Problem med nystartat kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carina_
    • August 2010
    • 207

    Problem med nystartat kar

    Jag startade mitt 275 l kar o nu är växternas kanter bruna bakgrunden är brun o sanden börjar bli brun men vattnet är klart. Varför blir det såhär? Förstår att jag har obalans men vet inte vart jag skall börja.

    Mina scalarer vill verkligen vara med på bild
    Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
    Bifogade filer
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Du har fått kiselalger. De är mumma för Ancistrus!

    De försvinner av sig självt när karet blir inkört, mekanisk rengöring funkar. Jag gnuggade med en diskborste på bakgrunden och då släppte de direkt. På rutorna räcker det med att dra med fingrarna så släpper det
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #3
      för övrigt ironiskt när jag skrev i din andra tråd om vad kul det är med vit-faxe slimlinen om man råkar ut för dem
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Carina_
        • August 2010
        • 207

        #4
        Åhh tack
        Hur gör jag med sanden då? Skall jag göra vattenbyte nu eller ställer jag till det då? Och ta häverten i sanden?

        Och en till fråga kan fiskar tappa fjäll eller ändra färg på dem? Tycker ena scalaren ser lite udda ut men han är omöjlig att få att posa åt rätt håll

        Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Fisken låter jag vara utan analys, har aldrigt hållit dem.

          Om du vill ha mer kiselalger byter du bara mer vatten Vattnet i kranen är fullt av kisel och då blir det värre i karet. Ökad belysningstid funkade sådär för mig men jag vet att det rekomenderas. Jag släckte karet och då försvann de. Olika skolor finns det i ämnet

          De ger med sig efter hand, gräv inte runt i karet i onödan, då blir både du och fisken mer stressade tålamodet är din bästa vän. Försök att fånga en bild till de som kan detta, det blir lätt som en plätt för dem då

          Hävert i sanden är rätt onödigt, det bor godsaker du vill ha i den!
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Carina_
            • August 2010
            • 207

            #6
            Vad bra att jag frågade här innan jag gjorde något. Hum undra om det är en hint det dära med tålamod inte min starkaste sida men bara att öva då
            Ok skall pröva o få kort på honom för han diggar ju kameran

            Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Om du vill ha mer kiselalger byter du bara mer vatten Vattnet i kranen är fullt av kisel och då blir det värre i karet.

              Kiselnivåerna spelar ingen roll. Det kan du övertyga dig om genom att tillsätta kisel och det faktum att alla kranvatten innehåller mer kisel än kiselalgerna någonsin kommer behöva.

              Ett annat bevis för det är att kiselalger ofta blommar upp i nystartade kar men sedan försvinner - trots att man har exakt samma kranvatten och vattenbytesregim som från början. Dvs kiselnivån är konstant.

              Däremot klarar dom extremt låga fosfathalter, som det ofta är i nystartade burkar. Skippar man vattenbyten och man då märker att kiselalgerna försvinner så är det förmodligen för att fosfatnivåerna ökat och börjat gynna andra former av alger - inte för att kiselnivåerna ändrats.

              Tips för den nystartade burken: Du kommer få alger överallt där ljuset når nu när du har så lite växter och du kör normal ljustid (12 timmar). Enklaste och bästa sättet är därför att sänka ljusnivåerna (då dör växterna) eller förkorta ljusperioden väldigt mycket (halvdåligt för växterna) eller börja göda och fokusera på växterna så dom skuggar ut algerna.


              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Carina_
                • August 2010
                • 207

                #8
                Ja nu ser det ju förjävligt ut rent sagt hela karet så blir o åka o köpa växter samt dra ner på ljustiden då jag blir tokig på hur det ser ut nu AAARRRRRGGGGGHHHHHH vad trött jag blir idag
                Japp och att jag helt missat detta med kiselalger förr. tänk om man kunde minnas allt man läst så hade detta med aqvarium varit lättare
                fan har ju minne som en överkörd guldfisk!

                Har halverat tiden men inte sett någon förbättring men då jag sovit på jobbet så har jag ju inte sett karet så kan vara att man tycker det är brunare nu då man itne varit hemma o det vart ju planen med ett vitt kar inte brunt. Jaja jag kommer väl bli smartare efter detta med haha

                Seriöst det har verkligen blivit sämre såg bilderna igen tänker inte lägga in nya direkt för det är inte till min fördel
                Senast redigerad av Carina_; 07 January 2012, 13:38.

                Kommentar

                • Carina_
                  • August 2010
                  • 207

                  #9
                  Så ser det ut nu. Hade bara råd med 7 växter till. Men börjar det bli lagom med växter nu? Och hur mycket tålamod skall jag ha
                  Alltså när försvinner brunalgerna tar det veckor?

                  Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • Carina_
                    • August 2010
                    • 207

                    #10
                    hela karet är kört känns det som. Hjälp vad skall jag göra?
                    En av fiskarna har dött.

                    Nu är vattent helt grönt och jag vet inte vad jag skall göra- är det dags för vattenbyte samt mörkläggning och växtnäring?

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #11
                      Lägg upp en ny bild

                      Det är kört så fort tålamodet tar slut!
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • Carina_
                        • August 2010
                        • 207

                        #12
                        Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          #13
                          Länkar tråden i min tråd, har en kille med ett extremt bra tänk som kollar in i den ibland. Han borde nog komma in snart!
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • Majki01
                            • May 2010
                            • 769

                            #14
                            Oo va mysigt. Så har några av mina kar också varit en period. Visade sig att jag hade döda fiskar som låg gömda och förstörde vatten kvalitén.


                            Ett uv filter hade gjort dit vatten kristall klart igen

                            Släng inte i växtnäring då göder du algerna. Grön vatten är också en alg

                            Sent from my iPhone using Tapatalk

                            Kommentar

                            • gonzo44
                              • October 2007
                              • 2770

                              #15
                              Ursprungligen postat av Carina_
                              Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
                              är inte det någon typ av svävalge.. hela in damm va full av sånt grön klegg i somras.. då lånade jag ett extra uv filter= problen löst. undvik algmedel för du har säkert massa alger som är bra att ha så att säga.. vad har du för filter nu?
                              Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...