min black ghost äter mina växter!!!!! vad e fel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rudy
    • January 2012
    • 275

    min black ghost äter mina växter!!!!! vad e fel

    jag har varit lite duktig och köpt växter som ska vi i mitt stora kar men dom fick mellan landa i ett mindre
    det posetiva är att min BG ( kisse) är framme mycket det mer negativa är att han (antar jag) tuggar av stammatna och bladen så nu bösar växten ner hela akvariet
    vad kan jag göra? finns det nått att göra ?
    eller är det så att han är understimulerad eller är det så att det är nått i växten han behöver?

    menar ju att hundar käkar gräs om det är nått fel tänkte om det är samma me kissen?

    MVH rudy
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Jag har väldigt svårt att tro ett en black ghost skulle tugga sönder växter. Vad är det för växter. Vad finns det mer för fisk. Gärna en bild på hur det ser ut, men det kanske är nödvändigt - än...

    Kommentar

    • rudy
      • January 2012
      • 275

      #3
      det är en "massa"olika tetrer (20 st) 3 olika botier men dom har bara kul i det =)...

      måste tillägga att jag såg att kissen va och tuggade på topparna på växterna
      tror att växten heter vattenpest...

      och jag får alldrig några bra bilder på akvariet vet inte heller hur man lägger upp...

      Kommentar

      • mathias.hasselquist
        • December 2011
        • 49

        #4
        Du måste va goldmedlem för att kunna ladda upp bilder
        Tesat ge din BG mer varierad kost. typ räkmix eller nåt annat med mycket grönt i blandat!

        Kommentar

        • rudy
          • January 2012
          • 275

          #5
          okej ... jag försöker med det ... dom får svarta mygglarver på morron, ärter på dan 3-4 st och en 5del av en fiskbulle på kvällen
          kan inte ge för mycket ärter för det blir en massa bös på som dom inte äter och jag har även gett dom en räka att tugga på men den var nog lite hård tuggad
          finns det nått annat grönt man kan ge dom... /han

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13109

            #6
            Ursprungligen postat av rudy
            okej ... jag försöker med det ... dom får svarta mygglarver på morron, ärter på dan 3-4 st och en 5del av en fiskbulle på kvällen
            kan inte ge för mycket ärter för det blir en massa bös på som dom inte äter och jag har även gett dom en räka att tugga på men den var nog lite hård tuggad
            finns det nått annat grönt man kan ge dom... /han
            "Han" som är en blck ghost vad jag förstått är en strikt köttätare och skall ha ett foder för carnivora arter!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Jag skulle mer tro att det antingen är för varmt i karet, ljusbrist eller näringsbrist eller en kombination av dessa, och inte din BG som är skurken....
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • rudy
                • January 2012
                • 275

                #8
                tempen ligger på 25 C det e väl bra?
                ljusbrist vet ja inte riktigt va ja kan göra nått åt...
                vi har bytt ljusrör och det blev bättre ljusoch karet står i ett fönster
                men jag har även en släng av brunalger så jag kan inte ha ljust hur länge som helst ( tror jag ... det är mitt första kar)
                hur ska jag fixa mer näring då?
                hade in massa tetrer som lekte förut så han har väl fått i sig lite näring *flin*

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  En första åtgärd du kan göra är att byta ut vattenpeston mot tex hornsärv, det är en lättare växt som tål lite mer än vad vattenpest gör.
                  Sedan försvinner ofta brunalgerna av sig själv efter en tid, men att ha karet stående i ett fönster brukar innebära mer och andra alger i karet...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • rudy
                    • January 2012
                    • 275

                    #10
                    det va bara ett experiment blir det för mycket så kommer vi att flytta på det ... det är tänkt att vi ska byta ut det mot ett 170 l och ställa det nån annan stans

                    hur lång tid tar det för algerna att försvinna? för gör man inget så blir ALLT i akvariet brunt så jag har tagit upp allt löst och diskat det
                    samt vatten byten och "damsugit"botten
                    eller e det fel?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...