Svärdsplantor - Gråa och Genomskinliga efter semester?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gobi112
    • December 2011
    • 229

    Svärdsplantor - Gråa och Genomskinliga efter semester?

    Ja, som rubriken lyder har mina svärdsplantor blivit grå/silvrigt genomskingliga efter semestern.

    Har haft lyset tänt hela tiden i en vecka, så jag misstänker att det beror på för mycket ljus.
    Nån annan som tror sig veta vad som har hänt?

    Vad kan jag göra för att dem ska komma igång igen eller är det helt kört? (de är inte helt gråa utan det finns även gröna partier)
    Tror ni att det hjälper om jag kör med lite PMDD?

    PS. Jag har två Jumbo otto i karet, det kanske är de som gnagt? Men vad ska jag göra?
    Lysrör: Philips Aquarelle
  • Gobi112
    • December 2011
    • 229

    #2
    bump

    Kommentar

    • Gobi112
      • December 2011
      • 229

      #3
      Jag tog bort de dåliga bladen för länge sedan och de har vuxit till sig och blivit riktigt fina igen, det är så jag gör, så fort jag ser fula blad tar jag bort de och då skjuter växten nya.

      Kommentar

      • Joakim Lundgren
        • August 2006
        • 631

        #4
        Ursprungligen postat av Gobi112
        Jag tog bort de dåliga bladen för länge sedan och de har vuxit till sig och blivit riktigt fina igen, det är så jag gör, så fort jag ser fula blad tar jag bort de och då skjuter växten nya.
        Så gjorde jag med när jag hade svärdsplantor. Jag hade även extra järntillskott iform av de där kulorna man kan köpa, dessa grävde jag ner direkt under plantorna. De växte som bara attan.
        AKA: Lizardking

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          hmmm.....

          tolkar inläggen ovan som att det inte tillförs någon gödning kontirnuerligt till blommorna.

          detta gör att när blomman blir tillräckligt stor så orkar den inte med sig själv, och då dör bladet,
          sedan tar den ny fart med bränsle som ligger lagrat i roten, men förr eller senare så finns det
          inget bränsle kvar i roten, och då dör hela plantan.

          blommor behöver mat, prexis som fisk och människor.

          börja med jämn tillförsel av gödning, PMDD är det enklaste och billigaste.

          så skall du se att bladen står sig fina i flera månader åt gången, samt att det kommer nya blad hela tiden.



          .
          '
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Gobi112
            • December 2011
            • 229

            #6
            Ursprungligen postat av Kensa
            hmmm.....

            tolkar inläggen ovan som att det inte tillförs någon gödning kontirnuerligt till blommorna.

            detta gör att när blomman blir tillräckligt stor så orkar den inte med sig själv, och då dör bladet,
            sedan tar den ny fart med bränsle som ligger lagrat i roten, men förr eller senare så finns det
            inget bränsle kvar i roten, och då dör hela plantan.

            blommor behöver mat, prexis som fisk och människor.

            börja med jämn tillförsel av gödning, PMDD är det enklaste och billigaste.

            så skall du se att bladen står sig fina i flera månader åt gången, samt att det kommer nya blad hela tiden.



            .
            '
            När jag kom hem och såg hur plantorna såg ut tänkte jag också på PMDD men då jag inte själv viste eller fick något svar har jag låtit det vara, men nu tack vare dig ska jag fixa PMDD så ska vi se att de blir riktigt fina

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              Fixa till lite EC eller Co2 så är du fully covered
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Gobi112
                • December 2011
                • 229

                #8
                Ska bli!

                Kommentar

                Arbetssätt...