Gröna + bruna + trådalger... :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trelleborg
    • May 2011
    • 45

    Gröna + bruna + trådalger... :(

    Tjena!

    Har ett akvarium som är kanske runt 4månader gammalt nu, de första 2 månaderna har vi inte haft några problem alls..
    Sen började vi få lite gröna alg-prickar... Sätter sig gärna på glaset på baksidan och nere vid gruset.. (men de sitter lite överallt såklart)

    Samtidigt har vi fått liiite trådar på vissa blad men inget enormt så jag har inte direkt brytt mig om det..

    Den 30'e december byta vi vatten i akvariet och jag skrapade bort massa gröna prickar överallt...
    Den 1'e januari stack jag iväg en vecka och fiskarna fick ingen mat alls under denna vecka..
    En liten(8cm) gibbiceps gick bort av nån anledning och akvariet har fullt med bruna fläckar på glaset och De finns minst 5ggr så mycket trådar som förut....

    Hur kan de ha växt så mycket på 1vecka och vad ska jag göra?
    De sägs väl att gröna uppkommer vid för mycket ljus och god vattenkvalite, sen helt plötsligt bruna alger som säger för dåligt ljus..?
    Fast eftersom de kom efter vattenbytet kan de väl ha med vattnet och göra..?
    Ska vi skrapa bort allt och byta vatten igen? 30% mer eller mindre?

    Vi har inte mycket mer än 7fiskar nu, 3 relativt små malar, och en groda, 180l, lagom mycket växter, inte överdrivet och absolut inte för lite..
Arbetssätt...