Får ingen fart på växterna!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #46
    Ursprungligen postat av TheRoblin
    Som vanligt är innehållsförteckningen inte så detaljerad.....
    Beställ PMDD från haack eller någon!
    Då vet du vad det är du stoppar i akvariet och i vilka mängder av vart och ett av näringsämnena.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • TheRoblin
      • July 2007
      • 310

      #47
      Ska nu göra ett litet experiment. Har köpt några svärdplanter och har några gödningskulor. Svärdplantor lär ta stor del av sin näring via rötterna. Ska plantera dessa och ska se vad som händer....eller om den nu händer något alls...;-/

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #48
        Ursprungligen postat av TheRoblin
        Ska nu göra ett litet experiment. Har köpt några svärdplanter och har några gödningskulor. Svärdplantor lär ta stor del av sin näring via rötterna. Ska plantera dessa och ska se vad som händer....eller om den nu händer något alls...;-/
        Vad innehåller gödningskulorna? Det är omöjligt att säga om det funkar om man inte vet vad som finns i! Men ofta går just den kombinationen fint.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • TheRoblin
          • July 2007
          • 310

          #49
          De heter JBL Kuglen och de innehåller det mesta.

          Idag är det tisdag och det är tredje dagen för mina svärdsplantor. De börjar visa lite tecken på järn eller kaliumbrist: Bleknat lite, lite gulare, lite-lite brunt på vissa kanter samt några små hål. på dem mer bredbladiga sorten så börjar "ådrorna" framträda något. Tar säkert några dagar att ta igen sig efter en omplantering? men ändå....

          Gjorde ett mindre delvattenbyte igår samt en håva gödning 10h efteråt då jag använder flytande filtermedium.

          Har fått mail från "tonysdiscus" som bla säljer ozon apparater och han menade att Philipsen släpper för lite ozon för att nämnvärt påverka FE-halten i vattnet.

          Hmm, "hittade" 7st antialgtabletter i substatet vid delvattenbytet då jag gjorde en mindre slamsugning på "utsatta ställen"! Undrar om de kan ha någon inverkan eller om de är förbrukade. Vet inte hur det fungerar!! Det är jag som klantat mig och inte tagit bort dem och sen glömt dem!

          Firrarna gillar dessa växter. Det blev fart i karet och och i allt lek och stoj hos Eldbukarna och nyckelhålscikliden fick en smäll och verkar ligga nere för räkning. Frågan är om jag ska göra processen kort eller ge den ett par dagar till? Den simmar och tar mat vid matdags!! Dock blir det ingen ordentlig lek hos Eldisarna då jag bara har en hane kvar å flera honor. Damerna är svartsjuka och låter inte någon annan vara ifred och leka.
          Mina pansarmalar verkar idag vara överlyckliga över plantorna och vattenbytet så de leker och lägger ägg på blad och glas. Samlar upp äggen och lägger dem i en nätyngelkasse nära strilröret. Har lästa att man ska lägga javamossa i hela kassen men som ni förstår så finns det inte mycket till javamossa i mitt kar någon som har ett förslag!!! Om det nu blir yngel, med vad (och när) ska jag mata dem - skalad artemia, men finns något annat?

          Undrar F-N vad det är som är fel i mitt kar, börjar bli lite sne!!!!

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #50
            De heter JBL Kuglen och de innehåller det mesta.

            Gissningsvis lera. Innehåller en del saker, men inte de viktigaste ämnena i tillräckligt hög grad (N,P,K).

            Hmm, "hittade" 7st antialgtabletter i substatet vid delvattenbytet då jag gjorde en mindre slamsugning på "utsatta ställen"! Undrar om de kan ha någon inverkan eller om de är förbrukade. Vet inte hur det fungerar!! Det är jag som klantat mig och inte tagit bort dem och sen glömt dem!

            Vi som kör CO2 ser effekterna av antialgtabletter ganska tydligt - alla växterna slutar att fotosyntetisera och det blir helt "dött" i akvariet från syrebubbel från växterna. Det tråkiga är att det tar oerhört lång tid innan gifter går ur burken..

            Jag gissar att dina växter kommer stå still i växten tills giftet är borta. Halvår-år kanske?
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #51
              Ursprungligen postat av defdac
              Gissningsvis lera. Innehåller en del saker, men inte de viktigaste ämnena i tillräckligt hög grad (N,P,K).


              Vi som kör CO2 ser effekterna av antialgtabletter ganska tydligt - alla växterna slutar att fotosyntetisera och det blir helt "dött" i akvariet från syrebubbel från växterna. Det tråkiga är att det tar oerhört lång tid innan gifter går ur burken..

              Jag gissar att dina växter kommer stå still i växten tills giftet är borta. Halvår-år kanske?[/COLOR]
              Tack broder!
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #52
                Ursprungligen postat av TheRoblin
                De heter JBL Kuglen och de innehåller det mesta.

                Idag är det tisdag och det är tredje dagen för mina svärdsplantor. De börjar visa lite tecken på järn eller kaliumbrist: Bleknat lite, lite gulare, lite-lite brunt på vissa kanter samt några små hål. på dem mer bredbladiga sorten så börjar "ådrorna" framträda något. Tar säkert några dagar att ta igen sig efter en omplantering? men ändå....

                Gjorde ett mindre delvattenbyte igår samt en håva gödning 10h efteråt då jag använder flytande filtermedium.

                Har fått mail från "tonysdiscus" som bla säljer ozon apparater och han menade att Philipsen släpper för lite ozon för att nämnvärt påverka FE-halten i vattnet.

                Hmm, "hittade" 7st antialgtabletter i substatet vid delvattenbytet då jag gjorde en mindre slamsugning på "utsatta ställen"! Undrar om de kan ha någon inverkan eller om de är förbrukade. Vet inte hur det fungerar!! Det är jag som klantat mig och inte tagit bort dem och sen glömt dem!

                Firrarna gillar dessa växter. Det blev fart i karet och och i allt lek och stoj hos Eldbukarna och nyckelhålscikliden fick en smäll och verkar ligga nere för räkning. Frågan är om jag ska göra processen kort eller ge den ett par dagar till? Den simmar och tar mat vid matdags!! Dock blir det ingen ordentlig lek hos Eldisarna då jag bara har en hane kvar å flera honor. Damerna är svartsjuka och låter inte någon annan vara ifred och leka.
                Mina pansarmalar verkar idag vara överlyckliga över plantorna och vattenbytet så de leker och lägger ägg på blad och glas. Samlar upp äggen och lägger dem i en nätyngelkasse nära strilröret. Har lästa att man ska lägga javamossa i hela kassen men som ni förstår så finns det inte mycket till javamossa i mitt kar någon som har ett förslag!!! Om det nu blir yngel, med vad (och när) ska jag mata dem - skalad artemia, men finns något annat?

                Undrar F-N vad det är som är fel i mitt kar, börjar bli lite sne!!!!
                Jag tror du behöver tänka om lite.
                Jag brukar fundera i dessa banor, vad är det jag behöver.
                1 st akvarium
                Ett antal liter vatten.
                Kanske lite sand eller annat substrat.
                Kanske ett filter
                Någon form av ljus.
                Kanske en del växter lite beroende på vad jag vill uppnå.
                Lite fiskar.
                Det viktigaste är glaslådan och vatten.
                Strunta i alla mirakelmedel och häll bara i det som är absolut nödvändigt.

                Det kan vara exempelvis gödning till växterna. Men använd då sådant som du vet vad det innehåller.

                Sedan måste du ha lite tålamod! Jag förstår inte varifrån detta med ”instant reward” kommer ifrån?
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • TheRoblin
                  • July 2007
                  • 310

                  #53
                  Har inte så bråttom, blir bara frustrerad att inget händer trots att burken gått ganska många månader!!
                  Ang. Tabletterna så kan det var orsaken, dock tveksamt till vad jag ska hoppas på? :-/
                  Tack för alla lärorika tips!!
                  Återkommer längre fram med uppföljning i "fallet"!!

                  Kommentar

                  • TheRoblin
                    • July 2007
                    • 310

                    #54
                    ca en vecka sedan jag avlägsnade antialgtabletterna från karet och det verkar som om java ormbunkarna börjar visa tecken på att visa på med lite blad!!! Svärdsplantorna är inte helt pigga men kanske kanske inom sin tid..... "Cabomban", som inte är någon Cabomba är nu flera centimeter hög och utan alger....framsteg!!!!

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #55
                      Ursprungligen postat av TheRoblin
                      ca en vecka sedan jag avlägsnade antialgtabletterna från karet och det verkar som om java ormbunkarna börjar visa tecken på att visa på med lite blad!!! Svärdsplantorna är inte helt pigga men kanske kanske inom sin tid..... "Cabomban", som inte är någon Cabomba är nu flera centimeter hög och utan alger....framsteg!!!!
                      Hoppas du fick bort alla piller! Kul och grattis, nu skall du se att det går åt rätt håll!
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • TheRoblin
                        • July 2007
                        • 310

                        #56

                        Kommentar

                        • TheRoblin
                          • July 2007
                          • 310

                          #57
                          Nitrifieringen verkar funka kanonbra i karet (0,1-0,1ppm). Har även ganska låga nitratvärden efte 2v utan dvb och gödning (5ppm). Så det gäller nog att hålla koll på Nitratet för växternas skull. Ska dock inte ha så mycket växter!

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #58
                            Ursprungligen postat av TheRoblin
                            Nitrifieringen verkar funka kanonbra i karet (0,1-0,1ppm). Har även ganska låga nitratvärden efte 2v utan dvb och gödning (5ppm). Så det gäller nog att hålla koll på Nitratet för växternas skull. Ska dock inte ha så mycket växter!
                            Du har ju inte tokmycket växter så om du har 5 ppm Nitrat innan gödning så borde det funka.
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            Arbetssätt...