Problem med nystartat kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    Ursprungligen postat av Carina_
    Hej ahh vad bra ok då matar jag oftare i stället. Men hur många alg tabletter? Vet att tex kensa säger ta jätte lite mat och sedan halverar du det och sedan halverar du igen så har du gett för mycket så jag gör så med flingfodret men alg tabletterna får de tre av och då är det ca 4 ancistrusar (de gömmer sig och jag har sett små men var ett tag sedan. Så kan jag då ta lite flingfoder varje dag och bara algtabletter tre gånger i veckan? Vill inte förstöra fiskarna med övernattning och dåligt vatten. Ok skall göra så med roten och inte binda fast mina malar Får sätta mig med schemat igen och ha datum så att jag ser att växterna blir bättre med

    Skickat från min HTC Sensation XE with Beats Audio via Tapatalk 2
    Normalt är Kensa och jag överens men i fallet mat skiljer vi oss lite åt. Mitt recept är den gamla hederliga 5 minuters regeln. Mata och ta tid. är det i princip slut efter 5 min så är det bra. Mer tid mata mindre. Mindre tid mata mer. Steady does it.
    Algtabletter i all ära men förväld brokolli och gurka är nog att föredra. Då kan du ha det ligga i över natten utan problem.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      Lite grand om fiskmat och matning,

      För att få till det hela hyffsat riktig kan det vara bra att känna till vissa saker.

      Detta skiljer sig naturligtvis mellan olika arter och typer av fisk men principen är den samma.

      Unga fiskar kräver mycket mer mat än vuxna i förhållande till sin kroppsvikt. Exempelvis kräver yngel ungefär 20 -25 % av kroppsvikten per dag. En vuxen fisk kräver runt 1 %. Unga fiskar behöver också mat oftare. Jag matar yngel hela tiden (de simmar i mat) eller i alla fall var tredje timma. Vuxna fiskar klarar sig betydligt längre. Kosten varierar också. Som små behöver de mycket mer protein sedan minskar detta krav och flyttas mer mot kolhydrater. Sedan skiljer det mellan typ av foder och fiskarnas kost. Växt ätande fiskar behöver mycket mer mat än Kött ätare beroende på hur deras matsmältningsorgan är utformade och näringsvärdet i maten. Normalt äter yngel mer Animalisk föda då de på det viset får i sig mer näring och inte har en så utvecklad matsmältningsapparat.

      Så upp med fisken på badrumsvågen och väg maten på köksvågen.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        Skulle vilja bidra med några tankar om matning. Mina fiskar får ofta frysmat, försöker variera mellan flera typer av foder och ger ca 50% fryst av olika slag. Tror många matar genom att släppa i en fryst kub direkt i karet, alternativt tina den och hälla i allt. I vilket fall så fylls karet med ganska mycket mat som hamnar i skrevor och sugs in i filtret. Något som alltså belastar karet en hel del. Man vill ju helst se att varje matbit ska gå in i en fiskmun.

        Jag har byggt mig en matarspruta, alltså en vanlig spruta, har en 5ml men det spelar ingen roll, som man fäster en bit vanlig luftslang på. Min är väl ca 35cm. Den har jag stadgat med en plastpinne med gummiband för att den inte ska vara så fladdrig.

        Med den kan man enkelt och bekvämt mata fiskarna i lugnt tempo genom att pytsa ut lite förtinad frysmat i taget. Då kan man också sprida maten på så sätt att alla fiskar får, tex mata corys vid botten eller sikta in mitt i en kull yngel om man matar med artemia. Det blir således väldigt lätt att ha kontroll över mängden man ger.

        Angående mängd och tumregler hit och dit. Där tycker jag det är viktigast att lära känna sina fiskar. Dels för att rent fysiskt se när de börjar fått nog på hur trinda magar de har men också lära sig känna deras beteende och ätmönster. Då får man ganska snart en känsla för vad som är lagom. Matningen blir då också ett utmärkt tillfälle att räkna in alla fiskar, kolla så alla mår bra och äter bra.
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          vad jag hänvisar till i mina "råd" om matning är det mer eller mindre kända faktumet att många
          problem med kar kan direkt hänvisas till övermatning i förhållande till vad karet orkar ta hand om.
          antingen ner i fiskars mage, eller brytas ner med bra filtrering.

          som jag ser det så är filtreringen i de flesta kar generellt för liten. dels är det för dålig cirkulation.
          I praktiken alla kar däre man köper ett paket, så ligger cirkulationen på 3-4ggr vattenvolymen.
          Med ett litet innerfilter (till paket mellan 54-160 liter) som i bästa fall har 0,5% filtermatrial per vattenvolym.

          Om man ökar cirken till 5-6ggr och ökar filtermassan till 2-3% (helst 5-6%) så blir det en dramatisk skillnad
          i allmän rening av karet.

          Om man gör det, så kan man gott öka matningen.


          Men än en gång, hur många hyfsade nybörjare ger inte full dos mat flera ggr / dag, enligt principen att
          fiskarna kommer ju upp till ytan och tigger (ungefär som hundar vid matobordet) varje gång man går
          förbi karet.

          Håller med att yngel kräver mer mat oftare per dag.



          Men....oftast matar man för mycket....




          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            Ursprungligen postat av Kensa
            vad jag hänvisar till i mina "råd" om matning är det mer eller mindre kända faktumet att många
            problem med kar kan direkt hänvisas till övermatning i förhållande till vad karet orkar ta hand om.
            antingen ner i fiskars mage, eller brytas ner med bra filtrering.

            som jag ser det så är filtreringen i de flesta kar generellt för liten. dels är det för dålig cirkulation.
            I praktiken alla kar däre man köper ett paket, så ligger cirkulationen på 3-4ggr vattenvolymen.
            Med ett litet innerfilter (till paket mellan 54-160 liter) som i bästa fall har 0,5% filtermatrial per vattenvolym.

            Om man ökar cirken till 5-6ggr och ökar filtermassan till 2-3% (helst 5-6%) så blir det en dramatisk skillnad
            i allmän rening av karet.

            Om man gör det, så kan man gott öka matningen.


            Men än en gång, hur många hyfsade nybörjare ger inte full dos mat flera ggr / dag, enligt principen att
            fiskarna kommer ju upp till ytan och tigger (ungefär som hundar vid matobordet) varje gång man går
            förbi karet.

            Håller med att yngel kräver mer mat oftare per dag.



            Men....oftast matar man för mycket....




            .
            Jag håller naturligtvis med om att det dör mer fisk av övermatning än undermatning! Men för mycket och för lite skämmer allt. Sunt förnuft kommer man ganska långt med.
            Jag håller också med om problemet med försmå filter. Jag anser att ett normalfilter skall ligga på som du säger 5-10% av akvarievolymen. Det är tokigt att tänka att filtret tar upp plats som annars kunde användas för fisk exempelvis BTN bakgrund med filter bakom eller liknande. Filtret bör räknas in i totalvolymen då det är en aktiv del av systemet. I den anläggning jag bygger no har jag nästan 50 % filter men det är lite speciellt och inget man har i vardagsrummet.

            För att återgå till matning så tycker jag 5 minuters regeln fungerar bra för de flesta fiskar.

            Frysfoder: typ räkmix brukar släppa kväve fortare än flingor/pellets det gör att man skall vara lite mer försiktig med det.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • Carina_
              • August 2010
              • 207

              Kan inte sova och då slog det mig att jag kanske har överdoserat mitt kar med vattenberedningsmedel. Jag har alltid hällt i för 300 liter men jag byter ju inte 300 liter vatten. Har jag tänkt helt fel? På flaskan står det 10 ml per 50 liter så gissa om jag haft i mycket om jag bara skall ha för 100 liter eller ca 150liter när det faktiskt är den mängden vatten jag tar ut. Så om jag nu har tänkt helt fel vilket jag tror jag har gjort kan det då vara därför mina växter dör och jag får alger?

              Skickat från min HTC Sensation XE with Beats Audio via Tapatalk 2

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                Ursprungligen postat av Carina_
                Kan inte sova och då slog det mig att jag kanske har överdoserat mitt kar med vattenberedningsmedel. Jag har alltid hällt i för 300 liter men jag byter ju inte 300 liter vatten. Har jag tänkt helt fel? På flaskan står det 10 ml per 50 liter så gissa om jag haft i mycket om jag bara skall ha för 100 liter eller ca 150liter när det faktiskt är den mängden vatten jag tar ut. Så om jag nu har tänkt helt fel vilket jag tror jag har gjort kan det då vara därför mina växter dör och jag får alger?

                Skickat från min HTC Sensation XE with Beats Audio via Tapatalk 2
                Vad använder du? och japp du har i för mycket. Du skall bara dosera efter hur mycket vatten du har i. Men exempelvis en tredubbel dos skall nog inte göra skada.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • Carina_
                  • August 2010
                  • 207

                  Hejsan när det äntligen går bra med mitt kar och värdena är bra så är det dags för nya tråkigheter. Då min sambo blivit varslad så kommer vi behöva flytta och sälja huset och jag överväger att lägga ner mitt kar. Vill egentligen inte alls detta men om vi flyttar till lägenhet så kanske karet inte får plats.
                  vad är då bäst?
                  Försöka sälja allt som det är eller bara fiskarna och hitta ett föråd att ha karet i?

                  Om vi tex flyttar till Norge så bör jag väl få ta med mig mina fiskar?
                  Hur hade ni gjort? Klämt in karet i lägenhet och hoppas att de klarar transporten eller sälja dem? För pengarna för fiskarna bryr jag mig ej om men att fiskarna får ett bra hem är viktigt för mig och jag hoppas på ett bra hem i sådana fall.

                  Men har sett på blocket om annonser och jag har blivit mörkrädd vilka idioter det finns.

                  Tror jag har fått ancistrus yngel igen
                  fortfarande alger men tror jag kommer få bukt på det om inte jag måste flytta dem och börja om från början igen

                  Men på tre månader kan mycket hända så hoppas på det bästa vet att allt kommer lösa sig vill bara tänka ut lite planer för mina djur så att jag inte står oförberedd den dagen jag behöver ta besluten och planera.

                  Har aldrig flyttat långt med fiskar så vet inte riktigt hur man gör så har en hel del o läsa och fråga om
                  Senast redigerad av Carina_; 10 July 2012, 13:30. Anledning: konstig mening

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    Ta det lugnt med det här också!
                    Ofta löser sig saker och ting med tiden. Det blir ofta fel när försöker preparera/planera för något abstrakt i framtiden. Om dagen kommer att du med säkerhet vet att du skall flytta så tar vi tips och råd då. Fiskar skickas runt hel jorden akvarier lika så. Inga problem. Det finns säkert folk som kan adoptera dina fiskar om det blir nödvändigt. Akvariet får du se vad du gör med när du vet om du skall flytta och till vad.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      Ursprungligen postat av Carina_
                      Hejsan när det äntligen går bra med mitt kar och värdena är bra så är det dags för nya tråkigheter. Då min sambo blivit varslad så kommer vi behöva flytta och sälja huset och jag överväger att lägga ner mitt kar. Vill egentligen inte alls detta men om vi flyttar till lägenhet så kanske karet inte får plats.
                      vad är då bäst?
                      Försöka sälja allt som det är eller bara fiskarna och hitta ett föråd att ha karet i?

                      Om vi tex flyttar till Norge så bör jag väl få ta med mig mina fiskar?
                      Hur hade ni gjort? Klämt in karet i lägenhet och hoppas att de klarar transporten eller sälja dem? För pengarna för fiskarna bryr jag mig ej om men att fiskarna får ett bra hem är viktigt för mig och jag hoppas på ett bra hem i sådana fall.

                      Men har sett på blocket om annonser och jag har blivit mörkrädd vilka idioter det finns.

                      Tror jag har fått ancistrus yngel igen
                      fortfarande alger men tror jag kommer få bukt på det om inte jag måste flytta dem och börja om från början igen

                      Men på tre månader kan mycket hända så hoppas på det bästa vet att allt kommer lösa sig vill bara tänka ut lite planer för mina djur så att jag inte står oförberedd den dagen jag behöver ta besluten och planera.

                      Har aldrig flyttat långt med fiskar så vet inte riktigt hur man gör så har en hel del o läsa och fråga om
                      Det kommer lösa sig. Styrkekramar!

                      Angående lägenhet/akvarier så är det allt lugnt. Jag har 310 + ett litet krabb-akvarium i sovrummet, ett art-akvarium på 60l i köket, ett 240, ett 260 och ett Nano i vardagsrummet och en liten damm på balkongen/uterummet.

                      (sambon finns i sovrummet också. Enda gången det har tagit stopp var när jag ville ta upp en fodertunna på en kubik på balkongen och odla levandefödare, förstår fortfarande inte varför)

                      Vi är en familj på 3 och till detta har vi ett gäng gnagare. Det är smart inredda 89 kvadratmeter, jag har dock fin utsikt vart jag än vänder mig. Vi hade hund också men det är väl typ den enda grejen i världen jag inte gärna pratar om...

                      Kram till dig och sambon igen!
                      Senast redigerad av Mathias Nilsson; 10 July 2012, 22:02.
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • Carina_
                        • August 2010
                        • 207

                        Åhh vad goa ni är Mathias o Bo
                        Detta värmer verkligen.
                        Ok får ta det lugnt igen
                        Skönt att höra att det går att ta med dem både till Norge och lägenhet.

                        Skam den som ger sig =) och tack för stöttning en än en gång.

                        Jag köpte jätte vackra flytväxter från blocket och väntar jag på att de skall växa o frodas i mitt kar och skalarerna rör dem ej men min gurami är kär i växterna och är bland dem.

                        Skickat från min HTC Sensation XE with Beats Audio via Tapatalk 2

                        Kommentar

                        • MonkanS
                          • December 2011
                          • 861

                          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                          Angående lägenhet/akvarier så är det allt lugnt. Jag har 310 + ett litet krabb-akvarium i sovrummet, ett art-akvarium på 60l i köket, ett 240, ett 260 och ett Nano i vardagsrummet och en liten damm på balkongen/uterummet.

                          (sambon finns i sovrummet också. Enda gången det har tagit stopp var när jag ville ta upp en fodertunna på en kubik på balkongen och odla levandefödare, förstår fortfarande inte varför)

                          Vi är en familj på 3 och till detta har vi ett gäng gnagare. Det är smart inredda 89 kvadratmeter, jag har dock fin utsikt vart jag än vänder mig. Vi hade hund också men det är väl typ den enda grejen i världen jag inte gärna pratar om...
                          Mathias: Hur i helskotta får ni plats själva i lägenheten?? Gnagare.. gissar då att barnet är i hamsterålder just nu..
                          Carina: Jag säger som jag alltid.. det ordnar sig...
                          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                          Kommentar

                          • Carina_
                            • August 2010
                            • 207

                            hej nu är det igång igen efter de värsta turerna hit o dit.
                            köpte jätte fina flytväxter och de tog bort ALLA algerna och akvariet var så himla fint sedan dagen innan vi skulle åka bort så dog lamprampen och det tog ett tag och hitta lysrör sedan dog en fisk när vi var borta och alla snabbväxande växter. Så bara att börja om igen för 7283597485984020646 gången med detta karet

                            Nu har jag fyllt på med nya växter och nya lysrör denna gången hittade jag sylvania grolux t5 och sylvania aqvastar t5
                            och hoppas att mina snabbväxabde växter gillar dessa istället =)

                            hitils har inte algerna kommit tillbaka och pga massdöd av växterna så har jag gjort ett byte på 70% och idag skall jag göra ett till men på 50% alla fiskar verkar må bra så vet itne varför en dog när vi var borta och inte har jag hittat den heller nästan så jag funderar på om h*n hoppat ur karet då rampen ej låg på.

                            hoppas ni har en trevlig sommar och lika fint väder idag som det är här

                            Kommentar

                            Arbetssätt...