Hur binder ni fast mossa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Akvarieentusiasten
    • September 2011
    • 224

    Hur binder ni fast mossa?

    Hej!

    Har försökt binda fast mossa på en rot, men jag får inte till det lika snyggt som många utav er andra. Hur gör ni när ni binder fast mossan för att få den så där "luftig" och lång och välmående? Tar ni tråd för tråd på rad eller?
    /Cicci
  • JLi
    • December 2004
    • 773

    #2
    Fäster den med en gummisnodd. Det är inte vackert genast men efter någon vecka är den luftig, lång och välmående.
    h. Johan

    Kommentar

    • Akvarieentusiasten
      • September 2011
      • 224

      #3
      Ursprungligen postat av JLi
      Fäster den med en gummisnodd. Det är inte vackert genast men efter någon vecka är den luftig, lång och välmående.
      Fäster du små "tussar", trådar eller hela "tussen"?
      /Cicci

      Kommentar

      • JLi
        • December 2004
        • 773

        #4
        Fäster en eller flera små tussar. Den växer snabbt till sig.
        h. Johan

        Kommentar

        • Akvarieentusiasten
          • September 2011
          • 224

          #5
          Okej, tack för hjälpen Johan!
          /Cicci

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #6
            Ursprungligen postat av Akvarieentusiasten
            Hej!

            Har försökt binda fast mossa på en rot, men jag får inte till det lika snyggt som många utav er andra. Hur gör ni när ni binder fast mossan för att få den så där "luftig" och lång och välmående? Tar ni tråd för tråd på rad eller?
            Fäster den med fisklina, som inte märks när mossan har vuxit till sig.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av gullefjun
              Fäster den med fisklina, som inte märks när mossan har vuxit till sig.

              //Inger
              Samma här
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Akvarieentusiasten
                • September 2011
                • 224

                #8
                Jag fäste med fiskelina också, men fäste hela "tussen", vilket nog inte var så smart. En del blev brunt och tråkigt, och en del lossnade och såg tråkigt ut på botten. Får nog jobba lite mer på bindandet, eller vad tror ni?
                /Cicci

                Kommentar

                • JLi
                  • December 2004
                  • 773

                  #9
                  Fiskelina funkar också bra. Det är bara litet mer jobb och petande på det sättet.
                  h. Johan

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Ursprungligen postat av Akvarieentusiasten
                    Jag fäste med fiskelina också, men fäste hela "tussen", vilket nog inte var så smart. En del blev brunt och tråkigt, och en del lossnade och såg tråkigt ut på botten. Får nog jobba lite mer på bindandet, eller vad tror ni?
                    Jag sprider ut mossan längs med den sidan på roten som kommer att vara uppåt och sen snurrar jag fiskelinan tätt flera gånger fram och tillbaka runt roten.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      #11
                      Ursprungligen postat av Akvarieentusiasten
                      Jag fäste med fiskelina också, men fäste hela "tussen", vilket nog inte var så smart. En del blev brunt och tråkigt, och en del lossnade och såg tråkigt ut på botten. Får nog jobba lite mer på bindandet, eller vad tror ni?
                      Dra liksom ut mossan - det ser lite tunnt ut från början, om du förstår hur jag menar - men den växer till sig eftersom.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        #12
                        Kjell hann före med en minut.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Akvarieentusiasten
                          • September 2011
                          • 224

                          #13
                          Okej, tack för tipsen!
                          /Cicci

                          Kommentar

                          • freddi36
                            • December 2010
                            • 2882

                            #14
                            min erfarenhet av att använda fiskelina är att om man binder för hårt så kan man skära av mossan där man binder.
                            den behöver också mycket ljus i början för att inte bli brun.

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13110

                              #15
                              Ursprungligen postat av Akvarieentusiasten
                              Hej!

                              Har försökt binda fast mossa på en rot, men jag får inte till det lika snyggt som många utav er andra. Hur gör ni när ni binder fast mossan för att få den så där "luftig" och lång och välmående? Tar ni tråd för tråd på rad eller?
                              Bind inte för tjocka tussar och använd tex svart sytråd (bomull) och linda rikligt hela vägen! Sytråden kommer med tiden lösas upp men då sitter mossan redan! Fiskelina tycker jag inte om att använda eftersom den lättare skadar växten och så kan fiskar trassla in sig i den om den börjar släppa och så är den mer svårarbetat tycker jag, did i make my point clear
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...