas? Vad bör man tillsätta för att bli av med detta en gång för alla?

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Är det ogrenade, halvmeter-eller-längre, extremt tunna (tunnare än ett hårstrå) trådar som inte sitter fast i änden utan bara är intrasslade, eller är det busklikt förgrenade trådar som sitter fast i underlaget och som påminner om blöt bomull och luktar "mossa" när du tar upp dem ur akvariet?

        Den första kallas vattenhår (tydligen Spirogyra), den andra är slick (Cladophora).

        Jag är ingen växtakvarist men här är mina erfarenheter av de här algerna:

        * Easy carbo är giftigt för många alger men inte de här, och åtminstone slicken verkar kunna "äta" easy carbo på samma sätt som gröna växter. De är heller inte känsliga för peroxid.

        * Slick gillar höga järn- och fosforhalter och föredrar starkt ljus och högt pH.

        * De enda algätare som rör de här algerna är zebrasnäckor, och de äter inte så mycket att det spelar nån roll.

        * Slicken är tuff men har en svaghet: den har mindre lagrad näring än dina växter. Rensa ut så mycket av slicken som möjligt, mörklägg sen akvariet i minst tre dagar. Det behöver inte vara kolmörkt (fast det hjälper) men det måste vara så mörkt att slicken inte kan fotosyntetisera. Om slicken finns kvar efter tre dagar fortsätt hålla mörkt i nån dag till, men mörklägger du för länge dör dina växter också. Gör vattenbyte och kör igång igen. Slicken kan komma tillbaka, men du kan nu bekämpa den från en mycket lägre nivå än du hade innan mörkläggningen.

        * Vattenhår vet jag inte vad som orsakar eller hur man rår på, utan det gäller att se till att det aldrig kommer in. Enda lösningen jag hittat när det dykt upp i akvariet är att kasta alla växter och börja om från början, fast det är troligt att längre eller mer fullständig mörkläggning kan funka.

        * Inom parentes sagt är mörkläggning nog det bästa medlet mot cyanobakterier också.


        Ljuskvalitet är en faktor som påverkar algtillväxten, fast det är lite oberäkneligt. Jag har märkt att jag måste byta lysrör och metallhalogenlampor efter ungefär ett år, annars kommer slick-explosionen som ett brev på posten i takt med att belysningen över tiden blir allt gulare. I ett av mina kar kör jag just nu ett lysrör som heter Hagen Marine-Glo - det ger dovt blått ljus, skitfult ärligt talat, men lustigt nog överlever växter men inte alger under det röret. Det verkar som om alger märkligt nog inte kan tillgodogöra sig blått ljus.
        Senast redigerad av Azur; 13 February 2012, 10:49.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Låt en snabbväxare täcka hela ytan. Efter ett par dagar har alla håralger börjat lossna och sätta sig i "flytväxterna" istället, vilka är lätta att gallra ur/slänga. Ju mörkare det blir nere i akvariet av flytväxterna desto bättre. Förutom tricket med flytväxter så är det väldigt effektivt att rugga upp en grillpinne och rulla upp trådarna och på så sätt rensa mekaniskt.

          Jag är ganska säker på att det inte är Cladophora med tanke på bild2.jpg som visar jättelånga tunna trådar. Det ser mer ut som Spirogyra.

          Anledningen att du fick algodlingen gissar jag beror på övermatning under sjukhusvistelsen eller att en/flera fiskar dött vilket skapade en ammoniumspik. Dvs förhållandena som orsakade algblommningen finns inte längre. Tillväxten beror sannolikt mest på vanlig vegetativ förökning - och det är därför det är bra med mekanisk borttagning och om man kan lura iväg tillväxten till ställen där det är lätt att rensa.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Ljuskvalitet är en faktor som påverkar algtillväxten, fast det är lite oberäkneligt. Jag har märkt att jag måste byta lysrör och metallhalogenlampor efter ungefär ett år, annars kommer slick-explosionen som ett brev på posten i takt med att belysningen över tiden blir allt gulare.

            Nu är ju iofs förändringen i spektral sammansättning/intensitet som störst i början:
            "
            The light output decay is exponential, with the fastest losses being soon after the lamp is first used"
            http://en.wikipedia.org/wiki/Compact_fluorescent_lamp
            och borde alltså vara svårkorrelerat med "explosioner" efter något år.

            Det sagt så tycker jag också mina växtburkar har en tendens att börja bete sig konstigt efter ca 0,5-1,5 år. Jag lutar dock åt att det handlar mer om uppbyggnad av DOC/döda växdelar och döda rotsystem som börjar anstränga mineraliseringen/nitrifieringen mer och mer..
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Rebah
              • January 2012
              • 410

              #7
              Ser ut som samma alger jag hade ett tag. Jag tog bort så mycket jag kunde, snodde systerns fullvuxna siamensisar, och har inte sett röken av algerna sen dess. Men det kanske var en algsläkting om detta inte är något siamensis äter, mina var allt och tuggade på de jag hade.
              "The trees move... do you not see it?"

              Kommentar

              Arbetssätt...