Recept på Co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robslob
    • January 2003
    • 134

    Recept på Co2

    Hallå

    Är det någon här som kan förklara lite närmare vad ingredienserna i mitt Co2 recept gör?

    Jag kör med
    2 liter ljummet vatten
    1 jäst paket
    4 dl socker
    det är dubbelt av det receptet som finns på http://www.akvarieguiden.nu
    där står det att en blandning håller i 2 veckor men min blandning hållar knappt i 1 vecka.
  • gosatta
    • December 2002
    • 2669

    #2
    2 veckor låter lite länge tycker jag? men ett bra sätt att få dom å gå längre är ju att regelbundet röra om i dom så gästen får tag på sin mat och fortsätter att växa.
    /Mats Åhrman
    http://www.gosatta.org
    http://www.stockholmsciklidklubb.com
    http://www.ciklid.se

    Kommentar

    • Oscar Cederqvist
      • November 2002
      • 6546

      #3
      Jästbakterierna förbrukar socker och frigör Co2, tror jag. Jag har hört ca 1dl socker/100l vatten.
      Oscar Cederqvist

      Kommentar

      • Robslob
        • January 2003
        • 134

        #4
        har jobbat på jästbolaget så jag borde ju kunna det här :-P
        men om jag skulle ha i 1kg socker 2l vatten och 3 paket jäst skulle det förlänga prossesen eller förstärka den under samma period?

        Kommentar

        • skr
          • December 2002
          • 267

          #5
          Eller också smäller flaskan (dunken?) om man trycker i så mycket.
          Det råder lite delade meningar om vad det är som begränsar jästiden. Enligt mina experiment får man längre jästid (och lägre intensitet) om man tillsätter mindre jäst (snarare några kryddmått än ett paket). Enligt andra är det syret i flaskan (dunken) som är den begränsande faktorn. Socker är ju en kolhydrat, dvs. det består av kol, väte och syre. Jästsvamparna gör om detta till alkohol (en annan kombination av dessa grundämnen) och CO2. Till denna process krävs mera syre. Eftersom man jäser i ett "slutet rum" kommer syret i flaskan/dunken så småningom att ta slut. Då stannar jäsningen. Ett sätt att komma till rätta med det skall vara att tillsätta väteperoxid (H2O2), som i flaskan/dunken kommer att göras om till vatten och syre. Jag har testat, men för mig funkade det inte. Andra har dock sagt att det funkat för dem, så jag skall inte påstå nånting. Ett tredje sätt, som jag inte har testat, är att "binda" sockerlösningen med gelatin, vilken jästen sakta får äta sig igenom. Har diskuterats på det här forumet, om jag inte missminner mig.
          Vill du påverka jästiden bara genom att trixa med ingredienserna tror jag i vilket fall att det bara är sockret du skall öka på, inte jästen. Jag har prövat att "mata" med mera socker när jäsningen börjar avta, och på så sätt förlängt tiden med ytterligare någon vecka. Det kan ju iofs också ha berott på att jag öppnade flaskan och skakade runt = mycket nytt syre.
          Men tänk på explosionsrisken som sagt.

          Kommentar

          • Robslob
            • January 2003
            • 134

            #6
            tack
            för ett bra svar

            Kommentar

            • pod
              • May 2003
              • 73

              #7
              har läst på olika forum att man kan blanda in lite bakpulver oxå.
              Stämmer detta?

              Fungerar detta isåfall med bara bakpulver och ingen jäst?

              Kommentar

              • Oscar Cederqvist
                • November 2002
                • 6546

                #8
                Ett sätt att komma till rätta med det skall vara att tillsätta väteperoxid (H2O2), som i flaskan/dunken kommer att göras om till vatten och syre.
                Har begränsade kunskaper men tror nog ändå jag vågar mig på en kommentar. Väteperoxiden kommer bara att hjälpa ett tag då denna kommer att förbrukas väldigt snabbt.

                har läst på olika forum att man kan blanda in lite bakpulver oxå.
                Stämmer detta?
                Vet inte vad det skulle tillföra?
                Oscar Cederqvist

                Kommentar

                • pod
                  • May 2003
                  • 73

                  #9
                  Tja.bakpulver jäser ju oxå...så

                  Kommentar

                  • Oscar Cederqvist
                    • November 2002
                    • 6546

                    #10
                    Ja det gör det kanske men jag vet inte om det är samma process, tvbivlar på det.
                    Oscar Cederqvist

                    Kommentar

                    • klara
                      • September 2002
                      • 1112

                      #11
                      Eftersom jag har väldigt mjukt vatten fick jag tipset att även tillsätta bakpulver förutom jäst och socker. Ska vara som en extra "boost" åt jästen...
                      Till mitt 375-liters kar använder jag 2 dl socker, 0.5 tsk torrjäst, 0.5 tsk bakpulver i en 2-litersflaska, vattnet fyllt till randen där flaskan börjar smalna av. Den puttrar i 14 dagar, sen börjar den avta lite och jag sätter en ny. Jag har den igång dygnet runt. Den står på lysrampen som tänds sist och släcks först, när rampen svalnat avtar jäsningen rejält. Ph har sjunkit från 8,2 till 6,8-7,0 och verkar hålla sig där, Kh ligger på 4. Växterna ser mer än nöjda ut, firrarna har piggnat till och därmed är jag också nöjd ;O)
                      /Klara
                      ------------------------
                      Min hemsida
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • pod
                        • May 2003
                        • 73

                        #12
                        sjunker inte ph´t otroligt mycket under natten?
                        Har läst mig till på olika forum att, fortsätter man att pumpa i koldioxid ( för det avtar ju inte när du håller rumsvärme )nattetid så riskerar man att ta kål på fiskarna.Koldioxiden försvinner ju inte då växterna inte förbrukar något.

                        Kommentar

                        • klara
                          • September 2002
                          • 1112

                          #13
                          Vi har en rumstemp på 20-23 grader och som jag sa, jäsningen avtar rejält. Ph har inte sjunkit under 6,8 hittills...

                          tillägg: har inte byggt någon reaktor utan kör med vanlig billig syresten som finfördelar bubblorna. Räknar till ca en bubbla i sek i reningsflaskan...
                          /Klara
                          ------------------------
                          Min hemsida
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • Robslob
                            • January 2003
                            • 134

                            #14
                            första dagarna på en ny sats i min hemmagjorda co2 reaktor kan resultera i att fiskarna ställer sig vid ytan och andas luft. men sen så slutar de.

                            Kommentar

                            • klara
                              • September 2002
                              • 1112

                              #15
                              Minska på sockret och jästen. Det blir långsammare jäsning, den håller längre och du slipper problemet med fiskarna vid ytan.
                              /Klara
                              ------------------------
                              Min hemsida
                              Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...