Får ingen fart på växterna!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TheRoblin
    • July 2007
    • 310

    Får ingen fart på växterna!

    Har ett 540kar. med fyra nya lysrör varav två är GRO LUX. Har reflektorer!! Har sjögrus 1-2mm som botten substrat. Tidigare har mitt kar varit frodigt med massor av tillväxt!! Har nu flyttat till kåk och får vattnet från annan sjö ( enligt utsago) och det är nästan dött i karet (förutom firrarna, som är samma som tidigare)Till och med javaormbukarna vägrar att vilja växa och har tappat alla bladen!! Kör med easylifes gödning och easy carbo!! Har till och med testat gödningskulor vid växternas rötter.

    Utifrån de beskrivningar som jag läst kan det vara järn eller kalium brist?

    Undrar vilken mängd järn som bör finnas i vattnet? ( Ska mäta i morgon; både i karet och kranvattnent) eller kan det finnas någon annan annedning????
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #2
    Ursprungligen postat av TheRoblin
    Har ett 540kar. med fyra nya lysrör varav två är GRO LUX. Har reflektorer!! Har sjögrus 1-2mm som botten substrat. Tidigare har mitt kar varit frodigt med massor av tillväxt!! Har nu flyttat till kåk och får vattnet från annan sjö ( enligt utsago) och det är nästan dött i karet (förutom firrarna, som är samma som tidigare)Till och med javaormbukarna vägrar att vilja växa och har tappat alla bladen!! Kör med easylifes gödning och easy carbo!! Har till och med testat gödningskulor vid växternas rötter.

    Utifrån de beskrivningar som jag läst kan det vara järn eller kalium brist?

    Undrar vilken mängd järn som bör finnas i vattnet? ( Ska mäta i morgon; både i karet och kranvattnent) eller kan det finnas någon annan annedning????
    Gjorde du rent botten när du flyttade?
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • TheRoblin
      • July 2007
      • 310

      #3
      Tömde karet men kan ha slarvat lite, men bara lite, med rengörningen av gruset!!

      Kommentar

      • TheRoblin
        • July 2007
        • 310

        #4
        Har ju haft det igång ett par månader och har sugit botten en ggr/vecka så det borde kanske inte göra någon skillnad eller...

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #5
          Jag mistänker att du kanske varit lite för nitisk med rengöringen. Orsaken är nog att du har för lite näring i din botten. Det löser sig nog om någon månad. Lite beroende på vad du vill uppnå så skulle jag nog skippa EasyCarbo och kanske helt gå över på PMDD ett tag i alla fall. Kanske du skulle fundera på CO2?
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Har du kollat kvävehalterna (NO3 ev. NH4) i vattnet?
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #7
              Som Jens skriver, kolla upp Nitrathalten först. Därefter så är PMDD ett bra alternativ.

              Växterna växer inte mer än det näringsämne det finns minst av. Bra ljus är nödvändigt men enbart ljuset tar dig ingen vart om de andra grejerna saknas
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • TheRoblin
                • July 2007
                • 310

                #8
                Har inte kollat kvävehalterna!! Det hjälper mig inte att kolla det om jag inte vet varför och inom vilka ramar som är bra/dåligt??? Tycker att det är vanligt att många ger respons på frågeställningar med frågor utan förklaringar.... det ger ju liksom bara ytterligare frågor....

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #9
                  Kan vara så att vi ger dig en förklaring, ska vi ge dig råd i blindo?
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    Ok, kort och gott. Växter behöver käk - det de käkar främst är kväve (nitrat el ammonium), fosfor (fosfat) och kalium. Sedan behöver de även koldioxid (eller Easy Carbo) och ljus, samt lite övriga ämnen, som t ex järn. Brist på något av dessa ämnen gör att de växer dåligt. Därför frågar vi om t ex kvävehalter.

                    Det är helt omöjligt att skriva detaljerat om varför man ställer en sådan fråga, och försöka förutse om det är något du behöver veta innan man ställer frågan.

                    Här finns en bra broschyr: http://www2.easylife.nl/files/planti...et_english.pdf

                    Läs den, och ta gärna en kaka under tiden du äter, så får du upp blodsockernivåerna också...
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #11
                      Så ja pojkar då tar vi det lite vackert.
                      Jag och andra har repeterat detta mycket här på forumet men nu tar vi det ett varv till.

                      Växter behöver näring som allt annat levande. Huvudbestånds delarna är Kol (C), Kväve (N) och fosfor(P). Sedan behöver de ljus som energi för att omvandla det hela till något användbart.

                      Ofta talar man om ratio’s (förhållanden) exempelvis Redfield eller Atkinson. Då skriver man C:N:P.
                      Enligt Redfield ser det ut så här (molvikter). 106 =C:16=N:1=P. Vilket skrivs så här 106:16:1. Detta är baserat på studier av biomassa i haven.

                      Sedan har Atkinson fått fram en annan formel som är baserad på landlevande växter. Den är inte skriven i sten och varierar en hel del men den ser ut så här, 550:30:1. Våra akvarieväxter ligger någon stans mitt i mellan troligtvis med en dragning åt Redfield. Detta beror på att de anpassat sig till ett liv limiterat av kol.

                      Om en växt blir limiterad av endera av dessa byggstenar anpassar den sig till den limiterande faktorn eller slutar att växa helt.
                      Förutom dessa huvud byggstenar (makro näring) så behövs en hel del annat som kallas spårämnen men vi lämnar dessa där hän för tillfället.

                      Kol finns i en hel massa varianter men våra växter kan bara ta till sig detta som oorganiskt kol exempelvis koldioxid (CO2) vilket bl.a. bildas när bakterier bryter ned organiskt kol.
                      Kväve finns i 3 huvudtyper Ammonium/Ammoniak, Nitrit och Nitrat i våra akvarier. Växter kan ta till sig alla dessa former Men föredrar det i nämnd ordning Ammonium, Nitrat och Nitrit.

                      Hur det är med Fosfor är jag inte helt klar över.

                      Är vi klara över hur dessa basegenskaper och principer fungerar?
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • TheRoblin
                        • July 2007
                        • 310

                        #12
                        Hmm, har haft akvarium ett tag å är inte helt bakom!!! Vet hur det funkar men..,Vilken nivå av kväveämnena är bra resp. dåligt??? Om testen visar 0,1 eller 10000 säger mig inget utan att jag vet vad som är referensramen !!!!

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          #13
                          25 ppm Nitrat. Prova inte 250 ppm, det funkar inge vidare

                          Ändrade enhet ppm ska det naturligtvis vara
                          Senast redigerad av Mathias Nilsson; 04 January 2012, 00:35.
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #14
                            Jag påstår inte att du är helt bakom!
                            Här är lite utgångsvärden enligt Estimative Index.
                            Nitrat 20–30 ppm
                            Fosfat 1-3 ppm
                            Kalium 20-30ppm
                            CO2 30ppm

                            Dessa värden är lite i överkant och tänkta att reduceras under en vecka av växterna.
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • TheRoblin
                              • July 2007
                              • 310

                              #15
                              Så ja, nu börjar det likna något!! Då är det bara Fe (järn) värdet jag saknar sen är det bara att börja testa och eventuellt inhandla PMDD istället för färdigblandade gödningspreparat! Det förutsätter att mitt (snart färdiga) filter inte tar kol på (bryter ner) alla näringämnen!! Tack, för hjälpen, för denna gång!!

                              (Det var inte du som insinuerade om jag var bakom eller inte. Om jag få förklarat att växterna behöver (käk) näring av någon så är nog på lite låg nivå......)
                              Senast redigerad av TheRoblin; 04 January 2012, 23:07.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...