Algebkämpning och näring?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    Glutaraldehyd. Det dödar bakterier och används som steriliseringsmedel, men det är alkohol också. Glutaraldehydbioackumulerar inte och är lättnedbrutet och torde inte orsaka några problem i naturen.

    Just den där algen är förmodligen känslig för EC och kunde eventuellt kontrolleras genom att tillsätta normaldos EC. Jag tror däremot inte att det är en cyanobakterie så General Tonic biter nog inte på den.

    +1 om det är toffsalger/skäggalger.

    Jag tror dock det är vanliga hårda gröna prickalger, och isåfall hjälper det om man bumpar upp fosfatnivåerna (eller enklare och bättre: bumpar upp alla näringsnivåer samtidigt, inklusive fosfatnivåerna).
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Runsten
      • January 2011
      • 95

      #17
      Ursprungligen postat av Azur
      Glutaraldehyd. Det dödar bakterier och används som steriliseringsmedel, men det är alkohol också. Glutaraldehyd bioackumulerar inte och är lättnedbrutet och torde inte orsaka några problem i naturen.

      Just den där algen är förmodligen känslig för EC och kunde eventuellt kontrolleras genom att tillsätta normaldos EC. Jag tror däremot inte att det är en cyanobakterie så General Tonic biter nog inte på den.
      Jag är grön på detta med akvarium... fortfarande och blir lätt snurrig i huvudet när jag försöker hänga med i allt (kemi är min absolut sämsta sida) Vad menar du med
      "Glutaraldehyd. Det dödar bakterier och används som steriliseringsmedel, men det är alkohol också. Glutaraldehydbioackumulerar inte och är lättnedbrutet och torde inte orsaka några problem i naturen."?
      //Kristina
      260L, 25L

      Kommentar

      • Runsten
        • January 2011
        • 95

        #18
        Ursprungligen postat av defdac
        +1 om det är toffsalger/skäggalger.

        Jag tror dock det är vanliga hårda gröna prickalger, och isåfall hjälper det om man bumpar upp fosfatnivåerna (eller enklare och bättre: bumpar upp alla näringsnivåer samtidigt, inklusive fosfatnivåerna).[/COLOR]
        Vad betyder +1??? Och vad är det jag ska använda när jag ska bunmpa upp alla näringsnivåer? Finns allt i pmdd? Det har jag hemma. EC måste jag nog handla in.

        Tillägg (jag medicinerar för tillfället akvariet eftersom jag har haft nåt konstigt där som tagit död på en del fiskar..)
        //Kristina
        260L, 25L

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #19
          Ursprungligen postat av Runsten
          Vad betyder +1??? Och vad är det jag ska använda när jag ska bunmpa upp alla näringsnivåer? Finns allt i pmdd? Det har jag hemma. EC måste jag nog handla in.

          Tillägg (jag medicinerar för tillfället akvariet eftersom jag har haft nåt konstigt där som tagit död på en del fiskar..)
          Vad har du medicinerat med? Det kan vara så att det har tagit död på en massa bakterier. Därför blir det lite svajigt och algerna trivs. PMDD bord fixa eventuell obalans tillsammans med vattenbyten.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            (+1 betyder "jag med/det håller jag med om", används t ex numera formellt i Google+ istf Facebooks tummen upp)
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Runsten
              • January 2011
              • 95

              #21
              Ursprungligen postat av defdac
              (+1 betyder "jag med/det håller jag med om", används t ex numera formellt i Google+ istf Facebooks tummen upp)
              Tack för infon =D
              //Kristina
              260L, 25L

              Kommentar

              • Runsten
                • January 2011
                • 95

                #22
                Ursprungligen postat av bossep
                Vad har du medicinerat med? Det kan vara så att det har tagit död på en massa bakterier. Därför blir det lite svajigt och algerna trivs. PMDD bord fixa eventuell obalans tillsammans med vattenbyten.
                Näe, det är inte därför slgerna trivs.. medicinerat mot flukes/worms.. hängde ut nå mask ur ett par fiskar men jag fick bort dem. tänkte bara på hur det påverkas... om medicinen påverkar nåt... men jag började ju medicinera alldeles nyss.

                Ska jobba med pmdd och lite tätare vattenbyten än tidigare.
                Tack för alla tips!
                //Kristina
                260L, 25L

                Kommentar

                Arbetssätt...