hc gillar inte att vara nedsänkt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ambjörn
    • February 2008
    • 77

    hc gillar inte att vara nedsänkt

    Jag köpte en hc-planta från akvariebutiken. Den tyckte inte om mitt akvarium, utan tynade bort. Efter ett tag upptäckte jag att det växte något på filtermattan ovan ytan och på den lugna vattenytan i filterhörnet ... och nu är det en riktigt frodig hc-skog där. Och det är ju trevligt - men varför vill den inte bo på botten, jag har försökt plantera ned den flera gånger men den bara tynar bort?



    Vallis, crypto, anubias, javamossa, vattenpest växer rejält, men svärdsplanta och javaormbunke är inte lika glada.

    Sandbotten, ca 22 grader, fulldos PMDD 1 gång/vecka, rätt mycket vattenrörelse.
  • jenmad
    • March 2009
    • 579

    #2
    Hej!

    HC behöver mycket ljus och tillskott av co2, som jag har förstått det. Hur har du det med det?

    Hälsningar
    Jennifer

    Kommentar

    • ambjörn
      • February 2008
      • 77

      #3
      Ljus: 3x30 W (=0.3 W/liter) utan reflektorer - lite svagt, jag vet. Men allt annat (inklusive tofsalger och en fläck cyano) växer bra.
      Ingen CO2 i nuläget, men när jag planterade HC:n körde jag mäskad CO2.

      Kommentar

      • Majki01
        • May 2010
        • 769

        #4
        Hc kräver ljus mycket mer ljus än du har, annars försvinner den, i bästa fall så växer den på höjden istället och blir gul aktig. Men co2 osv är inget hc egentligen "kräver", men ljus ljus ,


        Sent from my iPhone using Tapatalk

        Kommentar

        • ambjörn
          • February 2008
          • 77

          #5
          Tack! Jag tänkte att det kunde vara en del av problemet, men enligt Zoopets artbeskrivning är det ljus av graden "1-5" som gäller ...?

          Kommentar

          • Majki01
            • May 2010
            • 769

            #6
            Jag är ingen expert, men jag vet att jag och majoriteten av andra som kört hc både i hightech kar och inte hightech är att den kräver mycket ljus. Annars förtvinar den eller gulnar


            Sent from my iPhone using Tapatalk

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Vad är HC?
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Hemianthus callitrichoides.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                Arbetssätt...