Får ingen fart på växterna!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #31
    Ursprungligen postat av TheRoblin
    Har mekat lite med järntillskott ( easylife Ferro) och kollat med sera Fe-test. I går mätte järnhalten som var så gott som obefintlig (ca 0,1) varvid jag doserade Ferro för att öka nivån till ca o,5. I dag mätte jag och det visade sid att nivån sjunkit snabbt och mer än halverats ( mellan 0,1 och upp mot 0,2). Troligen är det järnrester som ligger på ytan då fingret luktade järn/rost efter ett lite dopp. En liten del av min Btn som har lite fuktig påväxt som nu har blivit rostfärgad! Kan detta vara ozonet som oxiderar järnet??

    ( Vågar nu inte tillföra mer järn på ett tag ifall att det är seratestet som strular)
    Ja ozonet oxiderar järnet så det knakar om det. PJ något sätt borde du få ned det i botten. Kanske det funkar om du stänger av ozon mojen en dag eller 2 efter dosering.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #32
      Ursprungligen postat av TheRoblin
      Bodde tidigare centralt men har flyttat ut till Skogstorp (ett par km utanför centrlorten). Nu kommer vattnet från annat håll tror jag! Ska kolla med V-verket!!
      Det borde nog vara samma vatten. Jag tror att det mesta kommer från hyndevad. Då ligger du ganska i början på ledningen.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #33
        Kör man inte ozon så kommer växternas extrema syreproduktion vara ganska elak mot kelatet. Kör man mikro/järn utan kelat så kommer det sjunka till bottnen/sätta sig på bakgrunden utan att lösa upp sig.

        I växtakvarier behövs ett ganska starkt kelat. EDTA/DTPA verkar inte funka så bra t ex, och det är det 99% av alla mikro/järngödningar kör med.

        Mikro+ från haack kör dock som Tropica ett betydligt vassare kelat, HEEDTA. Får man rostutfällningar i filter/bakgrund tycker jag absolut man ska skissa att köra Mikro+ eller Tropicas Plantenäring.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #34
          Såhär såg min keramik ut efter att ha kört aggressiva NutriSi-doseringar. NutriSi är ett torrt mikropulver med EDTA/DTPA-kelat.

          (I den orange:a byttan har jag vatten med citronsyra som effektivt löst upp rosten på keramiken som alltså ska vara vit, inte mörkröd som i byttan bakom..)
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #35
            (mitt JBL-järntest maxades ut helt när jag testade vattnet i den orange:a byttan..)
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • TheRoblin
              • July 2007
              • 310

              #36
              Rostfärgen var ovan vattennivån på en fuktig plats, alltså inte under ytan!!

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2887

                #37
                Ursprungligen postat av TheRoblin
                Hmm, oxideringen ja!! Har ju inte tänkt att ha så mycket växter men att de ska ta sig bra och vara fina. Vill ju även inte ha massa alger. Tycker detta är märkligt då det tidigare varit lite "plug n play" med växter och att mitt kar frodats direkt utan co2. När man tittar på lite bilder där många kört hightec växtkar så verkar det ta flera månader innan någonting händer.....så jag kanske,tidigare, har haft "tur" inledningsvis...:-)
                Knepigt det där med växter. Ibland kan det funka utan speciellt mycket ansträngning och teknik. Iaf. med enklare och mindre krävande växter.
                Samtidigt kan det krångla en del trots god och rätt belysning, bottensubstrat, bottennäring, PMDD och CO2.
                Att förstå varför det funkar bra en gång och mindre bra eller dåligt en annan, verkar vara rena gissningsleken.
                Nu blir ju förväntningarna lite större när man kör hightech. men man kan alltså trots allt ha problem med vissa växter etc.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #38
                  Att förstå varför det funkar bra en gång och mindre bra eller dåligt en annan, verkar vara rena gissningsleken.
                  För att undvika gissningslekar kan man försöka ta bort alla osäkerhetfaktorer, vilket EI är väldigt bra på. Det kan vara skönt att veta att alla näringsämnen alltid finns. Skaffar man en bra ljusramp så är det i princip bara CO2 som man behöver hålla koll på.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2887

                    #39
                    Jag menar att trots EI och att man försöker "eliminera alla osäkerhetsfaktorer" så kan det fungera olika bra vid olika tillfällen, och när det går sämre är det lätt att börja gissa.
                    Att köra lowtech eller att man t.ex. utesluter CO2 men har mycket belysning och kör PMDD enl. EI så blir det betydligt mer random, hur resultatet blir.
                    Men precis som du säger så har man ju godast chanser genom att försöka minimera osäkerhetsfaktorerna.
                    Det är ju samtidigt en del av tjusningen med det hela, och att det skall vara lite av en utmaning..

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #40
                      Jag har funderat lite på det här och tror att ett smart drag kan vara att.
                      Stänga av ozonreaktorn.
                      Dosera PMDD
                      Vänta en månad eller 2.
                      Byta vatten enlig EI eller kanske betydligt mindre under den tiden. Men då hålla koll på nitrat.
                      Inte slamsuga botten. Kanske rent av stoppa i lite substrat gödning till växterna.

                      Jag tror helt enkelt akvariet är för rent.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • TheRoblin
                        • July 2007
                        • 310

                        #41
                        Har under dagen gjort ett delvattenbyte. Har stängt av ozonet ett tag innan. Har slagit i gödning å Ferro några timmar efteråt. Ska bli spännande att se om det gör någon skillnad!!

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #42
                          Ursprungligen postat av TheRoblin
                          Har under dagen gjort ett delvattenbyte. Har stängt av ozonet ett tag innan. Har slagit i gödning å Ferro några timmar efteråt. Ska bli spännande att se om det gör någon skillnad!!
                          Vad göder du med?
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • TheRoblin
                            • July 2007
                            • 310

                            #43
                            Happy-lifes "HappyPlant", Happy-lifes "HappyCarbo och Easylifes "Ferro"!! Har tidigare stoppat i några JBL Gödkulor vid solitärerna (när de ff. fanns).

                            Stängde av Ozonet en timme innan delvattenbytet i går!
                            Har idag (ett dygn efter delvattenbytet och gödning) mätt Fe. Det finns så gott som inget kvar!! Ännu en gång rost på btn: fuktiga påväxt ovan vattenytan!!!

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #44
                              Ursprungligen postat av TheRoblin
                              Happy-lifes "HappyPlant", Happy-lifes "HappyCarbo och Easylifes "Ferro"!! Har tidigare stoppat i några JBL Gödkulor vid solitärerna (när de ff. fanns).

                              Stängde av Ozonet en timme innan delvattenbytet i går!
                              Har idag (ett dygn efter delvattenbytet och gödning) mätt Fe. Det finns så gott som inget kvar!! Ännu en gång rost på btn: fuktiga påväxt ovan vattenytan!!!
                              Jag tror du borde fundera på PMDD om inte så blir det mycket billigare. Dessutom vet du vad du har i akvariet. En del proffs använder tropicas micro näring i stället för Micro som normalt kommer med PMDD. Det är riktigtsvårt att veta vart järnet tar vägen. Var det inte i den här tråden defdac förklarade det här med kelat? Mycket hänger på det.
                              Det du måste hitta är en balans där du har nog med allt. Kol, Kväve, Fosfor och micro näring/ spårämnen. Detta är riktigt svårt när du inte exakt vet vad du har i. Jag måste dock säga att jag har begränsad kunskap i alla de fina flaskorna!
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • TheRoblin
                                • July 2007
                                • 310

                                #45
                                Som vanligt är innehållsförteckningen inte så detaljerad.....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...