Recept på Co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snicke
    • March 2003
    • 118

    #16
    Har läst mig till på olika forum att, fortsätter man att pumpa i koldioxid ( för det avtar ju inte när du håller rumsvärme )nattetid så riskerar man att ta kål på fiskarna.
    Man kan ha ett powerhead med CO2-diffusor, kopplad till en timer. Dagtid, när pumpen är på, löses CO2 upp i vattnet med hjälp av pumpen/diffusorn. På natten bubblar det fortfarande, men bubblorna går istället direkt till ytan, utan att lösas upp och påverka pH.

    Kommentar

    • skr
      • December 2002
      • 267

      #17
      SMART! Varför har jag aldrig tänkt på det? Fast då är det ju inte lika billigt att fixa sin egen anläggning längre ;-).

      Kommentar

      • pod
        • May 2003
        • 73

        #18
        eh?
        Nu e jag inte med.
        Jag har endast en syresten.
        Men om denna med en hemmagjord co2 anläggning påverkar ph på dagen så påverkar den ju ph på natten oxå.

        Sedan kan det ju vara så att jag inte får ut max när jag inte har en diffusor o en pump kopplad till den..

        Kommentar

        • pod
          • May 2003
          • 73

          #19
          en lite fråga till.
          Då jag inte vill överdosera med co2 så öppnar jag hekt enkelt korken på en flaska.
          Dock så märker jag att satsen nästan är helt slut nu.
          Det kanske puttrar lite när jag skakar lite försiktigt.
          Men jag skulle tro att när det puttrade som mest så kanske det var 2-3 bubbler i sekunden (normal gång)
          Vad skall jag minska på för att komma upp i ned i 1 bubbla i sek..
          (förmodligen sockret va? )
          Min dosering är 1 liter ljummet vatten
          ½ pkt jäst
          2 dl socker

          Kommentar

          • imported_n/a
            • February 2003
            • 58

            #20
            Zoopets medlemars mikrobiologiska och kemiska kunskaper verkar inte riktigt vara på topp, för att blåsa bort dimman kommer här några fakta.

            Bakpulver består främst av NaHCO3, natriumvätekarbonat, och dess effekt på fermenteringen (det kallas tekniskt så) av jäst är att lösning blir "buffrad" med avseende på pH. pH-värdet blir således mer stabilt vilket förhoppningsvis ger en mer konstant jäsprocess om man buffrar vid rätt pH, pH 5.

            Att lösa gigantiskt med socker i lösningen ger ingen förbättring ökad CO2 produktion initialt. Vad man kan uppnå är att man behöver inte blanda ny mäsk så ofta utan sockret räcker längre. Man uppnår också en högre slutkoncentration av jäst i kulturen och man bör under slutskedet av odlingen vara på sin vakt så att man inte producerar för mycket CO2 efter som mängden CO2 procerad är proportionell mot koncentrationen av jäst. Vid riktigt koncentrerade sockerlösninger, högre än 20% (dvs 200g socker/liter vatten), är inte att rekomendera, kan sockret ha en motsatt effekt och istället döda jästen. JFR med gamla tiders inlägging av frukter i socker, höga koncentrationer av socker är koserverande.

            Ytterliger svar kommer i morgon.

            Sov lungt

            Kommentar

            • Thomaslj
              • May 2003
              • 704

              #21
              -- En nybörjar fråga! --

              Finns det någon Tabell för hur mycket man ska ha av varje ingrediens beroende på akvariestorlek. Eller är det beroende på hur mycket växter man har i akvariet?.

              Kan man tillsätta för mycket Co2, så att växterna eller fiskarna tar illa av det?.

              Tacksam för svar.
              http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

              Kommentar

              • skr
                • December 2002
                • 267

                #22
                Svaret på den första frågan antar jag gömmer sig någonstans i johmis svar ovan. Jag väntar på det ytterligare svaret - johmi, det har varit "i morgon" för länge sen nu! ;-). - och det är riktigt att bl.a. mina kemiska och biologiska kunskaper inte är vad de borde vara, så en riktigt korkad följdfråga: är det alltså så att jästen förökar sig, eftersom mer socker skulle leda till mer jäst? I så fall blir det förstås knixigt att få någon exakt beräkning av jäst/socker.
                Svaret på den andra frågan är ja. FFa fiskarna kan må dåligt av för mycket CO2, och även av för snabb ökning av CO2-halten i vattnet.

                Kommentar

                Arbetssätt...